1. Начало
  2. Интервюта
  3. Институции
  4. Много от бенефициентите по мярка 214 са санкционирани, защото не изпълняват поетите ангажименти

Много от бенефициентите по мярка 214 са санкционирани, защото не изпълняват поетите ангажименти

Свилен Костов – началник отдел „Директни плащания на площ”, ДФЗ

- Г-н Костов, фермери от Карловско, които отглеждат застрашени от изчезване местни породи животни, се оплакват, че са санкционирани заради презастъпване на площи в Централен Балкан, където пасат животните си. Какво представлява по същността си този проблем?

- Застъпванията се получават, когато за една и съща площ са подадени повече от едно заявление. Ние извършваме проверка дали няколко човека не кандидатстват за една и съща площ, което е недопустимо. Първото нещо, което правим, е да изпратим уведомителни писма за установеното застъпване и очакваме от кандидатстващите да предоставят документи, които да докажат правото им на ползване върху тези площи.

 - Как така се получава, че двама кандидати например, заявяват една и съща площ? Каква е причината да се получи тази грешка?

- Възможно е да се получи заради небрежност от страна на кандидатите или по-скоро от незнание къде са площите, които използват.

 - Кои от условията за направленията „Пасторализъм" и „Опазване на застрашени местни породи животни" от мярка 214 най-често се пренебрегват от бенефициентите, или се правят грешки поради незнание?

- Най-често за тези две подмерки не се изпълнява ангажиментът, свързан с площта. Площите, които се заявяват през кампаниите, не съответстват на предходните, т.е. не съответстват на платените. А това всъщност е  основно изискване на мярка 214 - да се работи в едни и същи граници, на едни и същи площи в рамките на 5 години. В повечето случаи става въпрос по-скоро за небрежност от страна на земеделските стопани. Имаме случаи, в които не само че не се използват тези площи, а въобще не се подава заявление за агроекологични плащания, което е недопустимо. В други случаи процентът на съвпадащите площи е под 90. Понеже се сблъскахме с този проблем още през 2009 г., направихме изключение в наредбата - даде се възможност земеделските стопани да подават различни площи до 10% веднъж в 5-годишния период. Това означава, че някои площи могат да не бъдат заявени следващата година, или пък да бъдат с променено местоположение, но тази разлика трябва да е в рамките на 10% от първоначално допустимата площ. За съжаление и това не помогна на някои от кандидатите, които не декларират едни и същи площи. И когато установим този процент - под 90%, ние сме принудени да прекратим участието на кандидата и да поискаме да бъде възстановена субсидията.

Що се касае за отглеждането на застрашените породи животни, най-често проблемите, които се получават, са свързани с  регистрацията на животните, защото са много високи изискванията към отглежданата бройка - всяко животно следва да има сертификат, че принадлежи към определена порода, трябва да е регистрирано в НВМС и да се отглежда в рамките на този 5-годишен период. При неговата загуба трябва да бъде заменено с друго животно от съответната порода и това също донякъде затруднява земеделските стопани, защото проверките, които ние извършваме, са изключително подробни - ние държим всяко едно животно да е налично в стопанството, да е регистрирано в системата на НВМС и често пъти се получава така че кандидатът на знае, че сме установили нередност.

 - И после съответно той е санкциониран...

- За съжаление - да, и то сериозно, защото работейки по европейските регламенти, стопаните трябва да отговарят на доста тежки изисквания. Тук не се касае само за неплащане за липсващо животно, ами над определен процент се налага и санкция върху допустимите животни. Тоест възможно е кандидатът да не получи субсидия изобщо за същата година, ако процентът на животните с нередности - такъв е терминът, който се използва в европейското право, е над 20. Тоест ако, независимо, че той отглежда животни, разполага с документи за тях, но те са по-малко, отколкото той е заявил, няма да получи субсидия.

 - Несъответствията в броя на животните не е ли свързано и с неактуализираните ветеринарни справки, както твърдят фермерите?

- Отчасти и това е проблем. От една страна, тук е ролята и на Националната ветеринарномедицинска служба и конкретно на районните лекари. От друга страна - много важна е отговорността на земеделските стопани, които при всяка установена нередност, напр. паднала ушна марка или загинало животно, трябва да уведомяват максимално бързо районния лекар, за да може той да отрази веднага тези данни в Идентификационната система на НВМС.

 - Фермерите, с които се срещнахме, са сериозно санкционирани заради презастъпванията на площите. Трябва ли да връщат пари, ако досега не са получили никаква субсидия, защото има и такива случаи?

- Това е санкция с възпитателен характер. Ако се установи определен процент недопустима площ или животни, за които кандидатът е подал заявления, но те не са допустими за плащане, на него му се налага санкция и за бъдещ период. Това означава, че в рамките на следващите 3 години субсидиите, които той би получил от ДФ „Земеделие", ще бъдат удържани заради тази санкция. 

- Какви други пропуски от страна на кандидатстващите установявате?

- Основно проблемите по мярка 214, които сме установили, са свързани с подаването на заявленията, т.е. те често не са окомплектовани или не са легитимни в частта си за агроекологични плащания. От друга страна, установяваме и неспазване на ангажименти, както споменах. Тоест през първата година всичко е било наред, заявлението е подадено, одобрено е, платена е субсидията за съответната година и следващата година се установява, че не се спазва поетият ангажимент. Това води до санкция за текущата година, т.е. ние изплащаме субсидия и по правилата на мярката трябва да искаме земеделският стопанин да възстанови субсидията, която е получил за предходната година.

 - Животновъдите твърдят, че много късно са получили уведомителните писма, в които им се съобщава, че са санкционирани. Например тази година са получили такива за 2008 г. Защо?

- По принцип закъснялото изпращане на писма е свързано с това, че те трябва да се генерират от системата, т.е. при нас цялата обработка на заявления е свързана с информационната система и няма решения, които се взимат еднолично от експерт. Тези писма по своята същност са административни актове, т.е. представляват отказ на Разплащателната агенция да изплати цялата или част от субсидията. Писмото трябва да съдържа определени реквизити, защото се оказа, че много от стопаните искат да се жалват срещу този отказ и трябва да стартират административно производство.

 - Искате да кажете, че решенията на Разплащателната агенция могат да се обжалват?

- Абсолютно, да. Това също е описано в самото писмо. Редът на обжалване е пред министъра на земеделието и ако стопаните не са доволни - се обръщат към административния съд.

 - А дали имате вече такива случаи?

- Ами да, разбира се. Ние работим в правова държава и всеки има право да поиска повторно разглеждане на своето заявление.

 - А какви са шансовете един стопанин да спечели и, съответно, да получи, субсидиите, които е заявил?

- Това вече е решение на съда, доколко ние сме изпълнили процедурите при вземане на съответното решение и дали наистина то е законно. От наша страна, именно поради причината, че всички заявления се обработват по един и същи начин и няма еднолично субективно решение на някой експерт по дадено заявление, сме уверени, че всъщност в по-голямата си част тези откази са наистина законосъобразни. И това нещо по-късно се установява.

 - Какви стъпки сте предприели за облекчаване на условията за кандидатстване и за предотвратяване на грешки, за да не се стига до санкции и до обжалването на решенията на Разплащателната агенция?

- За да не се подават грешни заявления, ние въведохме в информационната ни система специални функции и проверки, които още в момента на заявяването съобщават на кандидата, че нещо по неговото заявление не е наред. Това обаче се случва от 2010 г., в която заявленията се подават изцяло в Интегрираната система за администриране и контрол  (ИСАК), където можем да контролираме тези грешки и да сме сигурни, че бенефициентът е уведомен за тях. Тоест той би могъл да разбере за грешката и да направи всичко възможно, за да я отстрани в срокове.

От друга страна, работи се активно по опростяване и минимализиране на изискванията към кандидатите - като документи, като реквизити към техните заявления, така че по-голям процент от заявленията да са допустими и да бъдат обработени.

 - Откъде бенефициентите могат да намерят практическа информация, за да не правят грешки, за да не бъдат небрежни и да изпълняват всички изисквания?

- На първо място - това са службите за съвети в земеделието. Те имат регионални и общински поделения. На второ място - опитваме се документите, които разработваме, винаги да са придружени с инструкции с подробни разяснения - къде и какво трябва да се попълни, какви изисквания трябва да се спазват. Нужно е кандидатите, преди да подадат заявления, да се запознаят подробно с тях. Ако нещо не им е ясно - да се обърнат за помощ към „Националната служба за съвети в земеделието" или към общинската служба. Ако документите са наред, много по-голяма е вероятността след това наистина цялото заявление да бъде оторизирано и да бъде изплатена субсидията, която кандидатът очаква.

 - Какъв е срокът за изплащане на субсидиите по Агроекологичната мярка, защото много кандидати твърдят, че парите закъсняват?

- Както всяка мярка от Програмата за развитие на селските райони, срокът е 2 години след подаване на заявленето, т.е. следва се правилото n+2. България е една от малкото страни в Евросъюза, в която плащанията се извършват в следващата година. От разговори с чуждестранни колеги научихме, че при тях плащанията се извършват втората година след подаването на заявленията, т.е. ние плащаме малко по-рано.

 - Защо толкова хубава мярка, като Агроекологичната, е свързана с толкова много недоволство от страна на бенефициентите? 

- Мярката наистина е привлекателна. Изглежда лесна и достъпна, но когато се стигне до проверка дали изискванията по нея са спазени, наистина ли дейностите се изпълняват, се установяват несъответствия, а според европейските регламенти това се наказва. И може би това е една от причините, поради която има известно недоволство, защото всъщност и за малко нарушение последствията във финансов аспект са големи. Тоест всичко трябва да е изпипано, всичко трябва да е точно така, както е заявено, за да няма негативни последици.

 - След като много от кандидатите са санкционирани, ще се усвоят ли парите по Агроекологичната мярка до 2013 г.?

- Възможно е, стига наистина да имаме достатъчен брой кандидати, които да изпълняват своите ангажименти.

- Към този момент отчитате ли достатъчно кандидати по мярка 214?

- Не, защото досега сме усвоили около 10% от нейния бюджет.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.