1. Начало
  2. Интервюта
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Неконкурентоспособните производители обвиняват търговските вериги в неетичност

Неконкурентоспособните производители обвиняват търговските вериги в неетичност

Снимка:

Йордан Матеев, изп. директор на Сдружение за модерна търговия

- Г-н Матеев, големите търговски вериги са обвинявани в картелни отношения. Как ще коментирате това?

- Честно казано, не сме чували подобни обвинения. Миналата година Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ приключи проверката на най-големите търговски вериги в България, която доказа две неща. Първо, сред търговските вериги няма такива с господстващо положение и второ, че сред тях няма картел. В същото време, ако погледнете в сайта на КЗК, ще разберете, че голяма част от производителите в България са правели картели в своите сектори. В търговията подобни взаимоотношения не са констатирани, а и теоретично не би могло да има в сектори, които са отворени и където конкуренцията е много голяма.

- Дъмпингът, за който сте обвинявани не е ли своево рода съсипване на производството?

- Търговските вериги са един от факторите в България да има стабилни и относително ниски цени. От това печелят крайните потребители. Всъщност, законодателството във всички страни от ЕС защитава крайните потребители. Ние твърдим, че в България има добра конкуренция и тя води до сваляне на цените, както между търговците, така и между самите производители. Ние работим с конкурентоспособните български производители и те нямат проблем с продажбите и достъпа си до търговските вериги.

- Каква е причината търговските вериги да не работят с малките производители? Какви количества продукция са нужни, за да присъстват и те на рафтовете?

- Ние, като сдружение, нямаме право да събираме такава статистика, защото тя би се изтълкувала като картел, но това, което мога да кажа е, че съм чувал от представители на големи търговски вериги, че много често търсят големи количества продукти с високо качество, които не могат да бъдат доставени. Тоест, имаме дефицит най-вече в сферата на зеленчукопроизводството, при месото. Нашите анализи показват, че при тези сектори един от основните проблеми е начинът на разпределение на субсидиите, който стимулира едни производства и убива други.

- Какъв е делът на българските продукти в хипермаркетите?

- Големите търговски вериги имат много сериозни стимули да работят с български доставчици. Потребителите предпочитат традиционни български стоки. Втората причина е чисто емоционална и тя е, че в търговските вериги работят десетки хиляди българи, които биха искали да дадат на своите сънародници възможност да предоставят стоките си. Много сериозен икономически фактор е, че стимулирайки българското производство, търговските вериги правят така българската икономика да възпроизвежда повече доходи и да увеличава потребителската способност, което води до повече бизнес. Извън това веригите имат сериозен стимул да помагат на българските производители да стъпят на международните пазари. Излизането на общия пазар позволява на производителите да реализират икономии от мащаби, което ги прави значително по-конкурентоспособни и позволява допълнително намаляване на цените.

- Всичко това не е ли популизъм?

- Това твърдение се изтъква от неконкурентоспособните. На рафтовете в хипермаркетите присъстват между 55% и 72 % български стоки. Така че българските производители са много добре представени и много от тях се развиват изключително успешно и разраснаха своето производство.

- Какви приходи генерират в държавната хазна чуждестранните вериги?

- Анализ на Института за пазарна икономика показва, че ефектът от влизането на модерната търговия в България само за последните 10 години е 5 млрд. лв.

 

интервю на Диана Александрова

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.