неделя, 17 Декември 2017, 02:22
Агрофорум Агромаркет АгроКомпас Мобилна версия
20 Ное 2017 14:24 | Интервюта

От селски туризъм ще е половината БВП

Фаусто Фаджоли е експерт по териториален маркетинг

От селски туризъм ще е половината БВП
Оцени статията
|

Фаусто Фаджоли е експерт по териториален маркетинг. Притежава ферма в региона Емилия Романя в Италия, която е призната за европейски модел за развитие. Той е един от създателите на МИГ в региона. Консултант в определяне на политиките в земеделието и туризма в региона. Участва и в работна група за развитие на селските райони в ЕК. Той беше сред участниците в Международния форум по случай 10 години ЛИДЕР в България.

-Г-н Фаджоли, по време на Вашата презентация посочихте, че в България програма ЛИДЕР е много слабо развита. Какво ще посъветвате управляващите?

Проектът ЛИДЕР се основава отдолу нагоре, местните жители решават от какво имат нужда, какво трябва да направят, за да се повиши техният статус на живот. Но основната идея е да се тръгне отдолу нагоре. Точно обратното е на това да се създават управленски политики, които да се прилагат в териториите.

„Печелившата формула е, когато всички работят за цялата система”

Другото важно нещо е, че трябва да се подпомагат икономически дейности, които работят в система с други от територията, а не сами за себе си. Печелившата формула е, когато всички работят за цялата система. Това е, което ние търсехме, когато създавахме ЛИДЕР. Много е важно да не се финансират отделни фирми и хора, които не желаят да работят в сътрудничество с останалите бенефициенти от района.

2_470

-Това е начинът да се противопоставим на глобализма ли, както заявихте от трибуната?

Да. Ние в селския свят, не трябва да измисляме и да се чудим в какво да инвестираме. Просто трябва да си спомним какви сме били, какво е било печелившо преди и как да го възродим. Времето, когато всички са работили като едно цяло. Само така можем да се противопоставим на урбанизацията.

-Вие участвате в Комисията по земеделие в Брюксел, ще разкажете ли повече за този си ангажимент?

На този етап от развитието на подхода ЛИДЕР смятам, че трябва да променим акцента по отношение на финансирането в посока какви са резултатите от проектите в селските територии. ЕС в началото даваше пари, за да се реализират „едни” проекти, и това, което се търсеше, е да се установи дали са правилно изхарчени. Тоест, ако са 100 хил. евро, просто да се докаже, че са 100 хил. евро.

Днес въвеждаме нов подход за харченето и доказването. А именно каква е устойчивостта на проекта, ефектът от нови работни места, които ще създаде, по отношение на икономическата дейност, какви са новите перспективи за развитието на територията.

3_470_01
„МИГ-овете са лаборатория, която измисля, генерира, създава, подпомага, консултира. Но трябва да са активни”

Смятам че въз основа на тези показатели проектът може да бъде оценяван като положителен.

-Как в Италия МИГ-овете се справят със средствата?

Знаете ли, смятам, че МИГ-а не трябва да разчита на това, че ще му се дадат пари, за да развива дейности. Той трябва да търси и генерира ресурси и да допълва дадените от фондовете по програмата ЛИДЕР. МИГ-овете са лаборатория, която измисля, генерира, създава, подпомага, консултира. Но трябва да са активни. Това не е гише, за да получиш някаква услуга. Те са ядката, която генерират идеи, с цел подпомагане на територията.

-Г-н Фаджоли, разкажете за Вашата дейност на село?

През 80-те години направихме пилотен проект, за база за селски туризъм. Това е едновременно и ферма, в която имаме и животновъдство, и растениевъдство. Има също така и комплекс за отдих. Идеята ни беше да създадем не отделна структура само за земеделие или отдих, а обща система, съвкупност от всички тези неща.
 
„Ние в селския свят, не трябва да измисляме и да се чудим в какво да инвестираме. Просто трябва да си спомним какви сме били”

Общата ни цел беше този начин на работа да спомага за развитието на територията. Да има взаимовръзка между всички тези елементи.

4_470
-Това е различен поглед върху развитието на селските райони и селския туризъм.

Така е. Преди време хората от селските райони не попадаха в обективите. Днес вече сме готови да се говори за нас. Да покажем на организирания свят, че селската територия има нов облик и перспективи. Готови сме да приемем предизвикателството да бъдем конкурентни. Селата вече могат да покажат ново качество на живот.
В презентацията си на форума заявихте ново разбиране за конкурентност, и то най-вече по отношение на сътрудничеството.

Да, имам предвид това, че разбирането за конкурентност не бива да е между отделните субекти в територията. Става дума за конкурентоспособност на друго ниво, за изграждане на система и създаване на един цялостен продукт. Пример с програмата ЛИДЕР. Тя обединява хората от една територия, така че територията като цяло да бъде конкурентна. Не толкова отделните хора и индивиди.

-Как мислите, има ли бъдеще селският туризъм?

Един от секторите в селските територии, много важен за всички субекти в нея, е туризмът. Световните статистики показват, че от 2020 г. туризмът ще е един от икономическите сектори, в които ще има най-голям ръст в заетостта, той ще дава най-голям част процент от БВП на държавите, които го развиват.

В този смисъл, ние земеделците, трябва да обърнем внимание, че пейзажът може да се превърне в източник на икономически доходи, само ако го превърнем в такъв продукт. Разбира се, особено важно е и гостоприемството на тези селски територии.

-Разкажете, моля, за Вашата селска територия.

Първо да кажа, че селата имат големи възможности. Нашата Фатурия Фаджоли е ферма със земеделско производство, но развива и туризъм. Имаме и животни, и зеленчукови, и овощни градини. Освен наши, продаваме продукти и на съседни ферми. Едно от нещата, които е важно за нас, е спортът на открито. Това са и новите тенденции в селския туризъм и те имат пряка връзка към здравеопазването и превенцията в тази посока.

-Какви видове спорт могат да се практикуват във Вашата база за отдих?

Освен че хората могат да се наслаждават на селската храна, която предлагаме, те могат да се разтоварват в природата с разходки до миниобсерваторията наблизо. Предлагаме стребла с лък, велопътеки.

5_470

„Пейзажът може да се превърне в източник на икономически доходи, само ако го превърнем в такъв продукт”

Другото интересно при нас е, че ние не харчим друг ток, освен този, който сами си произвели. Когато превишим количествата, го продаваме на централната енергомрежа.

-Къде се намира това място?

Точно по средата на Ботуша, това е областта Емилия Романя, намира се над Рим, в близост до Римини и Равена, Болоня и Фиренца.

-Произвеждате ли хубави вина?

О, да, разбира се. Вино. Плодове. В стопанството ни се отглеждат житни култури, коне, крави, овце, кози. Произвеждаме конфитюри. А съпругата ми приготвя прясна паста на място. Също така, ние правим много събития, които привличат туристи.

-Събития, какви събития?

От всякакво естество. Днес в нашето стопанство продаваме качество на живот. Ние сме контрапункт на урбанизацията. Големите градове не могат да предложат качество на живот.
 
„Важно да не се финансират отделни фирми и хора, които не желаят да работят в сътрудничество с останалите бенефициенти от района”

Те произвеждат стрес, трафик, мръсен въздух. Качеството е в селската територия, където храната се доставя от разстояние „нула километра”, в селата животът има друг ритъм. Да, това е сладкият ритъм на живот.

Интервю на Светлана Трифоновска

Източник:
  • AGRO.BG
  •  
     
     

    ДОБАВИ КОМЕНТАР


    Последни новини

    всички

    Актуални статии

    всички
    agro
    agro
    eXTReMe Tracker