понеделник, 19 Ноември 2018, 04:58
Агрофорум Агромаркет АгроКомпас Мобилна версия
27 Авг 2018 12:15 | Интервюта

Каква е връзката между смолянското село и Китай

Сийка Суркова, кмет на с. Момчиловци

Каква е връзката между смолянското село и Китай
Сийка Суркова, кмет на с. Момчиловци
Оцени статията
|

-Г-жо Суркова, разкажете за тази толкова фамозна връзка на Момчиловци с Китай?

Така е, Момчиловци е по-известно в Китай, отколкото в България. Смело мога да кажа, че няма китаец, който да не знае за Момчиловци заради киселото мляко, което се продава с изображение на мома родопчанка и надпис Момчиловци. Най- важното е, че го има върху колите, които разнасят киселото мляко по улиците на Шанхай до китайските супермаркети. Такива реклами могат да се видят и в самолетите. Така покрай китайците и светът научава за Момчиловци. И тук няма никаква митологизация. Всъщност, мит за китайците е село Момчиловци. За тях то е символ на дълголетието.

-Откъде дойде тази легенда?

Преди 2009 г. шанхайски експерти започват да проучват места на планетата, където има дълголетници. Така попадат на Родопите и по-специално на село Момчиловци. Вдигат се и пристигат в селото. И остават пленени от небето, звездите, месечината, високите гори, дъхавите поляни, овцете... Най-вече от усмихнатите хора. И така между Момчиловци и Китай пламва любов от пръв поглед.

-А киселото мляко?

Гостоприемните родопчани показват всички тънкости в правенето на кисело мляко. Защото китайците прочели, че всъщност именно българското кисело мляко удължава живота. След като научават всичко, което им трябвало, се връщат в Шанхай и решават да приложат наученото на практика.
Разказват във филмчета и по всякакви възможни начини за мистичното село Момчиловци, където живеят дълголетници.

-Всъщност те, за да продават кисело мляко, трябва да купят правото от японската фирма...

Така е, но те не продават точно кисело мляко, а млечни напитки, които наподобяват киселото мляко. Но са подсладени, защото на китайците им е трудно да приемат от първия път киселичкия вкус. Кръщават напитките Момчиловци. Всички тези неща прави китайската държавна компания „Bright dairy”.


-Как печели Момчиловци от всичко това?

Момчиловци е не само свръхпопулярно. Китайците по всякакъв начин се отблагодаряват. Започнаха да финансират фестивали на киселото мляко всеки месец септември. Момчиловци стана обект на силен туристически интерес. За миналата година от Китай пристигнаха 1000 туристи. Тази година обаче очакваме двоен наплив от китайци през септември. Както и от Испания и Франция. Тази година още през юни цялата ни леглова база вече беше заета. Ще се наложи да настаняваме гостите и в Пампорово, и в околните села. Изненадата за фестивала ще е конкурсът Мис Роза за най-красиво момиче, но облечено с родопска носия.

-Вярно ли е, че тук има групи от деца и възрастни, които учат китайски?

Да, има огромен интерес. Имаме групи и за деца, и за възрастни, дори и бабите искат да знаят китайски. Ние взаимно се харесахме. Китайците искат да знаят повече за нас и затова финансират тези курсове, а хората тук искат да могат да си говорят с гостите на техния език, когато им поднасят закуската. Толкова сме далечни, а намерихме близки неща помежду си. Трябва да знаете, че наши хора от селото участваха в китайския сървайвър. Нашите хора са мотивирани, защото всички местни хора, които желаят, участват в масовите филмови сцени, които китайците снимат в района на селото. При желание участват в масовките от по 1000 души. Желаещи винаги има, защото хонорарите за снимачен ден са доста добри. Някои дори участват в няколко сцени.

-Защо решихте да напуснете журналистическата професия и да се посветите на политиката?

Решението е плод на любовта ми към Момчиловци и желанието на доста хора от селото, на които благодаря за доверието и се надявам да го оправдавам. Години наред Момчиловци за мен беше пристан, в който растат децата ми, в който са семейството, приятелите и близките ми. При това селото ни е погалено от Бога с красива природа, непоколебима вяра и добри хора. Пътувайки и пишейки репортажи на различни места, виждах много добри практики, които можеха да се приложат и тук. Това е единственият мотив, който ме накара да се кандидатирам за кмет – да помогна за развитието на селото. Целта на КРОС е същата. Мисля, че кметът в едно малко населено място не е политик. Той трябва да е близо до хората, да им помага в ежедневието и да милее за селото и жителите му. Журналистиката и сега ми помага много – с контактите, които натрупах през годините, с опита да търся истината и афинитет към справедливостта. Освен това ме научи да работя на ненормирано работно време, затова сега не ми тежи.


Автор: Светлана Трифоновска

Източник:
  • AGRO.BG
  •  
     
     

    ДОБАВИ КОМЕНТАР


    Последни новини

    всички

    Актуални статии

    всички
    agro
    agro
    eXTReMe Tracker