1. Начало
  2. Интервюта
  3. Пазари
  4. Конкуренцията ще свали цената на месото за Коледа

Конкуренцията ще свали цената на месото за Коледа

Костадин Чорбаджийски - председател на Асоциацията на месопреработвателите в България

- Г-н Чорбаджийски, ще ядем ли евтино месо за Коледа?

- Движението на цените на свинското месо у нас зависи пряко от това в Евросъюза. Няма как иначе, защото ние произвеждаме 80 000 тона, а в общността - 123 млн. тона. Цената на месото зависи много от износа на Евросъюза за Русия, Япония и др. страни. Ние самите купуваме някъде около 60 000 - 70 000 тона меса от ЕС в последните една-две години. Пазарът на месо има определена цикличност. Ако тарифата е ниска в определена година, на следващата е висока. Заради кризата с фуражите през 2007 г. цената беше ниска. Много от фермерите не можеха да изхранват животните и ги заведоха в кланиците. Предлагането се увеличи и това намали стойността на месото. ЕС складира 150 хил. тона свинско, за да запази цената. Тази мярка беше прекратена през август, количествата бяха разблокирани, а месото беше изнесено към трети страни. Това обаче вдигна цените на свинското. Заради недостиг на суровина цената на сланината и шареното месо се покачи няколко пъти. Червените меса, които обикновено са по-скъпи, пък се покачиха по-малко - с 15-20%. Тази година в ЕС цените на трупните меса намаляха до нормалните граници. У нас паднаха около 5-6%. Затова аз си позволявам да направя макар и плаха прогноза, че цените на свинското ще намалеят за новогодишните празници с около пет на сто. Но в крайна сметка пазарът ще има решаваща роля за цената. У нас определено има недостиг на месо

- Ако прогнозата ви се сбъдне, колко ще струва пържолата за Коледа?

- Не мога да ви кажа конкретни цени, но според мен бутът и пържолите ще са с около 5% по-ниски.

- Вярно ли е, че хубавото българско месо се изнася в чужбина, а ние ядем огризките на Европа?

- Не само нашето месо е хубаво, европейското също е хубаво. От Европа вече може да се купува не замразено, а охладено месо.

- Как да познаем кое месо е хубаво и кое не?

- Хубавото месо се познава по цвета. Прясното има характерен розово-червен цвят. Потъмнялото е старо.

- Скъпата сланина ще повлияе ли на цените на колбасите?

- Бялото месо наистина не поевтиня, а то е една от основните суровини при колбасите. Не мисля обаче, че цената на саламите ще се вдигне над тази, която е в момента. В България обаче има хроничен недостиг на месо и затова и цената му е по-висока, отколкото в Европа.

- Какви са шансовете ни да пробием на европейските пазари, след като суровината ни е по-скъпа от тази в останалите страни от Общността?

- Ако говорим за износа, страната ни и сега има предприятия, които имат право да предлагат продукцията си в Европа. Те обаче пробиват на места, където има по-големи български общности. Защото хората ги познават, предпочитат българските колбаси пред испанските или немските. Ако говорим за по-масирано продаване на български продукти в Евросъюза, това може да стане с една по-мащабна маркетингова стратегия, в която да се включи и държавата, и всички от бранша. Има обаче положителна тенденция към увеличаване на продажбите на румънския пазар тази година.

- Как ще се отрази икономическата криза на вашия бранш и на цените на месото и колбасите?

- Кризата може би ще ни засегне косвено. Но в сравнение с други браншове ще бъдем много по-малко потърпевши. Косвеното влияние ще е при евентуална по-голяма безработица и намаляване на доходите, хората ще започнат да купуват по-малко месо. Успоредно с това обаче ние се успокояваме, че във време на криза човек може да се въздържи от ремонт на жилището, от нови дрехи, но от храна не може да се лиши
Освен това се знае, че по време на криза хората повече ядат и пият.

- Твърди се, че кризата вече е ударила част от предприятията и хората сериозно мислят за закриване или продажба на цеховете. Вярно ли е това?

- Ние предрекохме този процес още преди три-четири години. Това е съвсем естествено, но това не е резултат от финансовата криза. Причината е по-скоро липса или неправилна маркетингова стратегия. Нормално е такива предприятия да фалират. Други, които не могат да изпълнят европейските изисквания за безопасност на храните, също няма да бъдат допуснати на пазара. Това е съвсем нормално и не трябва да го свързваме с кризата. Тя, разбира се, ще даде сериозно отражение и всеки мениджър трябва да си направи добре сметката за разходите, които прави, да преосмисли пазарната си стратегия. Винаги е имало фалити на предприятия и пак ще има, това е характерно не само за нашия бранш, а за бизнеса изобщо.

- Тревожат ли ви проблемите с програма САПАРД? Колко предприятия ще бъдат принудени да затворят, ако Европа реши да спре парите и по нея?

- Доколкото ми е известно, в нашата асоциация няма предприятия, които да са участвали в последните търгове. Много негативи се изсипаха върху програма САПАРД, но аз мога да кажа, че тя изигра много положителна роля в развитието на нашия бранш. Благодарение на нея бяха построени около 80 предприятия. Това, че някои са злоупотребили, не дава право да се дава цялостна негативна оценка на съответния бранш или на програмата като цяло.

- Големите злоупотреби май бяха точно във вашия бранш?

- Да, имаше един-двама. Но ако коментираме този въпрос, трябва да споменем, че
ако разровят другите браншове, там е много по-страшно

- Значи да препоръчаме на евроинспекторите да не ровят повече в програмата?

- Ами най-добре да не ровят, защото може да стане ужасно.

- Да се върнем тогава на колбасите и по-специално на кренвиршите. Твърди се, че в тях няма месо. Вярно ли е, че вместо това в тях се слагат пера, кости, хрущяли и даже тоалетна хартия?

- Разбира се, че има месо. Не може без месо да се направи колбас.

- Дори ваши колеги обаче казват, как искате кренвирш за три-четири лева да съдържа месо.

- Това са негативни настроения, които се прокарват от определени кръгове с определени интереси. Трябва потребителят да знае, че нашите предприятия са на европейско и надевропейско ниво. Всички са въвели системата за безопасност на храните. Правят се непрекъснати проверки на продуктите. Всички са въвели системата за проследяване на продуктите от обора до масата. На специален L код на всяко изделие може да се види номер, благодарение на който може да се проследи целият цикъл на производството. Ако потребителите го открият върху етикетите, могат да са сигурни, че това, което ядат, е точно това, което пише.

- Къде да търсим този код и какво представлява?

- Това е строго специфичен код, който се формира от суровините, които се влагат в определения продукт и се поставя накрая на етикета. За да сте сигурни, че купувате качествени продукти, трябва да търсите този код. Ако го откриете, можете да сте спокойни, че продуктът е от гарантирани меса.

- Депутати се обявиха за ограничаване на надценките върху цените. Правилно ли е да се ограничава печалбата?

- Надценката е търговска тайна и никой няма да каже с каква печалба работи. Въпросът тук е друг. В Евросъюза няма механизми, с които да се регулират цените на суровините или готовите продукти. В крайна сметка за успокоение на хората мога да кажа, че в нашия бранш има огромна конкуренция. Това означава, че никой не може да си позволи да работи с много високи печалби и да надува изкуствено цените.

Вестник Стандарт

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.