Кодът с пет цвята трудно се възприема и интерпретира от потребителите
Френска организация за защита на потребителите критикува предложената петцветна система за обозначаване на хранителните продукти. Според експертите, тази система ще внесе объркване.
Оценката е направена няколко седмици след като други организации на потребителите във Франция приветстваха системата с 5-цветни кодове и призоваха правителството да я превърне в официална схема за етикетиране на храните. Системата отчита съдържанието на наситени мазнини, захар, сол, калории, протеини, фибри и др. Тя комбинира резултатите по скала от пет точки, оцветени в зелено, жълто, оранжево, розово или червено. Червената точка обозначава продукт, който трябва да се консумира рядко или в ограничено количество, докато зелената точка показва, че става дума за продукти, които могат да се ядат ежедневно или в по-голямо количество.
Според експертите от “Фудуоч” обаче кодът с пет цвята трудно се възприема и интерпретира от потребителите. Необходима е по-опростена система за етикетиране. Организацията подкрепя т.нар. “система на светофара”, разработена от британските здравни власти. Тя е лесна за възприемане, тъй като отразява универсалното значение на трите цвята на светофара – зелено, което означава здравословен продукт, жълто – когато продуктът трябва да се консумира в умерени количества, и червено – за продуктите, които трябва да се избягват. Експертите се позовават на проучване, според което 83% от 36 хиляди анкетирани застават зад тази система и твърдят, че във Франция хората подкрепят етикетите, направени на принципа на “светофара”.