Отрицателни сигнали идват и от извъневропейските пазари
С 14% са спаднали продажбите на трактори в Европа през първите 3 месеца на тази година, сочат статистическите данни на Комитета на европейските производителите на селскостопанска техника. Всички основни пазари на континента са в застой, спад се отчита и в Съединените Щати, Канада и Корея, докато Япония остава на нивата от 2014 година. Единствено в Турция има ръст на продажбите.
В реални цифри тези 14 процента спад се равняват на 4000 бройки по-малко, продадени през първото тримесечие на 2015-та, в сравнение със същия период на предишната година. Има вероятност през следващите месеци да настъпи подобрение, но данните от първите три месеца показват основната динамика, твърдят специалистите. Два от най-големите пазари в Европа, Великобритания и Франция, отчитат намаление на продажбите с 15 и 18 на сто. Стагнация на пазар се отчита и в Италия, където заради кризата през последните 9 години продажбите са паднали почти наполовина – от 31.700 през 2005 на 18 хиляди през 2014-та. Подобрение засега не се очаква, тъй като и в началото на тази година е отбелязан нов спад от 9 на сто.
Отрицателни сигнали идват и от извъневропейските пазари. През 2014 година най-много трактори бяха продадени в Индия и Китай – 593 и 525 хиляди. За тези две страни данните от първото тримесечие още не са налични, но в Съединените Щати са продадени 2160 машини по-малко (10%), а в Канада спадът е с 18 на сто. Минус 21 процента отбелязва и корейският пазар. От големите купувачи на земеделска техника единствено Турция не е забавила растежа си. През миналата година там са продадени 58 хиляди и 500 трактора, а за първите три месеца на 2015-та има плюс от 14 на сто. Това поставя страната на пето място в света.