Какви са реалностите у нас?
Съставът на кабинета „Борисов 3“ още не е обявен. Преди да е ясно името на новия аграрен министър - какви политики в земеделието искат успелите в агробизнеса?
30% от стойността на всеки продукт се инвестират в аграрна наука и иновации. Този бизнес модел се прилага от успешните земеделски компании. Какви са реалностите у нас? „Да си представим, че аз съм един млад учен и искам да се реализирам. Какви са опциите пред мен – да отида в един институт и да започна да работя. Първото нещо, което ме посреща е заплата от 500 лв. Да кажем, че човекът е много амбициозен, не му трябват пари – продължил е да се развива и е създал хибриди или сортове, които са наложени на пазара. Какво се получава с него? Нищо не получава, правят се конференции, обявяват се едни цифри (едни хора се тупат в гърдите как сеем българско, а това момче там нищо не получава)“, обясни Георги Герджиков, промоутър в семенарска компания.
Моделът на земеделие у нас е погрешен – обработването на земята е в ръцете на няколко огромни стопанства, дребното и средно земеделие издъхва. Мнозина фермери у нас се надяват този дисбаланс да бъде променен. „Когато си застанал начело на едно министерство и администрираш подобен отрасъл като земеделието трябва да имаш ясното съзнание на държавник, че можеш да зададеш курса такъв, какъвто е най-добре за България. Фамилните и семейни ферми сами по себе си трябва да се разрастват – една фамилна ферма може да се превърне в регионална. А ние какво направихме – създадохме големи преработвателни предприятия и се оказа, че за тях няма суровина. По простата причина, че този, който гледа 500 дка в едно село много трудно ще отиде да продаде продукцията си там. Веригата я няма“, каза Борислав Петков, земеделски производител.
Преди да влезем с национална позиция в дебата за новата Обща селскостопанска политика, първо трябва да сме наясно как искаме да подредим собствената си земеделска къща.
Автор: Анета Божидарова