1. Начало
  2. Интервюта
  3. Производство и преработка
  4. Няма условия за изкуствено увеличение на цените на млечните продукти

Няма условия за изкуствено увеличение на цените на млечните продукти

Снимка:

Експортът е сведен почти до нула

Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България

-Г-н Зоров, почти в края на годината, каква е равносметката за развитие на бранша?


Това е  една много трудна година, защото е съчетание от многото икономически и финансови трудности в сектора, в световен и европейски мащаб, породени най-малко от две неща. Едното е руското ембарго и санкциите на Русия срещу европейски млечни продукти и второто оттегляне на квотите. Видя се, че ЕК в тази ситуация няма правилно решение, няма стратегия как да бъдат компенсирани щетите на преработвателите и производителите. Все едно ни върнаха с около 150 години назад. Пуснаха два финансови пакета, което на животно е около 25 лв - повече от смешно. Това са щетите в следствие на тази политика, които могат да покрият разходите за около 4 -5 дни. Благодарение на упоритостта и неговото твърдоглавие съществува все още млекопроизводство и млекопреработка.

Надяваме се на промените на Наредба 1, млечните продукти да се правят само от мляко и в млекопреработвателните предприятия да няма заблуда за потребителя и да няма възможности за сгрешаване и измама при млечните продукти. Надяваме се, че държавата ще доведе до край този процес. Разбираме, че ЕК, а тя започва да раздвижва мозъчните си клетки, след като започна обсъждане за все по-големия проблем от заместващите суровини, като растителни мазни, които се отразяват зле на здравето на хората. Явно материалното и лобитата са много големи и заради това този въпрос се потуляше и не му беше дадена гласност. Време е Европа да прояви прагматизъм и разум.

-Какви са тенденциите в млекопреработката?

Тенденциите са свързани с нашите желания. А то е млечните продукти да се произвеждат само от мляко по традиционните технологии и да не се спекулира с въпроса за лошата платежоспособност на българина, защото в никакъв случай купувайки имитация не означава, че е по-евтино. Нашето желание е да запазим работните места в млекопроизводството.

-Намерихте ли нови пазари за продуктите си. В последните години забелязваме раздвижване по отношение на асортимента?

Асоциацията работи по проект за промотиране на български млечни продукти в Казахстан и  Азербайджан и ОАЕ. Смятаме че в Алмати на изложението имаше добър интерес, онова което ни направи впечатление е отношението на всички, които минаха от бившите съветски републики. Те се учудват защо България води толкова недалновидна политика, относно отношението към Русия, а те знаете се числят към  Евразийският съюз. Питат защо вървите срещу вятъра и ни игнорирате, ние бяхме ваши пазари, ние ви уважаваме и бихме работили пак с вас, но разберете че вашата политика не може да продължава в тази посока. Ние като бранш имаме капацитет да разширяваме пазарите, но въпросът е, че трябва да има балансирана европейска политика.  Надяваме се след изборите в САЩ да започнат да се балансират и  уравновесяват световните процеси, а не да са изразени против интересите на България. Ние търсим пазари, правим и невъзможното но, има политически ситуации между страните, когато политиката не може да бъде игнорирана

-Има ли ръст в производството на мляко в България, толкова инвестиции се направиха, европейски пари се наляха?

В България ръст в производството на мляко няма. Има недоволство за ниските изкупни цени, породени в Европа. България трябва малко повече да помисли за собствените си интереси, а не да сме най - солидарния и демократичен участник в Европейския съюз. Всеки дърпа чергата към себе си и Унгария, Германия, Гърция. В Русия Медведев каза, че санкциите и ембаргото ще продължат, защото ползотворно се отразяват на руската икономика. Това което мислиха, че Русия ще бъде поставена на колене и ще се моли, за наше съжаление не се случва. Напротив те са задоволили вече 110 % от необходимото им пилешко и свинско месо. Имат 10% излишък за експорт и ако още чакаме с тази политика тези пазари след години ще са безвъзвратно приключили дори и да няма санкции, затова политиката трябва да е много далновидна.

Европа прави стъкмистика на цифрите в производството. В момента цените на суровото мляко се вдигат въпреки прогнозите за спад. Пълна катастрофа е аналитичната  политика на Европа по отношение на данните за ръста в производството на мляко и млечни продукти. И ние като малки деца вярваме на всичко, а виждаме на какво положение сме. Обезпокоителен е факта, че в страната ни влизат ниско качествени вносни продукти.

След наши множество сигнали БАБХ намери неотговарящи на изискванията мляко и млечни продукти. Какво значи, че ние не може да разчитаме на партньорските агенции в Европа и у нас да не се извършва никакъв входящ контрол. За съжаление всеки гледа да пробута продуктите си.

-Ако моментната тенденция се запази и през следващите няколко години не бъде регистриран ръст в продажбата на млечни продукти какво ще се случи. Прогнозите ви?
 

Стратегия, основаваща се на хаоса няма да е добре нито за производителите нито за потребителите. Ако цените на млечните продукти преди 3 месеца бяха цена Х сега биха били 2 поХ. Цената на млякото на хубавото, хигиенното беше 0, 55 лв, в момента е 0,75 – 0, 80 лв.

-Прогнозирате ли ръст в цената на млечните продукти?


Аз не мога да кажа такова нещо, защото в България има прекалено голяма конкуренция и на наши и на европейски продукти. Всичко което там не може да бъде реализирано го „изхвърлят“ у нас и в Румъния, така, че не мога да направя анализ. В България има над 240 предприятия за преработка на сурово прясно мляко и всеки мениджър сам решава. Разбира се, че всеки иска да не загуби. Дори се появяват нови, които доскоро са били само производители на мляко. Пазарът е запълнен, борят се много участници за него. Няма условия за изкуствено вдигане на цени.

Автор: Диана Александрова

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.