1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. 120 години българите посещават Витоша най-вече заради природата

120 години българите посещават Витоша най-вече заради природата

Необходима е оптимизация на обществения транспорт, който води до планината

На 27 август през 1895 над триста души се качват на Черни връх и поставят началото на организираното туристическо движение в България. Писателят Алеко Константинов, чиято е инициативата за този първи поход, свидетелства, че идеята е възникнала в „тесен кръг от любители на българската природа“, а ефектът е надминал „стократно всякакви очаквания“.

120 години по-късно, любовта към природата продължава да е движещата сила, мотивираща основния поток от туристи в планината.

Доказва го социологическо проучване, изготвено във връзка с актуализацията на плана за управление на Природен парк „Витоша“, която се подготвя в момента. 

Според данните от проучването 81% от хората асоциират Витоша главно с природата, следват отдихът и туризмът със 76,5% (възможни са повече от един отговор), далеч по-назад остава спортът (19%) и хижите и базите за настаняване със 17%.

Препоръките и очакванията на туристите са свързани най-вече с осигуряването на обществен транспорт до планината, подобряване на чистотата, оборудване на повече места за отдих по туристическите пътеки и ремонт и функциониране на наличните хижи. Акцент върху необходимостта от редовна поддръжка на пътеки, маркировка и съоръжения. Категорично доминира идеята Витоша да е място за отдих на живеещите в прилежащите селища като максимално се съхранява природата и са увеличат грижите за нея. Визията Витоша да се превърне в модерен спортен и туристически център има малко поддръжници (17%), показва проучването, извършено в общините София, Перник, Самоков и Радомир.

Любопитно е, че 82% от всички интервюирани предпочитат да посещават парка през лятото. Следват есента (48,5%) и пролетта (47,6%); зимата се предпочита от 37,6%.  Очевидно зимата привлича своите почитатели на Витоша извън активно занимаващите се със зимни спортове, защото при едва 14,2% от всички случаи целта на посещение на Витоша е спорт. Основната цел на посещенията в природен парк „Витоша” е пешеходен поход или пикник, посочват авторите на проучването.

Фактът, че няма удобен градски транспорт до Витоша за 44,4% от интервюираните обяснява защо хората се придвижват до планината основно с лични автомобили (53,8%). Масовият градски транспорт ползват почти два пъти по-малко посетители на парка (25.5%). Въпреки това, състоянието на транспортната инфраструктура в парка и достъпа до парка се определят като добро от 41,6% и като задоволително от 38,5% от изследваните лица. Тези, които са на противното мнение са 12% от всички интервюирани.

Според 90% от интервюираните оптимизацията на сега съществуващите линии на масовия градски транспорт е напълно подходящо или до известна степен подходящо решение на проблема с достъпа до планината. Същата подкрепа (88,6%), среща идеята за възстановяване на Княжевския лифт, докато предложението за изграждане на нови въжени линии не се подкрепя така еднозначно.

„В публичния дебат за бъдещето развитие на ПП „Витоша” като че ли битува мнението, че трябва да се избира между две противоположни и взаимоизключващи се решения. Едното паркът да се развива като зимна спортна дестинация, за сметка на заобикалящата природа, а второто – обратното – запазване на природата и максимално ограничаване на развитието на спортната инфраструктура. Тази дилема не се потвърждава нито от социологическото изследване, нито от груповите дискусии. Респондентите подкрепят най-вече възстановяването на съществуващите писти и спортни съоръжения, тяхното модернизиране и поддържане. Според тях, създаденото досега е достатъчно, за да задоволи потребностите, се казва още в изследването, публикувано на сайта за актуализация на плана за управление на Витоша. 

На фона на цитираните социологически данни е недопустимо бъдещият план за управление на природен парк „Витоша“ да се фокусира върху възможностите за развитие на ски спорта в планината чрез изграждане на нова инфраструктура. Вижда се, че карането на ски изобщо не е водещ мотив за посещение на Витоша и създаването на нови съоръжения за сметка на природата далеч не се подкрепя от населението“, коментират данните от WWF България.

 

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.