1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Ол инклузив или… гол инклузив?

Ол инклузив или… гол инклузив?

Четири от всеки пет нашенци не искат да почиват на родното Черноморие, показаха резултатите от анкетата на AGRO.BG

Лятото е в разгара си, време за отпуска(ане). Кой на море, кой на планина, кой на ранчто, или в краен случай – на някой градски басейн, може и в парка край града. Сезонът на дините. Или поне – на мързела. То в тези жеги човек за какво друго да мисли – за работа нещо не ти идва музата, все морските вълни, прохладният бриз и чайките са ти в главата. Или стръмните скали, боровите гори и кристалните ручеи. Това – според личните предпочитания. Но в никой случай – прашните улици на големия град, натовареният трафик и задръстванията на светофарите.

Съвсем естествено, по това време на годината е жътвата не само на земеделските стопани. Но и на туристическия бранш. Родните хотелиери отново се надпреварват да предлагат оферти – коя от коя по-примамливи. Какво да се прави – конкуренцията е безмилостна, а и все пак – да не забравяме – криза е! А и като видиш повече от изкусителните цени – как няма да ти се прииска да заделиш едно перо от бюджета си, колкото и да е оскъден, та да се почувстваш за малко човек. Пък и да изкараш няколко романтични дни с половинката си някъде край морския бряг.

А офертите на пръв поглед наистина си заслужават. Ол инклузив за 30-40 лева на ден? Те това го няма никъде! Звучи като фантастика, но си е така. Ако някой все още се чуди какво ще рече това – да уточним какво ще рече това. Като правило пакетът включва безплатно ползване на басейн, чадъри, шезлонги. По принцип тази система включва трите основни хранения на блок маса, местни безалкохолни и алкохолни напитки през целия ден, междинни хранения (сладоледи, сандвичи, сладки)... накратко – пълно обслужване, което заплащате предварително. Изгодно, нали?

Да, но на такива ниски цени… Не защото ние, българите сме много мнителни и все очакваме да има някаква уловка, когато нещо изглежда нереалистично евтино и изгодно. Просто наистина в случая има нещо гнило в Дания. При най-атрактивните цени на родните оферти храната, която ще получите при „ол” излиза от 3 до 5 лв. на ден, са изчислили специалистите. Какво получаваме реално срещу това? След масираните проверки на Агенцията по храните, се оказа, че много хотели по родното Черноморие тайно ни пробутват продукти с изтекъл срок на годност, или с неизвестен произход и неясни качества. Дори самият министър на земеделието и храните Мирослав Найденов от ефира на Би Ти Ви попита зрителите какво си представят, че ядат, когато плащат по 3 лева за храноден.

В крайна сметка, резултатът от проверките беше: 300 хотела по българското крайбрежие отнесоха солени санкции заради лошия ол иклузив. „Съставихме доста актове по морето, има вече и затворени обекти, а проверките продължават. Цяло лято ще има командировани служители от вътрешността на страната, които ще работят в курортите съвместно с представители на Комисията за защита на потребителите” – коментира изпълнителният директор на БАБХ Йордан Войнов пред „Монитор” и допълни: „Среща се неправилното съхранение на продуктите, което особено в горещините има опасност да доведе до сериозни здравословни проблеми. Хващали сме продукти без придружителни документи, както и храни с изтекъл срок на годност, което е абсолютно недопустимо. Освен това не се отразява входящия контрол, така после няма възможност по веригата за обратно проследяване и не може да се установи кой е нарушител, ако изскочи проблем.”

При тази мила родна картинка как човек да се престраши да отиде на море по нашите курорти? Затова и няма нищо учудващо, че миналата седмица на въпроса, който зададохме – „Страхувате ли се да отсядате в хотели по родното Черноморие заради некачествения ол инклузив, който разкриха от БАБХ?” стряскащо мнозинство от гласувалите – 82 на сто, са избрали категоричния отговор: „Да, защото българските хотелиери и ресторантьори не предлагат високо качество, а контролът е занижен!” Нито един не е предпочел варианта „Не, защото отсядам винаги в хотели, от които имам вече впечатления”, а за третия, който формулирахме така: „Няма да ходя на море или ще отида някъде в чужбина, така че това не ме касае” са дали гласа си 18 на сто от участвалите. Коментарът е излишен, май.

Все пак, нека всичко това не звучи като антиреклама на прословутото българско Черноморие. Само по себе си, то наистина е уникално красиво. Още римските и византийските императори са идвали тук, но… без днешния ол инклузив. По соцвремето гъмжеше от чешки, полски, източногермански туристи. И най-вече руски. После криворазбраната пазарна икономика, побългарена както всичко останало, превърна курортите ни в урбанизирани бетонни комплекси. Драстичното разминаване между цени и качество на обслужване накара много български летовници да се ориентират към други близки дестинации като Гърция, Турция… Там поне със сигурност знаят как да привличат клиентите. А и практиката показа, че да отидеш в някоя от тези страни и да изкараш една наистина хубава почивка ти излиза ако не по-евтино, то поне на същата цена, както по нашето море. Само че… без всички перипетии, рискове и проблеми, които обслужването тук превръща ваканцията ти в „незабравимо” изживяване. И после – защо от година на година сезонът ставал все по-слаб за БГ туристическата индустрия. Причините са повече от очевадни. Фактите сами говорят. Постепенно май се превърнахме в евтина дестинация за алкохолен туризъм за западни курортисти. Тъжно, но факт! Разбира се, това не означава и че трябва да слагаме всички български хотелиери под един знаменател. Със сигурност има и доста, които наистина мислят за клиента като за цар. Да, но покрай онези, които се опитват в мътна вода риба да ловят, горят и останалите.

Така че, внимавайте и си отваряйте очите на четири, когато избирате оферта за лятната си почивка! И не забравяйте, че евтиното винаги излиза скъпо. А докато родните хотелиери не се осъзнаят и не разберат, че клиенти се печелят с качество, а останат ли доволни – ще дойдат и догодина пак, и по-догодина… дотогава българите ще събират слънце и положителни емоции в чужбина. А тук ще идват предимно западни пенсионери и младежи, зажаднели за евтин (макар и съмнителен) алкохол. Остава надеждата, че мисленето на родния бизнес ще се промени. Както и че контролните органи ще помогнат за това със затегнатите проверки и безмилостните санкции. Независимо, че само това няма да е достатъчно.

                                                         Коментар на Светослав Динков

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.