Очаква се в краткосрочен план (до 2014 год.) продажбите на свинско месо да се увеличат с 10%
През 1987 година, когато се въвеждаше посланието: "Pork-The Other White Meat", т.е. „Свинското месо – другото Бяло Месо”, идеята на специалистите беше да се обърне внимание на потребителите върху:
1. По-малкото количество мазнини в трупа на свинете, вследствие на успехите в селекцията с новите породи и хибриди свине.
2. Промяна на позицията на свинското месо, като здравословен и ценен източник на протеин в менюто на хората.
3. Сравняване на свиневъдството с птицевъдството поради характерните особености в храненето, отглеждането и организацията на производствения процес, водещи до по-голяма гъвкавост и висока ефективност в дейността.
Следователно безвъзвратно отминали са времената, когато след клане на свинете българинът се хвалеше на комшията си колко тенекии мас е получил. За съжаление, много малко хора знаят, че в резултат на провежданата през последните години интензивна селекция със свинете, количеството на сланината в трупа е намалена с 31%, на ненаситените мастни киселини с 29%, на калоричността с 14%, а на холестерола с 10%. Сравнението с други видове меса показва безспорното му качество (таблица 1).
4. Таблица 1. Хранителна стойност на различни видовете меса.
Показатели: |
Свинско месо |
Птиче месо |
Говеждо месо |
Мазнини, g |
4.1 |
3.0 |
8.5 |
Калории, cal |
139 |
139 |
179 |
Холестерол, mlg |
67 |
72 |
71 |
Тези данни, разбира се, е добре да се знаят и от тези, които изготвят планове и стратегии за здравословното хранене, защото ако се осланят на старите си познания и опит, то и разработките им ще бъдат с такава давност. На неподготвения специалист може да му се вижда странно или даже несериозно, но в редица страни съществуват национални програми, които препоръчват използването на свинското месо в диети дори на диабетно болни хора, на такива с високо кръвно налягане и други.
В течение на времето слоганът: "Pork-The Other White Meat" се нареди сред петте най-известни и разпознаваеми рекламни послания в САЩ. Сега обаче посланието на марката поизбледня, а и свиневъдите не желаят повече да се отъждествяват с птицевъдите и са на мнение, че не е необходимо повече да се правят асоциации, както преди повече от 25 години.
Националният съвет по свинското месо в САЩ реши да измести фокуса на промоционалното послание за свинското месо, като акцентира и насочи вниманието на потребителите основно върху положителните и уникалните качества на свинското месо, като: възможност за използване в етническите кухни, приготвяне на разнообразни месни деликатеси, характерния вкус и др.
Поради това посланието вече е: "Pork: Be Inspired", т.е. „Свинското месо – Източник на Вдъхновение” в кухнята.
Старият слоган ще продължи да се използва и в бъдеще при маркетинговите кампании, за да напомня за ценната хранителна стойност на свинското месо, т.е. главно с образователна цел. Идеята обаче е новият слоган да доведе до планиране и включване на по-големи количества на свинско месо в диетата на хората и се очаква в краткосрочен план (до 2014 год.) продажбите на свинско месо да се увеличат с 10%.
проф. Валентин Кацаров, Тракийски университет, Стара Загора