Впечатляващ е мащабът на подкрепата
Най-мащабната природозащитна кампания в Унгария през последните години се увенча с успех и доведе до опазването на девствена гора, разположена на площ от над 1 000 ха. Инициативата беше насочена срещу правителствен план, предвиждащ строежа на туристическа железница в емблематичната долина Чарна, подслонила незасегната от човешка дейност гора. Кампанията беше организирана от природозащитната организация WWF Унгария и само за седмица получи подкрепата на повече от 73 000 поддръжници. Обединявайки усилия, те успяха да запазят за следващите поколения естествените екосистеми в долината.
Впечатляващ е мащабът на подкрепата – за броени дни унгарското общество се обедини около природозащитната кауза. В резултат правителството на не кой да е, а на известния с желязната си ръка премиер Виктор Орбан, се огъна под гражданския натиск. Може би стана ясно, че избори не се печелят, когато вземеш от хората това, което обичат? А може би просто унгарците ценят природата си?
„Искаме гордо да заявим, че успяхме да спасим една от най-големите недокоснати от човека гори в страната. Това стана благодарение на десетките хиляди хора, които подкрепиха тази безпрецедентна кампания,“ каза Каталин Шипош, ръководител на WWF Унгария.
Скътана между склоновете на Карпатите в северната част на Унгария, долината Чарна е дом на една от последните девствени гори на територията на страната. За да оцелее заедно с видовете, които опазва, човешката дейност в нея е сведена до минимум. През последните 40 години в района не се извършват лесовъдни дейности, а туризмът е позволен в ограничен мащаб. Целта е да се опази забележителното биоразнообразие, с което се отличава долината. Тя е дом на рядко срещани видове, сред които евроазиатски рис, черен щъркел, царски орел, уралска улулица, белогръб кълвач и поточен рак.
Наскоро обаче унгарското правителство представи план за развитие на региона, който включваше прокарването на железопътна линия през долината Чарна. WWF напомня, че в близката планина Бьоржьон вече има изградени пет железопътни линии, обслужващи туристи. Една от тях завършва именно на „входа“ на долината, а пешеходната разходка навътре в гората е позволена. Според унгарското законодателство долината е достъпна за екотуризъм, но с цел запазване на естественото ѝ състояние масовият туризъм не се допуска. В тази връзка WWF коментира, че изграждането на железопътен участък в долината не би допринесло значително нито за целите на туризма, нито за икономиката на региона, но би навредило сериозно на нейните ценни местообитания.
Въпреки това в края на октомври 2018 г. ръководителят на Държавната горска компания, стопанисваща гората, изпрати молба за получаване на екологично разрешително за изграждането на железопътна линия. В отговор на този ход WWF Унгария незабавно стартира кампания, целяща да блокира плана за развитие и да не допусне нарушаването на статута на защитената зона. Инициативата провокира масов обществен интерес. В рамките само на 10 дни над 73 400 души положиха подписите си под онлайн петиция за опазването на долината.
В резултат от протестните действия на природозащитниците министърът на земеделието Ищван Надж публично заяви, че е против инвестиционния план и нареди на ръководителя на Държавната горска компания да оттегли молбата си за разрешително. Освен това той заповяда долината Чарна да премине незабавно под юрисдикцията на Дирекцията на Национален парк „Дунав-Иполи“. Малко след като Държавната горска компания оттегли молбата си, процесът по издаване на екологично разрешително беше преустановен.
Това е втори опит за човешка намеса в гората през последните години. През 2012 г. Държавната горска компания изпрати молба за разрешително за добив на дървесина. И тогава, също както и сега, в резултат от експресно организирана кампания на WWF Унгария, процедурата беше преустановена.
„Долината Чарна е прекрасен пример за дива природа и за това как една гора може да се развива без вмешателството на хората. Следващата стъпка пред нас сега е да създадем система за зониране. Тя трябва да определя основните зони във всички национални паркове в страната, където природата може да се възпроизвежда безпрепятствено от човешката намеса,“ коментира Каталин Шипош. „А тази кампания трябва да бъде истинско вдъхновение не само за нас, но и за всички поддръжници на WWF по света“.
И ние можем
С примери за успешни кампании от такъв тип можем да се похвалим и у нас. В резултат от сериозните усилия на WWF и коалиция „За да остане природа в България“ преди 10 години беше предотвратено премахването на защитения статут на Природен парк „Странджа“. Също така в края на 2006 г. Върховният административен съд спря строежа на вилно селище в Природен парк „Странджа“ на брега на Черно море. Планината е уникална за България и за Европа с богатството си на растителни и животински видове, както и заради южното си разположение. По тази причина случаят се превърна в едно от лицата на медийната кампания „Защитете защитените територии”, организирана от WWF и подкрепена от близо 50 български медии.
През 2009 г. водена от природозащитниците кампания предотврати намеренията за ново строителство и изсичане на гори заради планове за неколкократно разширяване на съществуващите ски писти и съоръжения в Природен парк „Витоша“, което противоречеше на действащите разпоредби. В противен случай любимото място за разходки на поколения столичани днес със сигурност би изгубило от своя чар.
Този месец се очаква да излезе и решение по делото за Национален парк „Пирин“. Върховният административен съд трябва да реши окончателно дали намеренията на правителството за промяна в плана за управление на парка са законосъобразни или не, дали той следва да подлежи на екологична оценка и ще окаже ли значително въздействие върху защитените зони от Натура 2000. От WWF се надяваме магистратите да постановят, че ски пистите, въжените линии и прилежащата инфраструктура в национални паркове могат единствено да бъдат ремонтирани, тъй като Законът за защитените територии не позволява изграждането на нови такива.