1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Мирослав Найденов: Две са основните тръжни сесии за продажба на дървесина

Мирослав Найденов: Две са основните тръжни сесии за продажба на дървесина

На 16 ноември 2012 г. е изменена и допълнена Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии

На 16 ноември 2012 г. е изменена и допълнена Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, приета с Постановление на Министерски съвет от 24 ноември 2011 г. Това каза министър Найденов в отговор на питане от Димчо Михалевски – народен представител от ПГ на КБ, относно новата политика на МЗХ чрез изменената Наредба.

С нея се регламентират дейностите в горските територии, реда и условия за тяхното извършване. Изпълнението им е от широко обществено значение, поради ролята на българските гори и горските територии за населението на страната и за свързания с горите бизнес. Наредбата бе приета, за да се отговори на обществените очаквания за подобряване регулацията във взаимоотношенията между държавата и общините като собственици на горски територии от една страна, и от друга – на българските предприемачи, извършващи дейности в горите.

Практиката по прилагане на наредбата от влизането й в сила до настоящия момент наложи необходимостта от внасяне на изменения и допълнения, за да бъдат разширени възможностите за провеждане на процедурите за ползване на дървесина и възлагане на дейности в горските територии. Необходими бяха промени в посока облекчаване на режима за кандидатстване, намаляване на административната тежест за кандидатите за изпълнители, както и за постигане на по-голяма прозрачност на процедурите.

Проектът на Постановление за изменение на наредбата бе подложен на широк обществен дебат и задълбочено обсъждане с представители на всички заинтересовани страни и браншови организации в сектора. Постигнат бе консенсус по предложените текстове. Проектът бе публикуван за обществено обсъждане на интернет страницата на Министерството на земеделието и храните, с цел всеки заинтересован да изложи мнение.

С изменението на наредбата се прави стъпка към по-добро осигуряване на потребностите на вътрешния пазар. Бяха предвидени достатъчно възможности, чрез които българските фирми да участват в облекчени и прозрачни процедури за възлагане изпълнението на дейности в горските територии или за закупуване на дървесина и недървесни горски продукти. Определен бе и облекчен ред, по който гражданите да закупуват дървесина за лична употреба. Направените изменения отговарят на обществения интерес и на очакванията на българските граждани и фирми, които ползват дървесина или извършват дейности в горските територии, като регулират по нов начин и отношенията между държавата, като собственик на гори, и българския бизнес.

С направените промени се налагат норми, които въвеждат участието на браншовите организации и представители на фирмите в сектора в консултации за формирането на държавната политика в областта на горското стопанство. Промените са насочени също към определяне на режим за кандидатстване и осигуряване на дървесина на местните търговци с цел осигуряване на работни места в малките населени места.

Много съществена част от измененията е определянето на две основни тръжни сесии за продажба на дървесина и възлагане на дейности, като се съблюдават принципите за публичност, прозрачност и предвидимост при провеждане на процедурите. Едно от изискванията на представителите на браншовите организации в горския сектор бе именно да има предвидимост и планираност на процедурите. Целта беше да се определят периоди от годината, свързани и с технологичната специфика на дейностите в горските територии и добивът на дървесина.

Както знаете, през есента са приети и одобрени годишните планове за ползване на дървесина за следващата година на държавните предприятия.  Обосновано е да се проведат процедури в зимния период, в който поради тежките условия дейностите на терен трудно се изпълняват и бизнесът има свободен ресурс за подготовка на документи и участие в процедури.  Същевременно по този начин се сключват договори и се предвиждат дейности, обезпечаващи заетост непосредствено след започване на годината. Така се гарантира периодичен и сигурен приход за предприятията и същевременно заетост на фирмите в сектора.

Следващата тръжна сесия се предвижда през пролетта на 2013 г. с цел осигуряване на заетост през летния период. С това се постига същевременно и сигурна продажба и отдаване на дейности на по-голямата част от годишните планове и не се допуска разпокъсано обявяване на процедури по всяко време на годината.

Друга съществена промяна, като обща философия, е завишаване на гаранциите за участие на кандидатите в процедурите. Практиката досега показва, че ниските гаранции позволяват участието на кандидати, за които е приемливо да загубят гаранцията за участие, поради незначителната й понякога стойност. По този начин може напълно да осуетят сключването на договор или умишлено да завишат неимоверно много цените, като след това откажат да сключат договор и поставят в затруднено положение останалите кандидати. Тъй като работната група по проекта включваше широк кръг представители на браншови организации, такова е и тяхното искане.

Съществени са и промените, отнасящи се до сключване на дългосрочни договори за продажба или за отдаване на дейности. Досега имаше ограничение във вида процедури, който водеше до недоволство от страна на представителите на браншовите организации. С новите текстове се предвижда възможност както за конкурс, така и за провеждане на търг. Конкурсът не е задължително да бъде в комплекс с други дейности. При конкурсите са въведени условия и изисквания за кандидатите, които да могат да гарантират дългосрочност и предвидимост на планираните инвестиции за бизнеса.

Направена е и промяна в нормите, отнасящи се до участието и ползването на подизпълнители. С цел гарантиране на конкурентното начало, при пряко договаряне няма да се допуска използването на подизпълнители. Поради спецификата на дейностите в горските територии, възлагането им мотивирано е изключено от приложното поле на Закона за обществените поръчки и се прилагат нормите на специален нормативен акт.  Целта е от една страна да се спазят европейските изисквания за публичност, прозрачност и защита на конкуренцията, а от друга - да се обхванат хипотезите, възникващи при тези специфични дейности. Затова е възприет различен подход по отношение на подизпълнителите. Те не следва да се декларират предварително и режимът на смяната им е по-облекчен. При изпълнение на дейности в горски територии, освен документи, доказващи финансовата и техническа обезпеченост, се изисква и лиценз, издаден съгласно процедура по Закона за горите.

Наредбата на практика урежда прилагането на разпоредбите на Закона за горите, каквато е всъщност функцията й по смисъла на Закона за нормативните актове.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.