За сдружаването трябва доверие, ясни правила, равнопоставеност между членовете, пълна прозрачност

Петко Симеонов, управител на Организация на производителите на мед и пчелни продукти

Продукцията се реализира много по-лесно, на по-добра цена

 

 

 - Как се стигна до създаването на Организацията на производителите на мед и пчелни продукти?

Първо се създаде неформална група от трима души през 2013 година. Идеята беше съвместно да реализираме продукцията си. Фирмата беше учредена през 2015 година, а е призната от МЗХГ през 2017 г. като Организация на производители на мед и пчелни продукти. При самото признаване бяхме 6 човека, след това станахме 10, в момента сме около 30 човека.

Нашите членове са големи пчелари. Общо имаме към 40 пчелина с около 4000 пчелни семейства. По-голямата част се намират на територията на Стара планина Всички са биологично сертифицирани.

Хората, с които сме се обединили, се познаваме от много години, работили сме заедно. Важни са доверието, ясните правила, равнопоставеността между членовете, пълната прозрачност.

 - Колко тона е общото ви годишно производство?

Зависи от годината, но около 60-80 тона. Чрез организацията продукцията се реализира много по-лесно, на по-добра цена. Освен това ние осъществяваме икономии от мащаба и реално разходите на нашите производители са доста по-малко, дори и на по-ниска цена да го реализираме. Печалбата е по-голяма.

 - Какво финансиране може да получи една такава организация?

Дейността на организацията е свързана с търговия, маркетинг, популяризиране на продуктите, сертификация. Има много инструменти за подпомагане, от които може да се възползва една такава организация. Тук говорим за мярка 9 от ПРСР, която е за подпомагане за административното укрепване на организацията. Кандидатствахме по нея през 2018 година. Финансирането е за първите пет години от датата на признаване на организацията. Това са средства за поддържане на офис, покриване на административни разходи, за реклама и обучение, участие в изложения, обмен на опит с други организации от Европейския съюз. Общо взето, всички разходи, които са свързани с дейността на самата организация. Основната ни цел е съвместна продажба и популяризиране на продукцията.

 - Съдействате ли, ако някой от членовете реши да кандидатства по някоя мярка по ПРСР?

Разбира се. Помагаме. Даваме му съвети, защото ние имаме достъп до информация. Това е един от ангажиментите на организацията - активно да следи, както ОСП, така и процесите и законодателството в страната. Съветваме ги даже и ги насърчаваме, където могат да кандидатстват. Помагаме им в разработването на бизнес плановете.

 - Имате ли общи материални активи?

В момента реализираме съвместен проект по подмярка 4.2. Инвестициите са в склад и преработка на част от продукцията на членовете, както и в линия за преработка на восъчни основи.

 - Къде реализирате продукцията?

Продажбите ни са много малки в България. Пчелният мед е доста експортно ориентиран и голяма част от него се продава като суровина. Продукцията се продава на едро в страни от ЕС, както и в трети страни. В момента работим върху наш общ бранд. Имаме проследимост от кой пчелин, от кой земеделски стопанин е дошла партидата. Търговецът е самата организация.

 - Какви са изискванията на вашите партньори?

Искат качествен мед, който е произведен в България. Ние можем да докажем откъде идва медът. Нашите партньори идват в стопанствата, виждат пчелините, районите около пчелините и са сигурни, че ние им продаваме истински български мед. Искат и по-големи количества. Всъщност, самостоятелно нито един от нашите членове не може да продаде меда си, те нямат достъп до пазара.

 - Как гарантирате, че медът на всеки един от членовете отговаря на изискванията на пазара?

Всичко се анализира. В интерес на истината, анализите са доста скъпи и са непосилни за отделния производител, но като организация можем да ги покрием тези разходи.

 - Каква е ползата от сдружаването?

Няма как да имаме устойчиво и конкурентно земеделие без то да се трансформира към такъв тип организации на производители. По никакъв начин не се премахва автономията на самите стопанства, но те стават доста по-конкурентни, когато са обединени в организация.

 - Какво ще кажете на хората, които искат да се сдружат, но имат някакви опасения…

Като цяло, организациите на производителите не са много популярни в България. Така че, в тази посока трябва доста да се работи. Реално отделният земеделски производител има много ниска пазарна сила във веригата на доставка на продукти. Затова трябва да започват да се сдружават, не виждам от какво се страхуват.


 

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар