Млади зеленчукопроизводители разказват за предизвикателствата при изпълнението на европроект

Ще ви запознаем с двама млади зеленчукопроизводители, които разказват за реализирането на проект по подмярка 6.1, за трудностите и предизвикателствата в бранша

 

Това са Светослав и Йоана, които се грижат за зеленчукови насаждения в село Селце край Каварна. Отглеждат 30 дка с пипер и домати, а също са изградили и близо 5 дка оранжерия. Освен завещания от родителите му селскостопански занаят, Светослав е бенефициент по подмярка 6.1, насочена към подпомагане на млади земеделски производители. За рисковете в зеленчукопроизводството и отговорността да се захванеш с европроект, разказва Светослав:

"През 2017 в двете ни стопанства в резултат на лошите климатични условия два пъти бяхме ударени от градушка. Това означаваше наваксване на 2 години подред с много усилия, тъй като бяхме почти пред фалит. Всичко инвестирано в предходната година и начертаните планове за бъдеще, бяха на заден план, тъй като трябваше да продължаваме напред. Трябваше да си изпълня плана, където имаше още повече трудности. Бяхме на ръба дали да се откажем, но с много труд и усилия и сега през 2020, тази година ми свършва ангажимента към договора и успешно успяваме да изпълним плана.“ 

Няколко години след старта на проекта младият земеделец може да се похвали с повече обработваеми площи, но и с изграждане не оранжерия и поливна система. За реализиране на продукцията, отговаря Йоана и разказва, че двамата разчитат на пазари и дребни търговци и допълва:

„Опитваме се последните години да създадем опаковка, която да придава по-добър вид на продукта. Създаваме и бранд, чрез който да се отличаваме от другите производители и да бъдем разпознаваеми по пазарите. Ние работим предимно с търговци, които предлагат продукцията си на пазари и малки магазини за плодове и зеленчуци.“ 

Светослав и Йоана залагат на различни сортове домати. От една страна произвеждат по-претенциозния розов домат, а от друга, предлагат и хибридни сортове, които са по устойчиви на климатични промени и на транспортиране. Мечтаят да модернизират оранжерията си още, а също и да създадат своя марка, с която да са разпознаваеми на пазара.

 

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар