1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Основният проблем при ОП "Околна среда" е некачественото управление през годините

Основният проблем при ОП "Околна среда" е некачественото управление през годините

Снимка:

Министър Михайлова: Писмо на ЕК изтъква пет групи пропуски в обществените поръчки

Основният проблем при ОП "Околна среда" е неритмичното и некачествено управление през годините. Ако оперативната програма беше управлявана разумно, компетентно и ритмично, нямаше да се сблъскваме с проблема финансови корекции в такива размери в последната година на изпълнение на програмата. Това заяви министърът на околната среда и водите Искра Михайлова на пресконференция след заседанието на Министерския съвет. Тя напомни, че през втората половина на 2009 г. програмата на практика е спряна, отменени са поредица проекти и се пристъпва към подготовка на други. „През годините ОП "Околна среда" се е развивала неравномерно и в момента сме в ситуация на изпълнение на програмата в последните възможни години. Голяма част от договорите са сключени в началото на 2013 г.“, подчерта Михайлова.

Министърът подчерта, че финансовите корекции по ОП Околна среда не са породени от това, че правителството или управляващият орган са искали да правят корекция на програмата. Ситуацията е следствие на писмо от ЕК от 27 ноември 2013 г., в което има ясни указания към управляващия орган за извършване на повторна верификация на разходите за обществени поръчки за период 2010  – 2013 г. Министърът добави, че в писмото от ЕК, освен повторна верификация, има и други изисквания – подобряване на системите за управление и контрол в управляващия орган, както и докладване на констатирани нередности на стойност над 10 000 евро пред службите на ОЛАФ.

„Комбинацията от тези изисквания постави необходимостта да бъдат проверени и верифицирани всички договори за обществени поръчки, сключвани в периода 2010 – 2013 г., които са над праговете, определени според европейската директива. Управляващият орган провери 239 договора. Стойността на договорите в обхвата на проверката, е 556 437 382,91 лв. През 2010 г. сключените договори са на стойност 5,105 млн.лв. През 2011 г. са 17,527 млн.лв. През 2012 г. са 81,476 млн.лв. През първите пет месеца на 2013г. договорите са за 452 328 470 лв.“, обясни министърът.

Г-жа Михайлова изтъкна, че в писмото на ЕК се обръща специално внимание на пет групи пропуски в обществените поръчки и нередности, заради които трябва да се проверят договорите. Петте групи включват: незаконосъобразно смесване на критерии за подбор с показатели за оценка; незаконосъобразно намаляване на срока за получаване на оферти поради непълно предварително обявление; ограничително изискване за регистрация в  централен професионален регистър на строителя, без допускане на еквивалентна регистрация; неравно третиране на участници по време на подбора; незаконосъобразно удължаване на срока за получаване на офертите поради обявяване на удължаването само в рамките на България. При извършената проверка за констатирани 10 случая на смесване на критериите, 13 случая за незаконосъобразно намаляване на срока за получаване на оферти, 12 случая за ограничителното изискване за членство, 40 случая на неравно третиране на участниците при подбора.

Министър Михайлова даде пример с незаконосъобразно отстранени участници, които отговарят на всички изисквания на обществената поръчка, а са допуснати участници, които не отговарят на изискванията. Наред с това има 1 случай за незаконосъобразно удължаване на срока за получаване на офертите, както и 32 случая с неясна методика.
Г-жа Михайлова даде пример, свързан с изисквания, записани в документацията за конкретна обществена поръчка. Посочено е изискване към участника  да е изпълнил през последните три години договори, от които поне един да бъде за изработване на инвестиционен проект във фаза идейна и/или работна за изграждане на пречиствателна станция за отпадни води с капацитет 10 000 еквивалент жители и поне един да бъде за изработване на инвестиционен проект във фаза идейна и/или работна на ВиК мрежи и съоръжения с дължина минимум 2 километра.

„Говорим за една фирма, която е работила и само тя има право да кандидатства“, отбеляза министър Михайлова. Тя изтъкна и друго изискване – експерт пречистване на отпадни води - през последните пет години да е участвал в изготвяне на минимум два инвестиционни проекта в трите фази за изграждане, доизграждане или разширение на пречиствателна станция за отпадни води, като поне един от проектите да е за пречиствателна станция за отпадни води за над 100 000 еквивалент жители. „Колко фирми са участвали в изграждането на такива станции?“, попита риторично министърът.

Министърът подчерта, че за да се изпълни задължението да се докладват нередностите към ОЛАФ, са регистрирани индивидуални нарушения на общините при обществените поръчки и са уведомени за финансовите корекции. „Какви възможности ще се търсят, за да бъдат подкрепени общините, е тема, която ще коментираме с НСОРБ, когато се финализира докладът за одита на средствата от ЕС“, добави Михайлова. Тя заяви, че предложените от управляващия орган финансови корекции представляват 38 млн. лв. на база изплатените вече разходи по тези договори. Общо за целия програмен период се очаква размерът да достигне максимум до 180 млн. лв.

„Въпреки загрижеността на народни представители, които са се занимавали с управлението на оперативната програма и са били отговорни за нея до средата на 2013 г., финансовите корекции са наложени и върху договори, които са сключвани от структурни звена на Министерството на околната среда и водите. Така са били провеждани обществените поръчки, че в момента управляващият орган на оперативната програма налага финансови корекции на структури на министерството“, коментира Михайлова. По отношение на тезата, че се санкционират общини предимно на ГЕРБ, министърът напомни, че на практика предимно с тях са сключвани договори. „Другите договори се броят на пръсти и за тях, където има нарушения, също са предложени финансови корекции“, подчерта Михайлова.

Министърът беше категорична, че системите за управление и контрол на оперативната програма за периода 2010 – 2013 г. не са били добри. „Като народен представител съм задавала въпрос на тогавашния министър Томислав Дончев дали не счита, че прехвърлянето на предварителни контрол ще бъде нарушение на системите за контрол на оперативните програми. Тогава министър Дончев каза, че няма да има проблем. Сега има проблем“, отбеляза Михайлова.

Тя изтъкна, че министерството направи всичко възможно да подобри системите чрез структурни промени, заличаване на междинното звено, което водеше паралелна кореспонденция с бенефициентите и разписване на наръчници и наредби. „Целта ни е да възстановим плащанията по програмата и да гарантираме изпълнението на всички проекти“, каза министърът на околната среда и водите.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.