Стремим се да предложим всичко нужно на нашите земеделци

Снимка:

Тодор Николов, председател на БАТА АГРО

- Г-н Николов, от една мечта БАТА АГРО вече е утвърдено и едно от най-популярните изложения у нас. Какво предизвикателство е подготвянето на този отговорен форум?

- Предизвикателство е силна дума. Ние, като асоциация, вече сме достатъчно обръгнали в този вид организации, защото повече от 5 години се занимаваме с организирането на БАТА АГРО. Знаете, че миналата година беше и първото пролетно издание на изложението. В момента подготвяме второто. То ще се проведе между 8 до 12 март, по традиция – на летището край Стара Загора, където за пореден път фирмите ще покажат най-иновативните решения в земеделскта техника.

- Решението за провеждане и на пролетно издание беше посрещнато с противоречиви мнения тогава. Как оценявате пролетното изложение БАТА АГРО и каква е полезността му за земеделските производители?

- Чертата ще я теглим след третото пролетно изложение. Изложбеният бизнес е бизнес, който не може да се оценява като резултати от едно изложение, защото е възможно да има много фактори, които да влияят в положителна или в отрицателна посока. Затова е хубаво да минат поне три издания, за да могат да се правят обективни заключения. Двете изложения в годината на БАТА АГРО са в един сравнително равномерно разпределен период на годината, на всеки 6 месеца и дават възможност на фирмите да показват нови продукти, нови марки или да провеждат целеви кампании, по свое желание или по искане на производителите. Вярно е, че в началото имаше много противоречиви мнения за пролетното изложение, въпреки че първото мина при изключително голям успех. Заявените към момента площи, както и досегашните положителни отзиви на нашите български и чуждестранни партньори са ясен знак, че сме на верен път.

- Докога се приемат фирмените заявки за участие в изложението БАТА АГРО Пролет 2016 и вече има ли яснота колко ще бъдат изложителите?

- До момента имаме заявени изложбени площи от около 120 фирми, което означава, че има интерес към пролетното изложение. В оставащите 15-20 дни се очаква тази цифра да се увеличи, защото по традиция има определен процент от фирми, които чакат последния момент, за да заявят участие. Всичко това означава, че изложението е намерило своето място и се оценява изключително високо от професионалистите в бранша.

- Каква изложбена площ предвиждате за мартенското изложение тази година и как ще бъде организирана тя?

- Ще има пак закрита площ. Нашата асоциация направи една голяма инвестиция с поръчката на тази палатка, каквато няма втора в страната, с покрита площ от близо 5 000 кв. м. Тя е удобна за организиране на зали за семинари, конференции, хранителни зони, както и за щандове на по-малки фирми, които нямат нужда от големи бунгала. Стараем се всички да бъдат удовлетворени. Знаете, през март времето е по-студено и е добре да има обособени по-топли зони.

- Вие, като организатори, имате ли предварителна информация за премиерите, които ще бъдат направени по време на изложението? Ще има ли атрактивни и иновативни изненади за посетителите?

- Със сигурност всеки един от участниците на предстоящото пролетно издание на БАТА АГРО ще се постарае да представи колкото се може повече нови неща. Независимо от това, че земеделският сектор е доста по-консервативен спрямо новостите, ние забелязваме, че в България те навлизат по-лесно, отколкото в други държави. Лично аз никога не съм разглеждал България като най-подходящата страна за премиери на нови модели техника. България е един малък пазар. Премиерите се правят в Париж, Хановер, в Болоня – това са изложения, на които си сверяват часовниците самите производители. Разбира се, случва се и в България някой модел да излезе първо у нас. И това наистина е много хубаво. Но поначало всички изложения в България са по-скоро с търговски характер. Такова е и БАТА АГРО. Това е едно място, където потенциалният клиент има възможност да види и пробва какво се предлага на пазара и да направи своя избор, спестявайки си пътувания до различни краища на страната. Факт е, че ние не сме на втора линия, нещата които излизат на европейския и световния пазар много бързо намират своята публика и тук.

- Хвърляте големи усилия, за да предоставите на посетителите интересна и полезна съпътстваща програма. Дали може в аванс да ни разкриете какви ще са акцентите тази пролет?

- Акцентът в предстоящото пролетно издание на БАТА АГРО ще бъде вече традиционният семинар с участието на представители от МЗХ и ДФЗ. На него ще се даде отговор на това какви са политиките, които ще следва ДФЗ, както и повече информация за новостите и промените във вече одобрената програма до 2020 година.

- Какво е мнението за изложението на чуждестранните представители на световните фирми-производителки, които държат да присъстват на БАТА АГРО и на представянето на брандовете им?

- Оценката им още на първото изложение беше изключително висока. И се дължи на две причини. Първо – защото това е наистина едно огледало на пазара за агротехника, и второ – заради начина, по който е организирано изложението. Всичко се провежда на една площадка, и начинът, по който са разположени щандовете, е много удобен за посетителите, които с едно отиване и връщане могат да разгледат всички фирми. От тази гледна точка бившето летище е много подходящо. За допълнителен комфорт на посетителите сме предвидили транспортно влакче, с курсове в двете посоки.

- Според Вас, какво е значението на БАТА АГРО за модернизирането на агропарка в България и въобще като възможност родните фермери да ползват световните иновации в сектора?

- В асоциацията БАТА АГРО към момента членуват 17 фирми, специализирани основно в дистрибутирането на самоходна техника. В организацията ни са обхванати 75% от бизнеса със земеделска техника в България, което мисля, че е достачъно представителна извадка. Доколкото зависи от нас, стремим се да показваме всичко това, което е необходимо на българския земеделец. Но въпросът с подновяването на агропарка у нас е свързан и с много други неща – с ПРСР, с различните политики на МЗХ, реализирани чрез ДФЗ. В нашия бизнес вместо да има неработещи програми е по-добре да няма никакви. Защото когато се очаква нещо се случи, хората чакат то да се случи наистина. И пренастройват плановете си за инвестиции и за подновяване на техниката, започват едни изчаквания, а всичко това не се отразява добре на пазара. В последния прием на проекти за инвестиции в техника от 3 700 проекта бяха одобрени едва 700, което означава, че нужди има, но нещо в правилата може би не е така, както трябва.

Ние от много години говорим, че трябва да има една ясна програма за развитие на земеделието, но нея все още я няма. Защото когато е ясно в каква посока се върви, къде ще има стимули за производство, къде държавата ще помага, тогава е лесно хората да си насочват натам усилията. Считам, че тази програма трябва да бъде изготвена от научната мисъл в сектора, защото имаме достатъчно на брой научни институти, които се занимават с тези проблеми, да бъде подложена на изключително широко обществено обсъждане и коригиране ако се налага, да бъде одобрена от всички партии, които участват в управлението на държавата, и след това да бъде изпълнявана.  

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар