1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. България трябва да бъде много активна по отношение на промотирането на своите вина

България трябва да бъде много активна по отношение на промотирането на своите вина

Туристическият бранш и винопроизводителите търсят решения за популяризиране на българските вина

Виненият туризъм има огромен потенциал за България и конкретно за Велико Търново и региона - в това са убедени както винопроизводители, така и представители на туристическия бранш у нас. Виненият дегустационен център на емблематичната Самоводска чаршия във Велико Търново събра винопроизводители, туроператори и представители на рекламата и туристическия бранш от България и Румъния, които се запознаха с част от производството на избите от региона и опитаха от ароматните вина. Основател на Винения център, който е реализиран по програма Трансгранично сътрудничество България - Румъния, е Станимир Стоянов - председател на Съюза на енолозите в България, производствен директор на винарската изба в Сухиндол, председател на Регионалната винарска камара „Мизия“, инженер-технолог.

За пръв път от много години България ще участва догодина на престижния търговски панаир ProWein в Дюселдорф, Германия, обяви Станимир Стоянов и уточни: „Държавата наема щанда и ще осигури транспорта на вината до Германия, оттам насетне избите ще поемат своите разноски.“ Според него България трябва да бъде много активна по отношение на промотирането на своите вина и превръщането й във винена дестинация. По думите му „трябва да имаме съпътстващи събития - презентации, мастер класове, презентации на българското винарство. Участието в ProWein в Дюселдорф не трябва да бъде еднократен акт. Еднократното представяне няма да има никакъв ефект, повечето държави имат дългосрочни планове - 3-5-10-годишни, така че от тази гледна точка, трябва да бъдем последователни и да продължим тези активности!“

През последните години отделни изби или региони в България съвместно с туроператори и туристически обекти развиват винени турове и промотират българското вино.

Производството на вино, съчетано с благотворителни кампании, също може да популяризира българските вина. „Нашият винен проект стартира през 2022 г., като първата ни реколта вино беше Мерло 2021 година, заяви Кристина Върбанова, „Маркетинг и реклама“ във винена изба. - Тогава започнаха да плододават нашите масиви, тъй като все още имаме малко плодоваващи декари. И решихме да стартираме с нещо по-сантиментално и направихме една благотворителна серия за училището по занаяти за талантливи деца от социално слаби семейства в село Русаля. Цялата серия е етикитирана с рисунки на децата и 100% от сумата на бутилките е в полза на училището!“

Кристина Върбанова разказа, че масивите на избата се намират в землищите на град Лясковец, като в момента плододаващите сортове са Мерло, Сира и Мускат. Предстои разширяване на масивите с още български сортове, като идеята град Лясковец да се върне на винената карта на България. „Смятаме, че България има заслужено място на картата на Европа като винена дестинация и трябва да се върнем на челните места по износ и производство на вино.“

Българския туризъм и българското вино от години популяризира в Румъния Юлия Бахувски, журналист и блогър. Юлия е завършила в Софийския университет „Журналистика“, съпругът й е българин, а тя е запален почитател на българските вина.

„В момента, в който се запознах с българското вино, се влюбих в него и се опитвам да го промотирам в Румъния. Аз съм блогър, поддържам единствения блог на румънски език, в който представям България като туристическа, културна и бизнес дестинация. Румъния в момента е запозната с туризма на морето и по планинините. България има нужда се рекламира като гурме и винена дестинация, защото има много хубава кухня и невероятни традиции“, каза Юлия.

Станимир Стоянов посочи, че от 2021 г. се обръща тенденцията България да е традиционен производител на червени вина. Оказва се, че вече продажбите на бяло вино доминират съществено над тези на червено. Бяло вино се пие целогодишно, докато червеното остана сезонна напитка и дисбалансът между червените и бели сортове е силно изразен тази година. Вижда се, че белите вина започват да се изчерпват от портфолиото на винопроизводителите, докато червените остават в количества по избите.

Въпреки трудностите за лозари и винопроизводители, те продължават да търсят пазарни ниши и са убедени, че едно от решенията е съвместната дейност с туристическия бранш у нас. Атрактивната реклама на качествените български вина и участието им на престижни форуми в Европа и по света също ще осигури по-голямата им популярност на световния винен пазар.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.