1. Начало
  2. Новини
  3. Любопитно
  4. Първата пластмасова джанта дефилира на Международното автомобилно изложение във Франкфурт!

Първата пластмасова джанта дефилира на Международното автомобилно изложение във Франкфурт!

Тя е от супермодерния материал Ultramid® Structure на BASF и е с 30 на сто по-лека от традционните ѝ посестрими, но не им отстъпва по здравина

Бъдещето става все по-реално и все по-близо. Екологичните автомобили, задвижвани с електричество, които не чак толкова отдавна съществуваха само в научнофантастичната и футуристичната литература, вече могат да бъдат срещнати в много големи градове по света. За съжаление, у нас все още никой не ги използва, защото… няма къде да ги зареждаш, но това е друга тема. Да се надяваме, че наистина до няколко седмици и в София първите електроколонки ще станат факт.

И докато превозните средства с батерии вместо резервоар вече далеч не са някаква сензация, то граничещият с фантастиката концептуален модел на Smart – моделът Forvision определено е. Уникалното при него е материалът, използван за направата на джантите. Абсолютно нищо общо с традиционния алуминий! Те са разработка на BASF – фирмата, участвала активно в създаването на новия автомобил и, както можете от това да се досетите, са от… пластмаса! Съвсем сериозно, колкото и да не ви се вярва, първата кола с джанти от термопластичен материал вече е факт! Тя направи своята световна премиера през септември на Международното автомобилно изложение във Франкфурт на Майн. Но това вече не е просто концепция – тестовете за масово производство вече са преминали. Джантите бяха изложени и на щанда на BASF на търговския панаир на пластмасови продукти Fakuma от 18-ти до 22-ри октомври във Фридриксхафен, Германия.

Изцяло пластмасовата джанта, дошла сякаш от бъдещето, тежи впечатляващите само шест килограма! Това означава – с над 30 процента по-лека от стандартните алуминиеви джанти. Конструкцията й е от новия тип специална пластмаса Ultramid® Structure на BASF, което води до значително намаляване на теглото с общо 12 килограма, а оттам и до съществена икономия на гориво при конвенционалните двигатели. При електромобилите пък резултатът е по-голям пробег. Цялата джанта (колелото, за да бъдем технически коректни) – се състои от две части: опорният компонент и тасът, който, разбира се, също е произведен от пластмасата Ultramid®. И двете части имат опорна функция и издържат на високи натоварвания. Допълнителна екстра към всичко това е и че тасът може да бъде боядисан в цвета на автомобила. Във Франкфурт например, той беше в бяло и медно.

Всъщност, джанти от пластмаса и сега се правят, но  те са от термореактивен материал. Използват се при състезания и за кратки производствени цикли, обяснява Хайко Хес, който отговаря за разработването на колелата в BASF. Освен това, тази технология е  значително по-сложна, струва скъпо и като цяло е неприложима за масово производство. За разлика от тях, новите джанти от термопластичен материал просто се шприцоват.

Новият полиамиден материал Ultramid® Structure на BASF е композитна пластмаса, която може да издържа на високи натоварвания, защото е подсилена с дълговлакнест материал. Подсилването по този начин я прави особено здрава и тя спокойно може да замести метала, когато основното изискване е да се постигне висок процент на поглъщане на енергия (топлина) в масата, например при амортисьори, конструкции на седалки, гнезда за батерии, окачване за двигатели. Новият материал беше представен на панаира за пластмасови изделия K 2010 в Дюселдорф. Типът пластмаса Ultramid Structure, който се използва в модела Forvision, е особено здрава, устойчива на удар и стабилна по размери.

Както при много други части, направени от  Ultramid® през последните години, при проектирането на джантата е бил използван инструментариумът за симулации ULTRASIM™ на химическата компания. Програмата за оптимизация на топологията може да оптимизира на компютър формата и разположението на ребрата, без да се прави компромис с дизайна. Така формата на колелото вече е определена на по-ранен етап от проектирането и на практика са се наложили някои съвсем дребни промени. Така този важен детайл е бил разработен за съвсем кратък срок в тясно сътрудничество със специалистите по джанти на Даймлер. Щателните изпитания при натоварване, на които е била подложена джантата, са включвали изпитване за толеранс, изпитване на умора при двуосово натоварване (ZWARP тест), изпитване на колела при двуосово натоварване, на удар с радиално натоварване при пускане от кула и на якост при вътрешно налягане.

След като новата пластмасова джанта направи своя прощъпулник при автомобилите, сега очакваме да видим накъде ще продължи своя триумф – може би някой ден с такива колела ще бъдат оборудвани и тракторите? Ако това се случи, едва ли би трябвало да е изненада за някого.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.