Намаляват обучаващите се в здравеопазване, технически и аграрни науки
България изостава в пъти от останалите европейски страни по отношение на системата на „учене през целия живот”. Това каза Людмила Векова от Българската стопанска камара, предаде Агенция „Фокус”.
Тя е ръководител на екип, разработил анализ на тема „Образователна и квалификационна структура на заетите и работната сила в периода 2005-2009 г.” По думите на Векова по отношение на системата на „учене през целия живот” при среден показател за Европа 9,5 % за 2009 г., за България този показател е 1,4 %. „Тенденцията е на съвсем слабо нарастване – през 2005 г. е бил 1,3 %, а през 2009 г. – 1,4 %. Почти няма развитие по този показател. А това е достатъчно показателен факт по отношение на образователното равнище и системата на допълнителна квалификация и преквалификация”, каза Векова. Една от сериозните препоръки на експертите е да се разработи национална и фирмена политика за по-сериозно развитие на формалното и неформалното образование.
Приоритет са програмите с академична ориентация и много малък и намаляващ е делът на програмите с професионална ориентация, сочи още анализът. Векова обясни, че тази тенденция създава сериозно разминаване между потребностите на бизнеса и развитието на обучаващите се.
Съществена деформация има по отношение на професионалните направления, каза Векова. По думите й се наблюдава тенденция на сериозно нарастване на обучаващите се в стопански науки и администрация и същевременно намаляват обучаващите се в технически науки, аграрни науки, здравеопазване. „Такъв явен приоритет на този профил не съответства на нуждите на бизнеса. За да имаме някаква оценка за потребностите на бизнеса, предвиждаме да продължим анализа с едно изследване на реализацията на завършващите средно-професионално и висше образование”, обясни експертът.