Министерството на земеделието и горите (МЗГ) е извършило всичко необходимо за подготовката на законопроект за тържищата преди внасянето му за одобрение в Министерския съвет. Инициативата за разработването на този законопроект за тържищата е на МЗГ и датира още от началото на нашия мандат през 2001 година.
През 2002 година бе създадена работна група от водещите български експерти, бяха привлечени и чуждестранни консултанти. Взети бяха предвид аналогични закони на европейските страни и преди всичко на Германия и Франция.
Окончателният вариант на работния проект на закон за тържищата бе съгласуван от работната група на МЗГ през юни 2003 година и бе предоставен съгласно нормативната процедура за съгласуване от всички министерства и ведомства. Становищата по съгласуването са по принцип положителни, поради което бе разработена сравнителна таблица на становищата на министерствата, и законопроектът е подготвен за внасяне в Министерския съвет.
След завършване на работата по проектозакона постъпи становище от Българската асоциация на частните тържища, което отчасти е отрицателно, но то не бе взето предвид поради факта, че към момента на работата ни тази асоциация не бе регистрирана. В нея членуват малки по размер тържища с незначителен стокооборот и законопроектът засяга техните интереси, тъй като в него са заложени европейските параметри.
Голяма част от тържищата у нас не отговарят на изискванията на законопроекта и на вече приетите в Закона за храните условия и затова те са засегнати от тези два закона. Но е наистина невъзможно държави като Испания, Германия, Франция да имат по около 20 тържища, а у нас да бъдат лицензирани около 100 тържища. Още повече, че има поне още 50, които функционират нелегитимно. Тази ситуация предполага значителен нерегистриран стокооборот, който в основни линии представлява сивата икономика.
Тези причини, както и скорошното ни приемане в ЕС, задължават да бъдат въведени параметрите и изискванията за тържищата от законодателството на страни от ЕС, а това ще доведе до значителното намаляване на броя на тържищата у нас.
През ноември 2003 година Министерството на икономиката отказа съгласуването на закона и приемането на финансовата обосновка с мотива, че проектозаконът не отразява направените бележки и становища на частния бизнес, както и на някои ведомства. Предложено бе МЗГ да организира нова дискусия по текста на проектозакона, в която да вземат участие представители на всички лицензирани стокови тържища в страната, след което да се пристъпи към повторно съгласуване на проекта и едва тогава да се отиде към подписване на финансовата му обосновка./cash.bg