Днес в Благоевград се провежда бизнесфорум за лозята и винопроизводството
Търговско-промишлената палата в Благоевград съвместно с Изпълнителна дирекция по лозята и виното организира бизнесфорум на тема "Лозята и винопроизводството в Югозападна България-алтернатива за успешен бизнес."
На срещата бяха представени последните промени в Закона за виното и спиртните напитки, разисква се работата на национална служба "Съвети по земеделието", подпомагането на земеделските производители в Югозападна България, актуални схеми за кредитиране по програми на държавен фонд "Земеделие" и програма "Сапард", процедури за регистрация на търговски марки. В срещата взеха участие представители на 45 корпоративни фирми от региона, които се занимават с отглеждане на лозя и производство на трапезни вина.
Ромео Шатев, председател на Търговско-промишлената палата в Благоевград заяви, че в дискусията участниците в срещата ще могат да поставят за разрешаване всички наболели проблеми, които ги вълнуват. Анализите на благоевградското териториално звено към Изпълнителната агенция по лозята и виното показват, че средногодишното производство на винено грозде в Югозапада се движи от 24 000 до 32 000 тона - от което около 50% отива за промишлено производство.
Един от най-сериозните проблеми за винарския бизнес в района, е възобновяването на изоставените лозя на площ от около 70 000 декара, а също и подмладяването на плододаващите насаждения.
Данните на Агенцията по лозята и виното са обезпокоителни - 80 на сто от тези насаждения са на възраст над 25 години, като значителна част е в много лошо състояние и репродуктивните им възможности не надвишават 350-400 кг грозде от декар. В Благоевградска област от 47 000 декара лозови масиви са регистрирани 20 000. Ако не се презасаждат годишно поне по 2 000 декара лозя всяка пролет, след 20 години няма да има български вина от Югозапада. На срещата беше изтъкнато, че през 2005 г. за първи път фонд "Земеделие" субсидира стопаните, които засаждат нови лозови масиви. За безвъзмездна помощ от държавата за 2006 г. са заделени 1 милион лева. За 10 милиона лева е кредитната линия за засаждането на лозови масиви през 2006 г. Целевите пазари за българските вина са Германия, Япония, Англия, Русия, скандинавските страни и САЩ. Правителствената програма предвижда най-малко с 10% да нарасне българският износ на вино през следващите 5 години, тъй като експортът на български вина е спаднал 4 пъти през последните 8 години и от шеста позиция през 1996 г., сега сме на 16-о място като страна-износител. Пазарните ниши са заети от нетрадиционни производители като Австралия и Чили.