Индия остава световен лидер с 915 000 продадени трактора през миналата година
Глобалният пазар на селскостопански трактори приключи 2023 г. със спад по отношение на продадените машини, но с ръст по отношение на стойността. Общият брой на продадените трактори възлиза на приблизително 2,2 милиона единици, отбелязвайки 8% спад в сравнение с предходната година. Приходите обаче нарастват до 57 милиарда долара, което представлява увеличение с 2% в сравнение с предходната година. Към 57-те милиарда долара, свързани с тракторите, се добавят 73 милиарда долара за други видове машини (+ 2%) и 34 милиарда долара за секторни компоненти (+ 5%). Общо приходите от селскостопанска техника възлизат на 164 милиарда долара, което е с 3% повече в сравнение с 2022 година. Това увеличение се дължи преди всичко на по-високите ценови листи, движени основно от инфлацията и повишената цена на суровините.
Отвъд общата цифра отделните пазари показват различни резултати, главно поради представянето на реколтите и селскостопанските доходи. В края на годината Индия потвърди общо 915 000 продадени трактора, в съответствие с рекордните обеми, достигнати през 2022 г., докато Китай спря на около 380 000 единици, показвайки значителен спад в сравнение с предходната година (-28%). Този спад подчертава цикличния характер на местния пазар, който също е значително повлиян от политиките за обществена подкрепа. Съединените щати регистрираха общо 250 000 трактора, което е 8% спад в сравнение с предходната година. Това намаление се дължи на свиването на селскостопанските доходи, отчасти поради намаления износ на стоки за китайския пазар и засилената конкуренция от други страни производителки на международните пазари.
Европа регистрира общо 158 000 трактора, което е 5% спад в сравнение с предходната година. Това намаление е следствие от недостатъчната рентабилност на селското стопанство, отчасти поради неблагоприятните метеорологични условия, които са оказали отрицателно въздействие върху някои култури.
В рамките на континенталния пазар се записват различни резултати в различните страни. Франция показва контратренд с 2% увеличение, възлизащо на 36 400 регистрирани трактора, а Германия остава стабилна с 28 900 бройки, в съответствие с предходната година. За разлика от тях, италианският пазар е намалял с 13%, възлизайки на 17 600 единици, а испанският пазар е отбелязал още по-рязък спад от 18%, възлизащ на 7 700 единици.
Отвъд четирите основни пазара, представени от Индия, Китай, САЩ и Европа, отделните страни показват различни тенденции: Турция нараства с 16%, достигайки близо 78 000 трактора, Канада спира на 28 000 (-10%), а Русия записва 36 000 продадени единици, цифра в съответствие с регистрациите от предходната година. Продажбите в Япония остават по същество непроменени на 34 000 бройки. През последните години тенденцията в Япония показва постепенно свиване на пазара поради намаляващия брой селскостопански предприятия, компенсирано от увеличаване на мощността и технологичните характеристики на машините. Прогнозите за близкото бъдеще предвиждат потенциално все още високо глобално търсене, като пазарът все повече е изложен на климатични и геополитически променливи. Спадът в производството на зърнени култури в Украйна и Русия обикновено се компенсира от увеличения в Бразилия, Австралия или Индия. Това може да доведе до нова "география" и за пазара на машини и технологии.