1. Начало
  2. Новини
  3. Животновъдство
  4. Аминокиселината лизин – ахилесовата пета на фуражната индустрия в Европа

Аминокиселината лизин – ахилесовата пета на фуражната индустрия в Европа

Елена Цветанова: Европа е напълно зависима от вноса на лизин от Китай, а новите мита заплашват цялата животновъдна верига

От 15 януари Европейският съюз въведе нов временен регламент, с който се налага мито в размер на 86% върху вноса на аминокиселината лизин от Китай. Това създава сериозни сътресения за европейския фуражен и животновъден сектор, който е силно зависим от тази ключова суровина. Лизинът е незаменима аминокиселина, която не се синтезира в организма на животните и е от съществено значение за техния растеж и здраве. 

„В Европа реално има само един производител – във Франция. Целият останал лизин идва основно от Китай, който покрива около 70% от европейските нужди“, обяснява Елена Цветанова, председател на Съюза на производителите на комбинирани фуражи. 

Временно мито с дългосрочен ефект 

Решението на ЕС е с временно действие – за срок от шест месеца, като окончателно становище ще бъде взето на 12 юли. Възможно е митото да бъде потвърдено или променено, включително и със задна дата – върху сделки, сключени преди 15 януари. 

„Засега поскъпване на фуражите не се усеща, тъй като производителите имаха наличности. Но от следващия месец очакваме реално отражение върху цените. 86% мито няма как да не бъде калкулирано в крайната цена“, подчертава Цветанова. 

Икономическа заплаха за животновъдите и потребителите 

Най-силно ще бъдат засегнати животновъдите, които използват фуражи с добавен лизин. Очаква се оскъпяването да се прехвърли върху цените на животинските продукти за крайния потребител. 

„Няма с какво да се замени лизинът. Това не е просто съставка – тя е базов елемент във всяка рецепта. Това ще рефлектира пряко върху икономиката на целия сектор“, подчертава председателката на фуражния съюз. 

От бранша вече е изпратено официално становище до Министерството на земеделието с предложение за компенсаторен механизъм – част от събраните мита да бъдат пренасочени към животновъдите и преработвателите. 

В търсене на алтернативи 

На този етап се обсъждат възможности за внос на лизин от трети страни, като например Турция. „Това е потенциален вариант, но все още няма изградена търговска мрежа. Процесът е тромав – липсват офиси, дистрибуторска структура, логистика. А времето ни притиска“, казва Цветанова. 

Проблеми и по линия на регламента за обезлесяването 

Допълнително напрежение в сектора създава и новият регламент на ЕС за обезлесяването. Макар че е дадена дерогация до края на 2025 г., отсега се усеща несигурност сред производителите. 

„Все още няма нито едно регистрирано предприятие или вносител у нас. Всичко е на етап пробни платформи. Пак ще се стигне до паника през декември“, прогнозира Цветанова. 

Заключение: Крехкият баланс в хранителната верига 

Производството на комбинирани фуражи в България е разпределено между няколко големи компании и множество интегрирани ферми, които сами си произвеждат фуражите. Всички те зависят от наличието на лизин. 

Решението на ЕС цели стратегическа самостоятелност, но според бранша – не е дошло в подходящия момент. Европа не е подготвена за подобен шок, а липсата на координация с бизнеса може да доведе до сериозни икономически последици за целия агросектор. 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.