Словенецът консумира около 2 кг мед годишно, у нас – около 400 грама
- Д-р Козмус, разкажете ни как е организирано пчеларството в Словения.
В Словения имаме над 200 местни дружества, 8 регионални и една национална пчеларска асоциация. Миналата година празнувахме 150-тата годишнина от основаването на тази организация.
- И всички пчелари в Словения са част от тази асоциация?
Около 75% от пчеларите членуват в националната пчеларска асоциация.
- Колко е броят на пчеларите в Словения?
11 500.
- Фактът, че 75% от словенските пчелари членуват в една организация и са в такава стройна мрежа, с какво помага за пазарната реализация на меда – за маркетинга и продажбите?
Подкрепата от страна на националната пчеларска асоциация е в много направления. Особен принос има нашето месечно списание „Словенски пчелар“. Стараем се да поддържаме високо ниво на информативност в него и пчеларите го очакват с нетърпение.
Освен това, ние сме много задружни и организирани в разговорите си с държавата. Имаме много предложения за това как може да се подобри пчеларството в бъдеще. През 2004 г. предложихме създаването на специална подпомагаща държавна служба в областта на пчеларството. Тази служба работи вече 20 години и получаваме подпомагане от правителството по различни начини, включително за маркетинг и реклама на пчелни продукти. Организираме различни активности - открити дни в различни пчеларски стопанства, както и дни на апитерапията. Много често каним местни пчелари да участват в събитията, които организираме - за да могат хората да се запознаят с тях и с продуктите им и да дадем шанс на стопаните да предоставят меда си директно на потребителите.
- И всички тези събития са субсидирани от държавата?
Да, всички събития, организирани с помощта на държавната подпомагаща служба, са субсидирани от държавата.
- В световен мащаб от две-три години има стагнация на пазара на пчелен мед. Има ли такъв проблем в Словения?
Да, най-вече при професионалните пчелари, които произвеждат големи количества мед. Но при нас проблемът не е толкова голям - в сравнение с други държави, защото тук се стараем да обясняваме на консуматорите, че е най-добре да закупуват пчелни продукти директно от производителите. Така че 70% от меда и пчелните продукти се продават директно от пчеларите на потребителите, а не чрез търговски посредници.
- Има ли национален бранд, който да е създаден от държавата или от асоциацията на пчеларите, и той да е еднакъв за цялото производство?
Да, словенският мед е признат от Европейския съюз. Също така имаме и няколко регионални местни пчелни продукти. Всички те са със защитено наименование за произход или със защитено географско указание. Както казах, получаваме финансиране от държавата за промотиране на тези продукти, защото е важно, когато хората отидат да си купят мед, да разпознават продукта, който им се предлага.
- Какъв процент от словенския мед е експортно ориентиран?
Много малко количество от нашия мед остава за износ, защото голяма част консумираме в Словения. Според статистиката, на годишна база словенецът консумира около 2 кг мед. Затова почти не изнасяме, дори се налага да внасяме, защото родното производство понякога се оказва недостатъчно, за да задоволи вътрешното потребление.
Интервю на Анета Божидарова
Превод: Мая Дякова