Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени между насърчаване в държави извън ЕС и във вътрешния пазар на ЕС, съответно 63,4 милиона евро и 58,6 милиона евро
През 2025 г. Комисията ще отпусне 132 милиона евро за съфинансиране на дейности за насърчаване на устойчиви и висококачествени продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС на вътрешния пазар и по света. Приетата днес от Комисията работна програма в областта на политиката за насърчаване за 2025 г. има за цел да разработи нови пазарни възможности за земеделските стопани в ЕС и за по-широката хранително-вкусова промишленост в ЕС, както и да им помогне да осигурят своята съществуваща стопанска дейност. Нейните приоритети отчитат общите цели за устойчивост и конкурентоспособност, както и продоволствената сигурност, очертани в политическите насоки на Комисията за периода 2024—2029 г.
С приемането на работната програма за 2025 г. се отбелязват и 10 години политика на ЕС за насърчаване. През този период Европейската комисия съфинансира общо над 600 кампании с техния общ подпис — „Насладете се, това е от Европа“ — подкрепяйки репутацията на продуктите на хранително-вкусовата промишленост на ЕС в рамките на Съюза и по света.
Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени между насърчаване в държави извън ЕС и във вътрешния пазар на ЕС, съответно 63,4 милиона евро и 58,6 милиона евро.
В работната програма регионите и държавите с висок потенциал за растеж извън ЕС се определят като основни целеви пазари за насърчаване. Те включват Китай, Япония, Южна Корея, Сингапур и Северна Америка. Обединеното кралство продължава да бъде един от основните пазари за износ на продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС, като поема над 20 % от износа на селскостопански и хранителни продукти на ЕС.
Бюджетът за вътрешния пазар на ЕС се разпределя, както следва:
- Кампаниите, насочени към вътрешния пазар, ще включват мерки за информиране и насърчаване, насочени към схемите за качество на ЕС, по-специално географските означения (защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ) със заделен бюджет от 17,1 милиона евро. Понастоящем над 3500 наименования на продукти и напитки на хранително-вкусовата промишленост са защитени, гарантирайки на потребителите оригинални продукти и опазвайки културното и кулинарно наследство на ЕС.
- Бюджет от 28,8 милиона евро се отпуска за програми, насочени към повишаване на осведомеността и признаването или към продукти, отглеждани по биологичен и устойчив начин, включително с по-високи стандарти за хуманно отношение към животните.
- 12,7 милиона евро са предназначени за стимулиране на консумацията на пресни плодове и зеленчуци в контекста на балансираното хранене.
Допълнителни 10 милиона евро се заделят за действия в случай на сериозни смущения на пазара, загуба на доверие на потребителите или други проблеми. Този бюджет се преразпределя за програми в трети държави, ако не се използва.
И накрая, работната програма предвижда също така редица инициативи, които да бъдат управлявани пряко от Европейската комисия. Тези дейности включват кампании за популяризиране и информиране в трети държави, участие в до пет големи международни панаира на хранително-вкусовата промишленост, организиране на мисии на високо равнище с бизнес делегации в трети държави и разработване на наръчници за навлизане на пазара за износителите.
Следващи стъпки
Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания(REA) ще обяви две покани за представяне на предложения на 22 януари 2025 г. — една за т.нар. „прости“ програми, с една или повече организации от една и съща държава от ЕС; една за „многонационални“ програми с поне две организации от най-малко две държави членки или от една или повече организации на европейско равнище. Широк кръг от оператори, като например търговски организации и организации на производители и групи в областта на хранително-вкусовата промишленост, отговарящи за дейностите по популяризиране, имат право да кандидатстват за финансиране и да представят своите предложения. Поканите ще бъдат отворени за кандидатстване за срок от три месеца. Карта на всички промоционални и информационни кампании и „проверка за допустимост„е достъпна на новия портал „Насладете се, това е от Европа“.
Информационен ден ще се проведе в Брюксел и онлайн на 29 и 30 януари 2025 г. Потенциалните бенефициери се приканват да присъстват, за да получат информация относно възможностите за финансиране и процеса на кандидатстване. Те ще имат възможност да чуят от успешните бенефициенти, както и да се свържат с потенциални партньори по проекта.
За повече информация
|
Млн. EUR |
ОБИКНОВЕНИ ПРОГРАМИ |
92 |
Обикновени програми на вътрешния пазар |
39,1 |
Програми за биологични продукти |
10 |
Програми за пресни плодове и зеленчуци |
9,1 |
Програми за схеми за качество на ЕС (географски означения, лого „Най-отдалечените региони“) |
9 |
Програми за повишаване на осведомеността относно устойчивото селско стопанство и хуманното отношение към животните в ЕС |
6 |
Програми, подчертаващи специфичните характеристики на селскостопанските производствени методи в Съюза (безопасност на храните, проследимост, автентичност, етикетиране, хранителни и здравни аспекти, хуманно отношение към животните...) и характеристиките на продуктите от ЕС по отношение на качеството, вкуса, разнообразието или традициите (=схеми за качество извън ЕС) |
5 |
Обикновени програми в трети държави |
47,9 |
Китай (включително Хонконг и Макао), Япония, Южна Корея, Тайван, Югоизточна Азия или Южна Азия |
16,3 |
Други географски райони |
17,3 |
Канада, САЩ, Мексико |
9,3 |
Програми за биологични и устойчиви продукти на ЕС в трети държави |
5 |
Обикновени програми за смущения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения |
5 |
МНОГОНАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ |
40 |
Многонационални програми в рамките на вътрешния пазар |
19.5 |
Програми за биологични продукти |
5.4 |
Програми за повишаване на осведомеността относно устойчивото селско стопанство и хуманното отношение към животните в ЕС |
7.4 |
Програми за пресни плодове и зеленчуци |
3.6 |
Програми за схеми за качество на ЕС (биологични, географски указания, лого на „Най-отдалечените региони“) ИЛИ програми, в които се подчертават специфичните характеристики на селскостопанските производствени методи в Съюза (безопасност на храните, проследимост, автентичност, етикетиране, хранителни и здравни аспекти, хуманно отношение към животните...) и характеристиките на продуктите от ЕС по отношение на качеството, вкуса, разнообразието или традициите |
3.1 |
Многонационални програми в трети държави |
15.5 |
Програми във всички географски райони извън ЕС |
12.5 |
Програми за биологични и устойчиви продукти на ЕС в трети държави |
3 |
Многонационални програми за смущения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения |
5 |
Общо действия за популяризиране |
132 |
Относно избраните програми през 2024 г.: 75 финансирани от ЕС кампании за изтъкване на най-доброто от селскостопанските продукти на ЕС — Европейска комисия Насърчаване на селскостопанските продукти в ЕС — Европейска комисия