1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Комисията отпуска 132 милиона евро за насърчаване на устойчиви и висококачествени продукти на хранително-вкусовата промишленост в ЕС и по света

Комисията отпуска 132 милиона евро за насърчаване на устойчиви и висококачествени продукти на хранително-вкусовата промишленост в ЕС и по света

Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени между насърчаване в държави извън ЕС и във вътрешния пазар на ЕС, съответно 63,4 милиона евро и 58,6 милиона евро

През 2025 г. Комисията ще отпусне 132 милиона евро за съфинансиране на дейности за насърчаване на устойчиви и висококачествени продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС на вътрешния пазар и по света. Приетата днес от Комисията работна програма в областта на политиката за насърчаване за 2025 г. има за цел да разработи нови пазарни възможности за земеделските стопани в ЕС и за по-широката хранително-вкусова промишленост в ЕС, както и да им помогне да осигурят своята съществуваща стопанска дейност. Нейните приоритети отчитат общите цели за устойчивост и конкурентоспособност, както и продоволствената сигурност, очертани в политическите насоки на Комисията за периода 2024—2029 г.

С приемането на работната програма за 2025 г. се отбелязват и 10 години политика на ЕС за насърчаване. През този период Европейската комисия съфинансира общо над 600 кампании с техния общ подпис — „Насладете се, това е от Европа“ — подкрепяйки репутацията на продуктите на хранително-вкусовата промишленост на ЕС в рамките на Съюза и по света.

Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени между насърчаване в държави извън ЕС и във вътрешния пазар на ЕС, съответно 63,4 милиона евро и 58,6 милиона евро.

В работната програма регионите и държавите с висок потенциал за растеж извън ЕС се определят като основни целеви пазари за насърчаване. Те включват Китай, Япония, Южна Корея, Сингапур и Северна Америка. Обединеното кралство продължава да бъде един от основните пазари за износ на продукти на хранително-вкусовата промишленост на ЕС, като поема над 20 % от износа на селскостопански и хранителни продукти на ЕС.

Бюджетът за вътрешния пазар на ЕС се разпределя, както следва:

  • Кампаниите, насочени към вътрешния пазар, ще включват мерки за информиране и насърчаване, насочени към схемите за качество на ЕС, по-специално географските означения (защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ) със заделен бюджет от 17,1 милиона евро. Понастоящем над 3500 наименования на продукти и напитки на хранително-вкусовата промишленост са защитени, гарантирайки на потребителите оригинални продукти и опазвайки културното и кулинарно наследство на ЕС.
  • Бюджет от 28,8 милиона евро се отпуска за програми, насочени към повишаване на осведомеността и признаването или към продукти, отглеждани по биологичен и устойчив начин, включително с по-високи стандарти за хуманно отношение към животните. 
  • 12,7 милиона евро са предназначени за стимулиране на консумацията на пресни плодове и зеленчуци в контекста на балансираното хранене.

Допълнителни 10 милиона евро се заделят за действия в случай на сериозни смущения на пазара, загуба на доверие на потребителите или други проблеми. Този бюджет се преразпределя за програми в трети държави, ако не се използва.

И накрая, работната програма предвижда също така редица инициативи, които да бъдат управлявани пряко от Европейската комисия. Тези дейности включват кампании за популяризиране и информиране в трети държави, участие в до пет големи международни панаира на хранително-вкусовата промишленост, организиране на мисии на високо равнище с бизнес делегации в трети държави и разработване на наръчници за навлизане на пазара за износителите.

Следващи стъпки

Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания(REA) ще обяви две покани за представяне на предложения на 22 януари 2025 г. — една за т.нар. „прости“ програми, с една или повече организации от една и съща държава от ЕС; една за „многонационални“ програми с поне две организации от най-малко две държави членки или от една или повече организации на европейско равнище. Широк кръг от оператори, като например търговски организации и организации на производители и групи в областта на хранително-вкусовата промишленост, отговарящи за дейностите по популяризиране, имат право да кандидатстват за финансиране и да представят своите предложения. Поканите ще бъдат отворени за кандидатстване за срок от три месеца. Карта на всички промоционални и информационни кампании и „проверка за допустимост„е достъпна на новия портал „Насладете се, това е от Европа“.

Информационен ден ще се проведе в Брюксел и онлайн на 29 и 30 януари 2025 г. Потенциалните бенефициери се приканват да присъстват, за да получат информация относно възможностите за финансиране и процеса на кандидатстване. Те ще имат възможност да чуят от успешните бенефициенти, както и да се свържат с потенциални партньори по проекта.

За повече информация

 

Млн. EUR

ОБИКНОВЕНИ ПРОГРАМИ

92

Обикновени програми на вътрешния пазар

39,1

Програми за биологични продукти

10

Програми за пресни плодове и зеленчуци

9,1

Програми за схеми за качество на ЕС (географски означения, лого „Най-отдалечените региони“)

9

Програми за повишаване на осведомеността относно устойчивото селско стопанство и хуманното отношение към животните в ЕС

6

Програми, подчертаващи специфичните характеристики на селскостопанските производствени методи в Съюза (безопасност на храните, проследимост, автентичност, етикетиране, хранителни и здравни аспекти, хуманно отношение към животните...) и характеристиките на продуктите от ЕС по отношение на качеството, вкуса, разнообразието или традициите (=схеми за качество извън ЕС)

5

Обикновени програми в трети държави

47,9

Китай (включително Хонконг и Макао), Япония, Южна Корея, Тайван, Югоизточна Азия или Южна Азия

16,3

Други географски райони

17,3

Канада, САЩ, Мексико

9,3

Програми за биологични и устойчиви продукти на ЕС в трети държави 

5

Обикновени програми за смущения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения

5

 

МНОГОНАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ

40

Многонационални програми в рамките на вътрешния пазар

19.5

Програми за биологични продукти

5.4

Програми за повишаване на осведомеността относно устойчивото селско стопанство и хуманното отношение към животните в ЕС

7.4

Програми за пресни плодове и зеленчуци

3.6

Програми за схеми за качество на ЕС (биологични, географски указания, лого на „Най-отдалечените региони“) ИЛИ програми, в които се подчертават специфичните характеристики на селскостопанските производствени методи в Съюза (безопасност на храните, проследимост, автентичност, етикетиране, хранителни и здравни аспекти, хуманно отношение към животните...) и характеристиките на продуктите от ЕС по отношение на качеството, вкуса, разнообразието или традициите

3.1

Многонационални програми в трети държави

15.5

Програми във всички географски райони извън ЕС

12.5

Програми за биологични и устойчиви продукти на ЕС в трети държави

3

Многонационални програми за смущения на пазара/допълнителна покана за представяне на предложения

5

Общо действия за популяризиране

132

 

Относно избраните програми през 2024 г.: 75 финансирани от ЕС кампании за изтъкване на най-доброто от селскостопанските продукти на ЕС — Европейска комисия Насърчаване на селскостопанските продукти в ЕС — Европейска комисия

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.