Над 80 на сто от населението на България е засегнато от замърсяването на въздуха с фини прахови частици
Електрическата мобилност е съвременното, устойчиво и трайно решение България да се справи с два от сериозните проблеми в градовете си: мръсният въздух и шума. Според Българската Асоциация Електрически Превозни Средства (БАЕПС) нужни са разбиране и координирани усилия на държавата, общините и бизнеса, за да бъде пречупена тенденцията.
Според актуалните данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2013 г. над 80 на сто от населението на България е засегнато от замърсяването на въздуха с фини прахови частици (ФПЧ10) над допустимите норми, което е от два до три пъти повече в сравнение със средните нива за Европа. Дизеловите автомобили и битовото отопление са отговорни за 90% от замърсяването. Автомобилният транспорт в големите населени места е основният причинител и на шумовото замърсяване: допустимите нива са превишени в 72.73% от контролните пунктове в страната, а София е най-шумната сред 17 столици в Европа според проучване на Европейската агенция по околна среда. Планът за действие на Столична община предвижда модернизация на градския транспорт, но не и насърчаването на електромобилите, които значително биха ограничили шумовото замърсяване.
Шест процента през 2014 г. задължително трябваше да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация, а за местната администрация препоръчително според Националния план за действие за насърчаване на зелените обществени поръчки (2012-2014). По данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област: открити са две, една е възложена, две са прекратени.
„Непознаване на предимствата на електромобилния транспорт, опасения за коректността на поръчката заради ограничения брой доставчици и инертността на институциите са причина навлизането на електромобилния транспорт в България да се движи далеч по-бавно от планираното“, казва изпълнителният директор на БАЕПС Ангел Николов.
Въпреки всичко, електромобилността в България се движи с добра скорост: само за година броят на превозните средства с изцяло електрическо задвижване нарастна с 36%, към края на миналата година вече има регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства, зарядни станции са вече 24.
БАЕПС очаква до 2020 година общият брой електрически и хибридни превозни средства в България да надмине 30 000.