1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. Обозначенията на храните в ЕС объркват потребителите

Обозначенията на храните в ЕС объркват потребителите

Близо 450 милиона потребители в Съюза умишлено или не са изложени на заблуждаващи послания

Продаваните в Европейския съюз опаковани храни са обозначени с редица етикети. Някои от тях за задължителни, други – доброволни. Това изобилие на информация обаче обърква потребителите, критикува Европейската сметна палата.
 
Според одиторите в законодателството по темата има неясноти, освен това проверките са не редовни, а санкциите – недостатъчно строги. Макар че правилата гарантират етикетите да съдържат основната информация, неточностите в законите са толкова сериозни, че улесняват заблуда на консуматора. Така например дори продукти с високо съдържание на сол, мазнини и захар, могат да изтъкнат определени предимства по отношение на хранителните стойности или за добро въздействие върху здравето.
От Сметната палата са на мнение, че правилата изостават спрямо изобретателността, с която компаниите оформят своите опаковки. Така близо 450 милиона потребители в Съюза умишлено или не са изложени на заблуждаващи послания.
 
Одиторите критикуват също така, че съществуват стотици различни обозначения, а някои етикети, ползвани в различни държави, като например системата Нутри скор, не са стандартизирани. Липсват и общи дефиниции за надписи за съдържанието на опаковката. Това се отнася най-вече за етикети "веган" или "вегетарианско", както и за информацията за алергените.
 
Допълнителен проблем е огромният брой доброволни етикети, които имат за цел да стимулират продажбите. Много от тях представят продукта като екологично произведен, макар това да не отговаря на истината. Съдържанието на тези етикети не се проверява, критикуват от Сметната палата, а дори когато има установени нарушения, глобите са толкова ниски, че нямат ефект.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.