Николай Вълканов, ИнтелиАгро: На ИнтелиФреш сме поканили топ специалисти – както по отношение на пазарите, така и по отношение на посадъчен материал и нови сортове

Основният акцент е как да се справим с растящата конкуренция – и на вътрешния, и на външния пазар

Г-н Вълканов, какво предизвиква интереса към ИнтелиФреш, за да организирате трето издание?
ИнтелиФреш се превърна в мост между производството и търговията. Фермерите имаха нужда да чуят директно от търговските вериги, от чуждите компании, които се интересуват от износ, какви са изискванията за търговия – стандарти и сертификати, обеми, начин на заготовка. Така постигнахме две неща. Първо, всеки производител можа да осъществи контакт с потенциални контрагенти. Второ, всеки можа да прецени докъде са му силите и към кои пазари би могъл да се насочи. Това по естествен път изкара на преден план нуждата да се въвлекат и преработватели за участие в събитието. Именно това правим сега с третото издание с участието на Микеле Санторели – едно познато име в България с преработката на плодове. Активно търсим участие и на други преработватели, включително на зеленчуци, и се надяваме, ако не тази, то поне догодина да се включат повече.

Полагаме всички усилия да отговорим на нуждите на българските производители в сферата на реализация на продукцията. Най-голямата награда лично за мен беше през лятото на 2019 г., когато видях продукция на наши участници (Мелиса Фрут, Старт 2005) в Била, Лидл и други търговски вериги. Продукция, която не отстъпваше по качество и търговски вид на това, което съм виждал по щандовете на супермаркетите в Западна Европа. Това ме изпълва със страхотна радост и гордост и ме вдъхновява да продължавам да се боря за успеха на ИнтелиФреш и на българското производство. Защото истината е, че организацията на подобен род събитие е огромно напрежение и отговорност.

Кои са успехите от първите две издания, които надграждате с ИнтелиФреш 2020?
Безспорен успех на предходните издания беше, че хората можаха да си дадат реална сметка къде се намират по отношение на производството. Някои големи и средни производители, които са наши участници, осъзнаха, че произвеждат продукция, годна основно за преработка, а правят разходи като за пресен пазар. Бизнес моделът е сбъркан на много места в страната и това е предизвикателство, което искаме да решим с общи усилия. Ето защо тази година сме заложили на топ специалисти – както по отношение на пазарите, така и по отношение на посадъчен материал и нови сортове. На ИнтелиФреш 2020 лектори ще бъдат водещи експерти от Италия и Нидерландия, които ще обяснят кои нови сортове при плодовете и зеленчуците се радват на пазарни успехи.

Кой е основният акцент на ИнтелиФреш 2020?

Основният акцент е как да се справим с растящата конкуренция – и на вътрешния, и на външния пазар. Участниците ще имат възможност да се запознаят с решенията на водещи фирми по цялата верига - от създаването на продукта, през заготовката и пакетирането, до реализацията.

Какво дава партньорството с Нидерландия за форума, който вече се наложи като престижен и популярен?

Нидерландия е един изключителен пример в агробизнеса, от който може да се научи много. Те са световни лидери в семепроизводството, в технологиите, в търговията. Нидерландците са отворени за износ на know-how, което не може да се каже за други наши дългосрочни партньори. За мен е огромен успех, че привлякохме Посолството на Кралство Нидерландия като партньор на ИнтелиФреш още през втората година на изданието и го запазихме. Това показва, че форматът е успешен и възможностите, които дава, се припознават навън. Институционалната подкрепа ни вдъхва увереност и привлича лектори на световно ниво, без които ИнтелиФреш просто няма да бъде толкова добър, колкото е.

Повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състоят от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%. Какъв, според Вас, е потенциалът на плодовете и зеленчуците да растат?

Потенциалът е огромен, но е нужна още много работа от страна на производителите. Това, че търговските вериги започнаха да се отварят към фермерите, благодарение и на ИнтелиФреш, е показателно за желанието да има повече българска продукция по рафтовете. И това е напълно нормално. По цял свят е така – навсякъде се предпочита местната продукция по ред причини. Тази продукция, обаче, трябва да отговаря на растящите очаквания на потребителите по отношение качество, търговски вид, чистота от пестициди. Ако трябва да споменем културите, при които има потенциал, това са културите, при които в рамките на сезона им за отглеждане у нас на рафтовете в супермаркетите преобладава чужда продукция. При зеленчуците това са моркови, картофи, сладки картофи и други типични за България продукти. Сезонът може да се удължи при пипер, тиквички и патладжан, ако се направят нужните инвестиции. Що се отнася до плодовете – видно е, че липсват български круши, десертно грозде, а вече и ябълки. Малини, къпини и боровинки за прясна консумация са абсолютен хит сред по-младите и заможни потребители и също създават ниша за добър бизнес.


Накъде да гледат българските производители: към родния пазар и/или към износа?

Всичко е въпрос на създаването на правилен бизнес модел от самото начало на едно насаждение. Човек трябва да е наясно какви са целите и възможностите му. Според това да се насочи към съответния пазар и да създаде градина с подходящите сортове и технология. В България много малко хора работят по този начин. По-често се случва следният парадокс: създава се едно насаждение без ясна идея, защото има европейски субсидии за това. Когато това насаждение влезе в плододаване, се оказва, че то не може да постигне обем, защото са заложени прекалено много различни сортове, а много често и видове овошки. Винаги съм се изумявал от инвеститори, които на 70-100 декара залагат 4-5 сорта череши и 2-3 сорта сливи. Такъв модел не може да бъде успешен, освен ако не продаваш от място директно на потребителя. Но това е остарял подход, който вече не работи, или работи много трудно. На всичкото отгоре насажденията са направени с морално остарели сортове и технологии. Накрая инвеститорът отива на вариант преработка, където получава по-ниски изкупни цени, но прави разходи за ръчно бране и естествено остава неудовлетворен. При зеленчукопроизводството е малко по-различно, но и там трябва да се тръгне от качествените семена, които струват скъпо. Нужно е да се механизират процесите там, където това е постижимо. Да се инвестира в сортиране, пакетиране и съхранение.


Какви конкретни резултати очаквате от ИнтелиФреш 2020?

Очакваме да достигнем до максимален брой участници – поставили сме си цел от 300 гости и трябва да успеем да я постигнем. В програмата сме заложили достатъчно интересни и полезни неща и за оранжеристите, и за полските зеленчукопроизводители, и за овощарите. Предходните две събития растяхме и като гости, и като фирми, които са представени, но запазихме 20% дял на успешните сделки. Това е много добър показател, защото означава, че всеки пети посетител е постигнал реален резултат от участието си, освен с обогатяването с нова информация и контакти. Ако успеем за трета поредна година да пораснем като участници и да запазим процента на сделките, това ще е безпрецедентен успех за такъв тип форум.

 

 

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар