1. Начало
  2. Новини
  3. Горско стопанство
  4. Как държавните гори продължават да се превръщат в частна собственост

Как държавните гори продължават да се превръщат в частна собственост

Основният дял от продадените гори са за концесии за добив на ценни метали и инертни материали, което повдига и въпросът защо трябва терените да се продават, ако по концесия се изисква възстановяване на гората след прекратяването й

Въпреки че порочната практика от предишния Закон за горите със „заменките” беше спряна и обявена за незаконна от Европейската комисия, сегашният Закон също позволява приватизация на ценни държавни гори – включително в зони от „Натура 2000“ – на безценица, със субективни занижени оценки. Анализ на „Зелени закони” на приватизационните сделки с държавни гори показва, че след приемането на Закона през 2011 г., до 2023 г. държавата е продала общо около 19 хил. дка и е заменила малко над 2 хил. дка имоти в държавни горски територии. А практиката, заместила заменките е „процедурата за промяна на предназначението на гората“.

Основният проблем е, че голяма част от продажбите се извършват без тръжни процедури – 18,3 хил. дка при промяна на предназначението за инвестиционни проекти (по чл. 79, ал. 1 от ЗГ) и останалите като прилежащи площи към стари съществуващи частни постройки.

При продажбата с цел промяна на предназначението държавата в лицето на МЗХ и като собственик на гората субективно (т.е. в условията на корупционен риск) предоставя изискваното от закона съгласие на частните възложители за процедиране в общината на подробните устройствени планове за държавните имоти. В действителност, правно основание за такова процедиране въобще липсва, тъй като според Закона за устройство на територията частните инвеститори няма как да се водят възложители на ПУП, освен в случаите, когато са получили концесии. 

Основният дял от продадените гори са за концесии за добив на ценни метали и инертни материали, което повдига и въпросът защо трябва терените да се продават, ако по концесия се изисква възстановяване на гората след прекратяването й. А когато на концесионера се предоставя собственост върху терена на самата концесия, държавата е лишена от възможността за ефективен контрол, както и за прекратяването и отдаването на концесията на нова фирма в случаи на допуснати сериозни нарушения. 

Проблем се явява и това, че продажбите се извършват въз основа на пазарни оценки, които в много случаи биват манипулирани с цел занижаване на продажната цена под пазарната. Така основният дял от продажбите на държавни горски имоти се извършват по искане на конкретни частни физически или юридически лица при условия, които са по-благоприятни от пазарните. Тези лица имат интерес да закупят имот за инвестиционни цели от държавата, а не на свободния пазар, в резултат на което законът и държавата стимулират корупцията и изсичането на държавни гори за частни инвестиции. В почти всички случаи продажбата е последвана от обезлесяване с цел застрояване или добив на подземни богатства. Над 90% от приватизираните държавни гори са придобити от фирми с чуждестранна собственост, вкл. офшорни компании. 

Въпросната процедура позволява и заобикаляне на забраните за приватизация на държавни гори в зони от европейската екологична мрежа „Натура 2000“. В допълнение, с нея се узаконяват или се урежда и собствеността на прилежащите площи на съществуващи вече строежи, като например вилни сгради в градовете Батак, Велинград и др. Според кадастралните карти, те са били построени преди 2020 г., докато съответните заповеди за тях са основно от периода 2020-2023 г.

Значително по-малък е делът на горите, продадени чрез конкурентна тръжна процедура по чл. 33 на ЗГ - за тези години има една единствена продажба на 230 кв. м. 

Необходими са законодателни мерки за ограничаване продажбата на държавни горски имоти до крайно необходимото, т.е. до случаите, при които продажбата и обезлесяването на държавната гора са категорично оправдани поради липсата на алтернативи и когато инвестиционната цел е с изключително голямо икономическо значение, като корупционният риск е сведен до нула. Тази цел може да бъде постигната най-ефективно, ако държавни горски имоти се продават на цена десет пъти по-висока от пазарната, вкл. от тази определена след търг, като получените от държавата приходи бъдат използвани за изкупуване на частни гори и нови залесявания на площи с размер, компенсиращ многократно площта на унищожената за инвестицията гора.

Целият анализ на сайта на „Зелени закони”: https://www.zelenizakoni.com/novite-zamenki-privatizaciya-gori

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.