1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Над 50 предприятия са подновили логото си за стандарта „Стара планина”

Над 50 предприятия са подновили логото си за стандарта „Стара планина”

Фирмите са длъжни да пускат проби за съответствието на произвеждания от тях продукт към рецептурата на стандарта

Над 50 производствени предприятия и няколко вериги хипермаркети са подновили досега логото си за стандарта „Стара планина”. Това каза директорът на дирекция „Контрол на храните” в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) д-р Любомир Кулински, цитиран от агенция „Фокус”.  След създаването на стандарта над 100 фирми за няколко месеца бяха одобрени за производството.

По думите му след случая с откритата в незначителни количества соя в месни продукти на три фирми, нарушения при този стандарт не са засичани от агенцията по храните. Хронологично първият създаден стандарт по време на това правителство беше за месните продукти „Стара планина”. Те бяха създадени първи, когато миналата година работна група с широко представителство от тогавашната Национална ветеринарномедицинска служба (НВМС), Министерството на земеделието и храните, бизнеса в лицето на Асоциацията на месопреработвателите в България, както и научни среди от централния институт и от Хранително-вкусовия институт в Пловдив, максимално близо до параметрите на БДС, изготвиха седем утвърдени стандарти „Стара планина” за 20 вида месни продукти, припомни д-р Кулински. „Стара планина” обхваща кайма, кюфте, кебапче, карначе, малотрайни колбаси, и един вид траен колбас – шпеков салам. На 30 юни миналата година генералният директор на НВМС ги утвърди и де факто оттогава те започнаха да се произвеждат.

„Знаете, че бумът беше много голям – над 100 фирми за няколко месеца бяха одобрени от нас за производството на този стандарт, тъй като логото на стандарта „Стара планина” бе собственост на Асоциацията на месопреработвателите в България, а рецептурата е наша собственост. Асоциацията изисква от своите членове това лого да се подновява всяка година. За тази година досега над 50 производствени предприятия и няколко вериги хипермаркети са подновили логото си за стандарта „Стара планина”, обясни д-р Кулински.

Той обясни какъв точно е контролът за спазването на месния стандарт. „Със създаването на стандарта „Стара планина” има заповед на изпълнителния директор на агенцията, според която всички партиди, продукти „Стара планина” се произвеждат във физическото присъствие на инспектор преди от НВМС, а сега БАБХ. Тоест подготовката на суровината, подправките, самото мелене и пълнене на колбасите „Стара планина” става във физическото присъствие на официален инспектор.

Второ – продуктите, и млечни, и месни, и хляб по утвърдени стандарти подлежат на задължителен лабораторен мониторинг, тоест фирмите са длъжни да пускат проби за съответствието на произвеждания от тях продукт към рецептурата на стандарта. Трето, нашата агенция взема проби, официален контрол, от всички тези продукти. Това касае БДС за млечните продукти (кисело мляко, сирене и кашкавал), касае месните продукти „Стара планина”, касае трите вида брашно и трите вида хляб по утвърден стандарт „България” за хлебните продукти”, отбеляза още той.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.