1. Начало
  2. Новини
  3. Институции
  4. Изложенията на български храни извън ЕС ще се субсидират

Изложенията на български храни извън ЕС ще се субсидират

 

Одобрените организации на земеделски производители и търговци ще бъдат подпомагани при всяко рекламно представяне на български хранителни продукти в държави извън Европейския съюз. Това е записано в наредбата за условията и реда за избор, изпълнение и контрол на промоционални програми за земеделски и хранителни продукти, обнародвана в последния брой на Държавен вестник.

Промоциите са за всякакъв вид стоки - плодове и зеленчуци, млечни и месни продукти, мед, захарни изделия, биологични продукти. Субсидиите обаче не се дават за изложения, рекламиращи търговските марки сирена или кашкавали, а само за вида българска продукция, поясниха експерти. Подпомагат се и програми, които популяризират методите за производство на продуктите, използвани в Европейския съюз. Целта е да се разпространяват в държави извън общността качествата на стоките, както и оригинални методи за тяхната преработка. Подобни промоции през последните години бяха направени в България от гръцки компании, които популяризираха основно пилешки продукти.

Организациите на производителите и търговците трябва да са регистрирани в министерството на земеделието и да отговарят на критериите за годишен оборот и представителност. Те задължително е необходимо да имат електронно или печатно издание, чрез което се дава актуална информация за дейността им. Субсидират се още съвместни промоционални програми на български и европейски сдружения. Всяка година агроминистерството избира какви промоционални програми ще бъдат подпомагани. До 15 февруари на календарната година в медиите се публикуват официални покани за подаване на заявки за тези програми. Най-късно до 31 март на същата година се подават заявките за изложенията на земеделски стоки или продукти, а до края на ноември - за преработвателните изложения.

Програмите се подават по образец, като освен тях шефовете на организациите депозират още седем документа, които удостоверяват актуалното финансово състояние, пазарния дял на сдруженията и доказателства, че нямат данъчни и друг тип задължения. Постоянна консултативна комисия оценява проектите, като основните критерии са пазарно значение, качество на въздействието, съответствие между целите на програмата и заложените мерки и др.

След като програмите бъдат одобрени, се избира прилагаща организация, която сключва договор с разплащателната агенция. Поне 20 на сто от проекта се финансират от организацията, останалото е субсидия. Програмите се одобряват и от Европейската комисия, която извършва постоянен контрол при изплащането на субсидиите. Средствата могат да се изплащат и авансово, за да се подготвят промоциите. Изложенията задължително се популяризират чрез рекламни брошури, одобрени от здравното министерство. Те трябва да са обширни и да информират потребителя за качествата на продуктите./evropa.dnevnik.bg

 

AGRO.BG

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.