1. Начало
  2. Новини
  3. Околна среда
  4. Имат ли бъдеще електромобилите

Имат ли бъдеще електромобилите

Очаква се разходите за батериите да спаднат рязко през следващите 10 години

Противно на оптимистичното мнение, че електромобилите ще залеят пазара в близките години, това може и да не се случи. Един от основните проблеми са батериите – тяхната цена, издръжливост, безопасност за околната среда. Очаква се разходите за батериите да спаднат рязко през следващите 10 години, но според ново изследване е малко вероятно да паднат достатъчно, за да предизвикат масово заменяне на обикновените автомобили с хибридни или електрически. Това ще се случи само при голям пробив в батерийната технология. Така стоят нещата според новото проучване на Бостън Консултинг Груп (BCG ) предаде ecomedia.bg. То стига до заключението, че намалението на разходите, които производителите планират в дългосрочен план, е малко вероятно да бъде постигнато. Това ще се случи само, ако има сериозен пробив в технологиите, свързани с батериите. Например значително да се увеличи енергията, която батериите могат да складират, но без да се увеличава много цената на материалите, от които са направени или производствения процес.
"Като се имат предвид текущите технологични възможности, ние виждаме значителни предизвикателства за постигане на тази цел до 2020 г.", заяви Хавиер Москует, съавтор на изследването. "В продължение на години, хората казват, че един от ключовете към намаляване на зависимостта ни от изкопаемите горива е електрификацията на автомобилния парк. Реалността е, че батериите са едновременно твърде скъпи и твърде ограничени технологично, за да може това да се случи в обозримо бъдеще. "
Повечето електромобили през следващите десет години ще използват литиево-йонни батерии, които са по-леки и по-мощни от никел-метал-хидридните батерии (NiMH), използвани днес в почти всички хибридни автомобили. Позовавайки се на текущите разходи за подобни литиево-йонни батерии, използвани в битовата електроника днес (около 250 до 400 долара на киловатчас), много от производителите на оригинално оборудване се надяват, че цената на една автомобилна литиево-йонна батерия ще падне от сегашната си между 1000 и 1200 долара за киловатчас до 250 - 500 долара на киловатчас - при мащабно производство.
BCG обаче посочва, че батериите, използвани в битовата електроника, са по-прости от тези на автомобилите и трябва да отговарят на значително по-малко изисквания, особено по отношение на безопасността и продължителността на живот. Така че реалните разходи за батерията вероятно ще бъдат по-високо от тези, които производителите на автомобили предричат. Въпреки тези предизвикателства в разходите, докладът предвижда стабилен ръст за електрическите автомобили, хибридите и батериите.
Според най-вероятния сценарий за развитие на индустрията BCG изчислява, че 26% от новите коли, продадени през 2020 г. на най-развитите пазари – Китай, Япония, САЩ, Западна Европа, или приблизително 14 милиона коли, ще бъдат хибридни или електрически. Същата година, пазарът за батерии за тези автомобили в посочените райони ще достигне 25 млрд.долара. Този пазар ще бъде повече от утроен от днешния пазар за литиево-йонни батерии за лаптопи и мобилни телефони, смята Москует. От около 14-те милиона електромобили, които е предвидено да се продадат през 2020 г. в САЩ, Япония, Западна Европа и Китай, BCG предвижда, че около 1,5 млн. ще бъдат напълно електрически, а 11 млн.- хибридни.
Докладът е озаглавен „Batteries for Electric Cars: Challenges, Opportunities and the Outlook to 2020”. Новите данни в него са резултат от детайлен анализ на съществуващите изследвания за батериите на електромобилите и интервюта с над 50 доставчика на батерии, изследователи от университети, компании за технологии и правителствени агенции в Азия, САЩ, Западна Европа.
Освен разходите, други ключови предизвикателства пред батериите са капацитетът за съхранение на енергия, времето за зареждане и нужната инфраструктура. Според BCG, очакваният пробив ще се забави още и в резултат на това, че напълно електрически превозни средства, които могат да изкарат 500 км с едно зареждане и могат да се презареждат в рамките на няколко минути, е малко вероятно да бъдат на разположение на масовия пазар до 2020 г.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.