Страните координираха позиции по пет основни теми
В периода 18-19 април във Варшава, Полша, се състоя 19-ата среща на министрите по околна среда от Вишеградската четворка (Чехия, Унгария, Полша и Словакия), на които традиционно взеха участие и България и Румъния, както и Литва (V4+).
Министрите на Чехия, Полша, Словакия и България и представителите на министерствата на околната среда на Унгария и Румъния обсъдиха актуални за Европейския съюз въпроси в областта на околната среда, дебатите по които ще продължат на предстоящия на 22-23 април Неформален съвет по околна среда в Дъблин, Ирландия, и Съвета на министрите по околна среда през юни в Люксембург.
По време на срещата страните координираха позиции по следните теми:
- Политика по климат и енергетика до 2030
Беше обсъждана наскоро публикуваната Зелена книга на политиките по климат и енергетика до 2030 г. Министрите потвърдиха, че техните страни успешно напредват в постигане на заложените цели в пакета „Климат-Енергетика” до 2020 г., като подчертаха, че дискусиите по Зелената книга са все още в начален етап. Беше подчертана необходимостта общите дискусии по политиката на ЕС по климат и енергетика да бъдат обединени с преговорите на световно ниво.
Министрите се споразумяха за необходимостта от дългосрочна визия, но наблегнаха на нуждата да се вземат предвид националните и секторните особености, както и оценката как държавите членки постигат текущите си цели.
- Международно споразумение по изменение на климата 2015 г. – Определяне на международната политика по климата отвъд
Министрите подчертаха, че постигането на глобално споразумение е възможно и то трябва да бъде сключено през 2015 година. Глобалните действия по изменението на климата са най-добрият начин да се привлече внимание по тази тема и ЕС ще направи всичко по силите си за по-нататъшното продължаване на преговорите. Новото споразумение трябва да създава условия за преминаване към нисковъглеродна икономика, да бъде всеобхватно и да вменява правно-обвързващи ангажименти, същевременно отчитайки съответните възможности и отговорности на страните.
Министрите подчертаха, че новото споразумение трябва да бъде гъвкаво и да отразява специфичните социални и икономически условия в съответните страни, както и да взема предвид съответните възможности на нововъзникващите икономики. Същото ниво на гъвкавост се очаква и по отношение на страните членки на ЕС.
- Ревизия на Тематичната стратегия за замърсяването на въздуха и свързаното законодателство – обмяна на мнения за последващо развитие
Министрите се споразумяха, че страните от формата V4+ трябва да предприемат съвместни действия за преглед на Тематичната стратегия на ЕС относно замърсяването на въздуха и свързаното законодателство и да осигурят пълно изпълнение на стандартите за чистота на въздуха, установени в Директивата CAFE (Clean air for Europe).
Страните от формата V4+ са отворени да установят общи цели относно политиката за опазване на въздуха, включително стандарти за качество и национални тавани на емисии. Тези цели не бива да правят по-стриктни задължителните до момента стандарти, нито да увеличават броя им, докато от държавите членки не бъдат постигнати всички съществуващи вече стандарти.
- Предложение за решение на Европейския парламент и на Съвета относно Обща програма на Европейския съюз за действие за околната среда до 2020 година „Благоденствие в рамките на нашата планета“ – 7 ПДООС
Министрите очакват предстоящия дебат по наскоро публикуваната от ЕК „Зелена книга - Рамка за 2030 година за политиките в областта на климата и енергетиката“. Отчитайки това, се стигна до заключение, че 7 ПДООС не може да предрешава резултатите от дискусията по политиките по климат и енергетика след 2020 г.
Министрите и представителите също подчертаха важността на оценките на въздействие на ниво държави членки за правилно отразяване на диференцираните национални обстоятелства в процеса на научнообосновано и отговорно формиране на политика.
- Работа по измененията на Директивата за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) - национални позиции на страните от формата V4+
Държавите от V4+ виждат възможност за подобряване на законовата база и процедурите, свързани с ОВОС. Изпълнението на тази цел изисква подобряване на проекта за изменение на директивата, за да бъде изключен рискът от задълбочени промени в законодателството на държавите членки, които да установят различни процедури по ОВОС, както и да бъде предотвратен ненужният административен товар за компетентните органи, участващи в този процес.