1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Бира и вино изместват твърдия алкохол на пазара

Бира и вино изместват твърдия алкохол на пазара

Само 2% ръст на продажбите тази година

 

Нараства консумацията на напитките с ниско съдържание на алкохол ­ бира и вино, за сметка на тази на твърд алкохол, сочи изследване на Euromonitor International.

Според него през 2005 г. продажбите на алкохол ще нарастнат с 2% (т.е. само една четвърт от увеличението, което беше постигнато през 2004 година).
Продажбите на бира бяха подпомогнати от появата на нови продукти, което беше приоритет на големите мултинационални компании. След повишаването на акциза на високоалкхолните напитки, виното вече се радва на предимство в ценово отношение. В резултат на по-активни маркетингови действия от страна на българските производители, виното започва да привлича интереса на повече потребители. От своя страна, високоалкохолните напитки отбелязват нисък темп на растеж, сочи изследването на пазара.

В стойностно изражение пазарът се развива по-бързо, основно поради опитите на правителството да приведе акциза в съответствие с договорените равнища с ЕС, увеличението на еко-таксата върху опаковките и годишната инфлация. Тенденцията да се консумират по-качествени напитки в трите сектора също допринася за ръста в стойностно изражение.

Като цяло, бирата определя динамиката на пазара на алкохолни напитки, защото представлява около 80% от обема на целия пазар, а високоалкохолните напитки намаляват или задържат темпа си на растеж, което от друга страна оказва най-силно влияние върху стойността на пазара.

През 2005 година пазарът на бира се очаква да достигне най-високото си равнище за изминалите 5 години. Студеното и дъждовно време го задържа под равнището от 2004 г., но през август Съюза на пивоварите обяви, че разликата е почти преодоляна. Очакванията са за леко повишаване на продажбите в сравнение с 2004 година, като прогнозирания ръст е 2%. Родно производство на световни марки бира беше хит през 2004 г., а през 2005 г. още две марки започнаха да се прозвеждат в България. Така категорията на лицензните премиум бири ще отбележи 36% годишен ръст, което я прави най-бързо развиващия се сегмент сред бирите.

Нараства и популярността на PET опаковките, като в момента 35% от продаваните бири са в такава опаковка. Сред новите продукти са тези на "ИнБев" (производители на Каменица, Стела Артоа и Старопрамен) и "Карлсберг" (Шуменско, Пиринско пиво и Туборг). Фактори като конкурентни цени, огромен избор от над 25 местни марки бира, подобрено качество, силна маркетингова подкрепа и агресивни промоции предвещават положително развитие и ръст на продажбите.

Виното продължава да се бележи ръст и през 2005 г. се очаква да достигне 8% от количеството на продадения алкохол в страната и 14% от стойността на пазара. Наблюдава се промяна в пазарните позиции на основните играчи. Някои от установените винарни губят дял за сметка на компании, които навлязоха във винопроизводството през последните две-три години. Също така, прави впечатление появата на винарни от малък и среден размер. Едно явление, което не е ново за сектора ­ домашното производство, продължава да спъва развитието на пазара.

Нови за българския пазар сортове, вина от едно лозе и нови производители бележат тенденциите през 2005 година. Премиум сегмента при вината (на цена над 10 лв.) се развива изключително динамично и въпреки че съставлява само 1.5% от продажбите, в стойностно изражение генерира почти 20% от пазара. Оформянето на група консуматори, които се интересуват от по-качествени и различни вина и са готови да заплатят повече за тях, показва, че премиум категорията ще продължава да се развива добре. Необходимата за стабилния ръст на категорията винена култура все още се заражда, но нарастващото значение на консумацията извън дома и акцентът върху маркетинга от страна на производителите ще продължават да бъдат от голямо значение. Също така, създаването на фонд "Българско вино" показва единомислие от страна на държавата. По-значителни действия от страна на фонда на ниво винарска индустрия вероятно ще бъдат реализирани в бъдеще.

През 2005 се очаква секторът на високоалкохолните напитки да преодолее спада на продажбите през последните две години. Така силният спад, които беше регистриран през 2004, ще бъде компенсиран, но само с 1% ръст. Докато нарастването на продажбите е като цяло малко, стойността на пазара се повиши осезаемо с 8%. Това се дължи на увеличението на акциза, еко таксата и годишната инфлация.

Продължаващата тенденция на консумация на по-скъп алкохол също играе роля, като качествените вносни продукти съставят 40% от стойността на пазара на високоалкохолни напитки, при значително по-скромните 9% в обемно изражение.

В самия сектор, отделните продуктови категории се развиват с различно темпо. Ракията, като най-голям сегмент, ще отбележи ръст от 1,8%, през 2005 г., главно поради консолидирането на продажбите в ръцете на няколко големи производители. Въпреки че ракията е най-популярния вид алкохол в България, като цяло тя губи темповете си на растеж и през 2000-2005 година бавно отстъпва позиции. За сметка на това, водката засилва позицията си и се оформя като предпочитаната напитка от страна на по­ младите консуматори. Различните марки водка успяха да привлекат и част от консуматорите на джин и ром, като това стана не без помощта на рекламата от страна на основните играчи. Останалите по-малки сегменти като текила, коняк и бренди бележат спад. Категорията "Уиски" като цяло намалява, но за сметка на това, ирландските уискита привлякоха част от консуматорите и в резултат на това отбелязват отличен ръст от 5.4% за тази година./monitor.bg

AGRO.BG

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.