1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. 20 000 тона биогорива произведени у нас за година

20 000 тона биогорива произведени у нас за година

 

Рафинериите ни за биогорива работят с 10 на сто от капацитета си. Той е 200 000 тона, а през миналата година са произведени едва 20 000 тона биодизел и биоетанол, обясни президентът на компанията за екогорива "Биодриймс" Георги Вълканов. Причината за минималното производство е, че няма законова рамка, която да регламентира бизнеса с тези горива, категорични са от  Националната асоциация по биогорива и възобновяеми енергийни източници.
От  сдружението призоваха парламента спешно да приеме Закона за възобновяемите енергийни източници, за да се разрешат проблемите с производството и търговията с биогорива у нас.
У нас в момента  има около 100 гаражни рафинерии, които произвеждат горива, които не отговарят на държавния стандарт. Ако попаднат в търговската мрежа, могат да повредят двигателите на автомобилите, които зареждат с такова гориво , обясниха от сдружението. 
Бургаската рафинерия "ЛУКойл Нефтохим" би могла да смесва  114 000 тона биогорива  годишно с минерални дизел и бензин. При тестването на горива от 8 наши рафинерии обаче се оказало, че нито едно от тях не отговаря на евростандартите, обясниха от Асоциацията по биогорива.
От там припомниха, че производството на биоетанол и биодизел у нас трябва да е 5,75 % през 2010 година, а през 2020 г. -15 на сто от общото за страната.
За да се смесват минералните с биогоривата, са необходими лицензирани акцизни складове. Въпреки, че биодизелът и биоетанолът са с нулева акцизна ставка от 1 януари 2007 година, при смесването им с минерални горива в момента се плаща пълния размер на акциза за минералното гориво. Така вместо да поевтинее екогоривото у нас на практика поскъпва, обясниха от асоциацията.
Според изследване на експерти от ЕС, производството на биодизел ще стане рентабилно, ако цената на петрола се качи над 65 долара за барел. За биоетанола тази граница е 95 долара за барел, обясни главният експерт в Агенцията за енергийна ефективност Людмил Костадинов. Той добави, че според изследвания на водещи автомобилни фирми, в резервоара на стандартен автомобил не трябва да се сипват повече от 10 % биогориво. В противен случай е възможна тежка повреда в мотора, добави Костадинов./monitor.bg

 

AGRO.BG

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.