Около 30-35% от пипера у нас се унищожава поради липса на пазар
През тази есен 13 фирми, ЧЗП и кооперации станаха членове на Асоциацията. Има заявки от още 8 фирми , производители на пипер на полето от 30-300дка и др. зеленчуци м/у 5 и 200 дка.
Реалната дейност на АБП по защита интересите на производителите, маркетинговата информация, субсидиите, обученията, създадения бизнес климат и сложната обстановка по пласмента принуждават производителите да търсят различни форми на обединение.
В Асоциацията те припознават онази форма, коята да омекоти негативното влияние на кризата, обхванала и преработвателите, и крайните потребители.
Започналото застудяване допълнително влошава изгледите за добри доходи и създава напрежение в целия бранш в България, на Балканите и в Европа. Дните 04 до 06 октомври бяха решаващи за реколтата от пипер, защото на много места се очакваха температури м/у -1º и 3ºC.
Членовете на АБП бяха подготвени и взеха необходимите мерки. Неорганизираните производители пострадаха, веднъж поради затруднения с пласмента, втори път поради масовият столбур и вертицилийно увяхване и трети път от безпомощността пред опасността от слани.
УС на АБП отчита, че тази трудна и нестабилна обстановка е най-благоприятният момент за създаване на организации на производителите. Като маркетингови структури на производителите ОП:
- Ще намалят с (около 10-20%) себестойността на продукцията чрез общи покупки на материали, семена, разсади, торове, препарати, машини услуги и др. Печели се от размера.
- Ще увеличат с (около 20-40%) приходите от продажби като:
1. Увеличат продажната цена –преодолявайки прекупвачите, извършват директни продажби към тържища и преработватели , реализират експорт и ВОД както на пресен, така и на преработен пипер. В момента в 8 държави има подготвени маркетингови специалисти и маркет мейкъри, които желаят да продават нашата продукция – прясна и преработена по всякакъв начин.
2. Увеличат производството на пипер от 1 дка чрез използване на хибридни семена, внедряване на иновации в технологията по отглеждане на пипера, чрез повишаване квалификацията на агрономите и специалистите по отглеждане на пипера.
3. Чрез продажбата на цялото количество произведен пипер.
Сега около 30-35% от пипера се унищожава поради липса на пазар, заетост на собствениците с други проблеми, непознаване на пазара, липса на сортиране по качество, размери и цветове, огромни фири и похабяване на стоката. Неспазване на хладилната верига – от полето до масата на крайния потребител.
4. Чрез пълно усвояване на всички помощи, субсидии и преференции, които Асоциацията е извоювала за пиперопроизводителите. Тя достига до 420 лв./дка. Сега само 15% от производителите имат достъп до тези пари, тъй като останалите са са малки и не се справят с бюрокрацията.
5. Чрез връщане на ДДС (20%), сега само 12% от производителите са регистрирани по ДДС – всички останали купуват материали, семена, машини, услуги и др. с ДДС, а не могат да калкулират това в продажбите
6. Индиректно чрез използване на всички субсидиии и преференции, които българската държава и ЕС предоставят на ОП – ще върнат доверието на всички субекти по веригата – наука, семепроизводство, разсадопроизводство, производство на пипер на полето и в оранжерии, преработка, продажба в страната и чужбина. Ще повишат благосъстоянието и самочувствието на български пиперопроизводител. Ще направят доходите оносително стабилни и предвидими.
Кой губи и кой печели от създаване на ОП?
Печелившите са:
- Производителите – намалят себестойността на продукцията си и рязко увеличават доходите си.
- Семепроизводителите, търговците на торове и препарати, машини и съоръжения, амбалаж, транспорт и др. – печелят от това, че имат срещу себе си истински патрньор – надежден, платежоспособен, с реални пазарни позиции, който купува на едро и няма опасност от неплащане или фалит.Спестява време, пари и стрес, рязко увеличава продажбите им, увеличават сигурността си.
- Търговците на едро и магазинните вериги получават сортиран, сертифициран, опакован, етикетиран пипер, който могат да продават поне 15-20 дни без големи фири и загуби от развала. Сега е пълен хаос от вносен, местен пипер – сортове, качества, цветове , вкусове и цени – нямащи нищо общо с търсенето и предлагането. Пазарът сега е изключително беден от към сортово разнообразие, цветове и качества. Търговците ще купуват охладен палетизиран пипер тогава, когато поискат, колкото поискат и качество, което очакват.
Преработвателите ще спечелят най-много, защото:
1. Няма вече да им се налага да извършват импорт на пресен пипер от Македония, Гърция, Турция, Сърбия – ще спестят много пари, нерви и фири. Рязко ще подобрят рандемана.
Целия материал четете в рубрика Актуално на портала...