1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. Нови критерии за етикет „Хуманно отношение“

Нови критерии за етикет „Хуманно отношение“

Степените на етикета ще се дават според това кои критерии спазва съответният фермер

Германският земеделски министър Юлия Кльокнер представи в Берлин критериите, които трябва да изпълнят животновъдите, за да получат националния етикет за хуманно отношение към животните. Първоначално етикетът ще се дава за свине и участието на стопаните е доброволно.

Основните точки са повече място за отделните животни, повече разнообразие за свинете и кастрация със задължителна упойка. Целта на етикета е да покаже на потребителя как е отгледано животното, чието месо консумира, обясни Юлия Кльокнер.

Степените на етикета ще се дават според това кои критерии спазва съответният фермер. За най-ниската степен той трябва да отдели за всяка свиня 20 процента повече пространство спрямо законовия минимум. Това означава 0,9 квадратни метра на животно. За втората степен пространството е 1,1 квадратни метра, а за третата се изискват 1,5 квадратни метра.

Освен това местата в свинарника трябва да са структурирани така, че да има отделни пространства за почивка, хранене и движение. Сред другите критерии са по-дълъг период на кърмене на новородените прасенца, повече възможности за забавление на свинете и повече груб фураж.

Според земеделското министерство законовата рамка за новия етикет ще е готова до края на тази година, така че през 2020-та на пазара ще излязат първите партиди месо, обозначени по този начин. В момента държавни етикети за хуманно отношение имат само две европейски държави – Холандия и Дания.

От сега е ясно, че фермерите ще имат по-големи разходи. Според Юлия Кльокнер увеличението ще е в размер на 10 до 12 евро на животно. Предполага се, че отчасти пазарът ще компенсира това увеличение, макар че не е ясно какво поскъпване на месото са готови да приемат потребителите. Освен това участващите стопанства ще получават и държавна помощ. Първоначалните изчисления показват, че въвеждането на етикета и свързаната с това информационна кампания ще струват 70 милиона евро. Парите вече са заделени в държавния бюджет.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.