През месец юли в България пристигна гигантски надуваем домат, който обиколи седем български града, за да илюстрира заплахата от генетично модифицираните организми (ГМО) и необходимостта да се спре у нас тяхното отглеждане, производство и внос, преди науката да се произнесе за последиците в икономически, социален, здравен и екологичен аспект.
Днес се проведе заключителна пресконференция в София, където приключи кампанията "България - зона, свободна от генетично модифицирани организми (ГМО)".
Обиколката на Домата мутант се инициира от неправителствената организация "Приятели на земята"-Европа, със седалище Брюксел, като за България координатор на информационната кампания е Сдружение "АгроЛинк". Доматът мутант вече е посетил големите градове в 9 европейски страни, Грузия, Турция, а тази година-през месеците юни и юли-ще обиколи 18 града в Македония, Румъния и България.
У нас обиколката започна от Велико Търново на 15 юли и продължи в Добрич (17 юли), Варна (18 юли), Бургас (20 юли), Смолян (22 юли), Пловдив (23 юли) и София (24 юли).
"Целта е хората да бъдат информирани и да правят своя осъзнат избор при покупката на своята храна. А хората, които взимат решения, да създадат условия за устойчиво развитие на районите. Една от възможностите е да се обяви територията за свободна от ГМО. Така ще спечелят местните земеделски производители, като имат предимство на пазара. Заради по-качествена храна, по-малко разходи, икономическа независимост. Ще може да се развива например туризъм, в чиито пакет влиза не-ГМО храна. Това е един от аргументите на Австрия и Гърция при националните забрани на ГМО в техните страни. Ще се запази биоразнообразието, децата ни ще имат качествена храна и запазена природа," обяснява д-р Светла Николова, председател на Сдружение "АгроЛинк".
В България през периода 1999-2004 г. се отглеждаха официално ГМО култури като царевица, а в момента вносът на ГМ продукти е без достатъчен контрол. Генетичната модификация води до огромна промяна в производството на храни. При нея гените могат да се пренасят между несвързани видове, например от животно на растение. Задължението за етикетиране в България на храни, съдържащи ГМО, е в сила от 2006 г. с промените на Закона за храните, но досега няма нито един продукт, етикетиран за ГМО. Допитване, проведено от Агенция NOP World, показва, че 79% от хората дори не знаят, че купуват храна, съдържаща ГМ съставки. Според последните проучвания 94.6 % от европейците искат да имат право на избор, 85.9% искат да знаят повече, преди да консумират ГМ храни, а 70.9% просто не желаят ГМ храни. В повече от 40 страни етикетирането е задължително. Но трите страни, най-големи производителки на ГМО - САЩ, Аржентина и Канада, нямат означаване на ГМ храни.