1. Начало
  2. Интервюта
  3. Растениевъдство
  4. Христо Николов, председател на Асоциацията на производителите на рози: Трябва да се спре безусловното изливане на пари в сектора

Христо Николов, председател на Асоциацията на производителите на рози: Трябва да се спре безусловното изливане на пари в сектора

Христо Николов, председател на Асоциацията на производителите на рози

Спекулира се по темата с изкореняването на розовите насаждения

 - Какво ново на розовия фронт?

Нищо ново, проблемите се задълбочават все повече. Производителите са в по-тежка ситуация в сравнение с предходната кампания, голяма част от преработвателните предприятия не стартираха работа тази година.

И предишни години не беше по-розово положението.

Не сме в добро положение вече 3-4 години. От 2018 г. започна един спад в сектора, който последните две години вече е срив. От кампания 2018 до момента имаме над 50% спад в цената на розовия цвят, в същото време всички останали разходи се покачват.

 - Продължава ли изкореняването на розовите насаждения?

Ако трябва да бъда честен, няма изкореняване. Спекулира се по тази тема. Няколко хиляди декара тази година ще бъдат мулчирани. Цялата надземна маса на розовите храсти се премахва със специализиран инвентар. През 7-10 години това се прави с цел подмладяване на насажденията и израстването на нови леторасти.

  - С какви темпове през годините се увеличаваха площите с маслодайна роза у нас?

През 2003-2004 г. насажденията са били 16 000-17 000 дка. 10 години по-късно са 35 000-36 000 дка. След това има лек спад и през 2015 г. стават към 30 000 дка. Тогава цената на розовия цвят стигна от 5-7 лв. до 10 лв. и това предизвика бум в създаването на нови насаждения, като към днешна дата имаме приблизително 50 000 дка, като аз твърдя, че са към 55 000 дка насаждения с роза Дамасцена и роза Алба.

Не мога да се съглася с информацията, че дестилериите изкупуват по-малко цвят – напротив, изкупуват все повече и повече цвят, което е и причина цената на розовия цвят да падне. Миналата кампания имаме прибран и преработен близо 15 000 т розов цвят, което е рекорд в българското розопроизводство и розопреработка.

Преработвателният капацитет у нас отговаря на реколтираните площи. През последните 20 години имаме изградени може би над 20 нови дестилерии, голяма част с помощта на ПРСР. Има баланс между производство и капацитет на преработка. Проблемът е, че през тези 20 години никой не е инвестирал в пазари и маркетинг.

Традиционният световен пазар на розово масло е около 4 тона годишно. Допреди 6-7 години ние произвеждахме от порядъка на 2,5-3 тона и сме имали около 65% пазарен дял.

През тази година обаче 50% от розопроизводителите нямат договори с дестилерии, защото те пък от своя страна са си намалили производството или не работят. Малките розопроизводители нямат пазар, а големите пък страдат от липсата на работна ръка и не могат да приберат договорените количества, не могат да си изпълнят договорите. Тази година ще имаме рекордно ниско количество произведено масло.

Но трябва да признаем, че социалният ефект от нашата работа е огромен, защото в рамките на тези 25-30 дни розова кампания ние ангажираме близо 40 000 души.

 - Ще има ли фалити на розопроизводители?

Има производители, за които маслодайната роза е единственият поминък. Има други, които биха могли да се пренасочат към други производства. Затова сериозните производители биха подкрепили една мярка – ние го наричаме мораториум върху увеличаване на насажденията в рамките на 5-7 години и да се практикува принципа на конверсията, както при лозята. Това би помогнало в голяма степен да се съхранят съществуващите стопанства и да се даде време на нашите преработватели и търговци да намерят нови пазари.

 - Какви мерки за подкрепа на сектора са необходими?

Трябва да се спре безусловното изливане на пари в сектора. Трябва да има определени условия и ясни критерии за получаване на подкрепа. Искаме парите за земеделците да отиват там, където в стопанствата се извършва модернизация и се подобряват технологиите и също така се работи в посока понижаване на себестойността на произведения цвят. А на преработвателните предприятия да се дава помощ в посока маркетинг и разработване на нови пазари.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.