Трябва да се насочат усилия към разработване на нови иновативни продукти и да се търсят активно нови пазари
- По информация на МЗХГ имаше ли изкоренени площи с рози тази година?
По Закона за маслодайната роза, ако се изкоренява дадено насаждение, то тази информация трябва да стигне до МЗХГ. По-скоро „изкореняването“ е символичен акт. Според мен става дума за изрязване на надземната част на растенията, но не и изкореняване.
- Какво показват данните на МЗХГ – увеличават ли с площите с маслодайна роза?
От 2010 г. насам тенденцията е за увеличаване на площите. Благодарение на Закона за маслодайната роза стана ясно колко са площите в страната. Към момента регистрираните площи са над 50 000 дка, като една малка част от тях не са роза Дамасцена.
- Как се развиват розопроизводството и износът на розово масло?
През 2018 г. сме успели да изнесем един много сериозен обем розово масло – над 2,5 тона към трети страни и към страни от ЕС. Тогава цените на международния пазар са били сравнително високи и изкупната цена на розовия цвят е била достатъчно атрактивна. Но през последните две години има сериозен спад на експорта. От 2019 г. започва връщането назад. Конкуренти на пазара се явяват Иран, Турция, Китай, а пазарът е нишов, специализиран и тази конкуренция се отрази на международната цена.
- Какъв е изходът?
Диверсификация. Производителите да отглеждат както рози, така и други култури. Трябва да се насочат усилия към разработване на нови иновативни продукти, трябва да се работи активно за нови пазари. Българската роза я е имало и ще я има и трябва да се направи така, че в тази динамична глобална икономика тя да си намери достойното място и хората да си запазят поминъка, но на базата на иновации и постигане на по-ниска себестойност на произведената продукция.