1. Начало
  2. Новини
  3. Храни, Напитки, Здраве
  4. Програмата "Мляко за училищата" е неефективна

Програмата "Мляко за училищата" е неефективна

Това пише в доклад на Европейската сметна палата

Програмата "Мляко за училищата" в голяма степен е неефективна и оказва твърде малко въздействие заради значителните икономически загуби от разпределението на ресурсите. В повечето случаи подпомаганите продукти биха били така или иначе включени в менютата на училищните столове или биха били закупени от бенефициентите дори и при липса на подпомагане. Това пише в доклад на Европейската сметна палата, разпространен от Европейската комисия.

Програмите на Европейския съюз "Мляко за училищата" и "Плодове в училище" целят да насърчат здравословното хранене на децата чрез консумирането на млечни продукти и плодове и зеленчуци, както и да съдействат за стабилизиране на пазара на тези продукти, отчита палатата. От 1977 г. програмата "Мляко за училищата" предлага безвъзмездна финансова помощ на държавите в ЕС за продажбата на намалени цени на млечни продукти в учебните заведения, докато безплатното предоставяне на плодове и зеленчуци по програмата "Плодове в училище" започва през учебната 2009/2010 година. В момента ЕС отпуска годишен бюджет от 180 милиона евро за тези две програми.

Извършеният от Европейската сметна палата одит на изпълнението е бил насочен към оценка на ефективността на тези две програми, по-специално с проверката за пряко въздействие от субсидиите на ЕС върху това дали децата се възползват от възможностите на ядат плодове и да пият млечни продукти, както и дали се постигат педагогическите цели за оформяне на бъдещите им хранителни навици.

Според палатата все още е твърде рано да се оценява действителната ефективност на програмата "Плодове в училище", много по-вероятно е нейният модел да бъде по-успешен при постигането на заложените цели. Палатата отправя препоръки, по-специално по отношение на програмата "Мляко за училищата". Ако се вземе решение да се продължи изпълнението на тази програма, е необходима задълбочена реформа за преодоляване на отчетените слабости, се посочва в доклада. Препоръчва се да се приложи моделът за безплатно предоставяне на продукти извън училищните столове, а учениците, които могат да се възползват от тази възможност, трябва да се определят според действителните им хранителни нужди. Необходимо е да се извърши оценка на ролята и значението на съпровождащите педагогически мерки, добавят от палатата.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.