Благодарение на тях се повишава конкурентоспособността на търговските вериги
Собствените марки на големите търговски вериги имат голям потенциал за развитие на българския пазар. До това заключение стигнаха участниците в бизнес форума „Храни и напитки”, който се провежда днес в София. За производителите е изключително важно да създават силни и конкурентоспособни марки, за да не бъдат изместени на пазара от собствените марки на големите вериги. Собствените марки са сравнително нови на българския пазар, но търпят динамично развитие и набират все по-голяма популярност сред потребителите. Основното им предимство е по-ниската цена, както и имиджа и доверието на търговската верига, чиято собственост са. Делът на собствените марки на българския пазар в края на 2009 г. е 4% от общите продажби на бързооборотните стоки. Този показател съвпада със стойностите, регистрирани в Румъния. Процентът за Сърбия и Русия е 2.
Най-популярните категории за развитие на собствени марки в България са основните хранителни продукти, консервираните стоки и млечните продукти. На дъното на класацията за потребителските предпочитания са собствените марки в сектора на бебешките стоки. Основните цели на собствените марки са повишаване конкурентоспособността на веригата, както и оптимизиране на съотношението цена-качество.