1. Начало
  2. Новини
  3. Пазари
  4. Наградата „За устойчиво развитие“ на изложението „Най-доброто от България” остана без адресат

Наградата „За устойчиво развитие“ на изложението „Най-доброто от България” остана без адресат

Липса на оборотни средства и затрудненени банкови кредити спъват развитието на малките и средни предприятия

Мнозина помнят, а някои и с носталгия, голямото търговско изложение „Произведено в България”, което години наред представяше продукцията на българската лека и хранително-вкусова промишленост от почти всички браншове в НДК в София. Почти 20 години организаторите му рекламираха и се стремяха да представят родния продукт, като максимално съдействаха за повишаване доверието в българските стоки, за да бъдат предпочитани от потребителите. В последните няколко години припознахме изложението „Произведено в България” под името „Изберете българското”. Смени се и мястото на провеждането му в София с по-скромните и евтини като наем за изложителите изложбени площи, като миналата година то се проведе в столичната зала „Универсиада”.

През ноември 2012-а AGRO.BG ви информира, че организаторите му приветстваха производството и употребата на натурални и биопродукти, тясно свързани с международните тенденции за по-здравословен и екологичен живот. Затова и за първи път в рамките на изложението „Произведено в България“ през 2012-а беше организирана Зона за фирми с био- и екопродукти.

През 2013 г., в условията на продължаваща световна финансова и икономическа криза, от 20 до 28 април зала „Универсиада” е домакин на търговското изложение  „Най-доброто от България” на малки и средни предприятия от цялата страна. За първи път тази година организатор на изложението е Бизнес център, ръководен от познатата ни като успешен и амбициозен член на Управителния съвет на известното ни преди години изложение „Произведено в България” г-жа Йорданка Чавдарова. Днес вече името му е на новосъздадения Съюз за малък и среден бизнес.

Амбицията на ръководеният от г-жа Чавдарова екип на новорегистрираното изложение „Най-доброто от България” да връчи плакет „За устойчиво развитие“ на фирми изложители, които през последната година не са съкращавали персонал и дори са открили нови работни места, се оказа неосъществима в условията на продължаваща криза и свито потребление. Въпреки присъствалите над 90 фирми на изложението, г-жа Чавдарова заяви открито пред AGRO.BG, че никоя от тях не отговаря на заложените за наградата критерии. Затова въпреки поканата към медиите и желанието си да проведе пред техни представители традиционна церемония по награждаване на наши родни производители тя просто изясни факторите, затрудняващи дейността на фирмите - участници в изложението. Несигурната икономическа среда е причината, формираща 58,7% от проблемите на родните производители, търсенето е фактор с тежест от 57,4 на сто, конкуренцията в бранша - 57,6%, а финансовите проблеми формират 25,3% от бариерите за растеж. Предлагането е с по-малка тежест от 8,0%, следвано от недостига на работна сила - 3,1% и недостига на площ (търговска и/или складова) - 0,7%.

„Данните от НСИ, а и нашите анкети посочват затрудненията, пред които са изправени участващите на изложението ни фирми. Те не правят изключение от общата картина на икономиката в страната ни. В редица случаи обаче са особено силни. Такива са липсата на оборотни средства и затрудненени банкови кредити поради високите изисквания, забавеното плащане при реализацията на продукцията, невъзможност за генериране на печалба, а оттам и обновяване на производствените мощности; свито производство и потребление”, бяха изводите на Йорданка Чавдарова.

Фирмите, производиелки на храни, дошли на изложението „Най-доброто от България”, тази година, представляват 12,16 на сто от всички изложители в зала „Универсиада”. Отново присъстваха миналогодишните участници семейството пчелари Илиеви от гр. Плевен и винопроиводители от с. Песнопой. Допълваха ги винарска фирма от Русе и София, фирма „ЕКОпродукти” - за производство на брашно и лимец и производител на жива бира. Специално за сектора „Производство на хранителни продукти” Чавдарова обобщи, че той обхваща около15.6% от индустриалното производство в страната и създава около 10.7% от добавената стойност в индустрията. По думите й „не виждам да е по-добре, но храните са от жизнена необходимост и потреблението им спада по-малко”. Секторът им у нас осигурява заетост на 79.6 хил. души (15.9% от заетите в преработващата промишленост). Участието му във външната търговия на страната е съществено – 8.5% от общия износ и 9.1% от общия внос на страната. Водещите му експортни пазари са Румъния, Италия, Германия, Гърция, Великобритания. По думите на Чавдарова наши конкуренти в експорта на сектора ни „Производство на хранителни продукти” са Германия, Италия, Франция, Белгия и Испания.

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.