1. Начало
  2. Новини
  3. Производство и преработка
  4. След 2010 г. пазарът на земеделска земя у нас се активизира

След 2010 г. пазарът на земеделска земя у нас се активизира

Земеделските стопани осъзнават нуждата от уедрено и стабилно земеползване

Земеделските земи от Държавният поземлен фонд представляват публичен фонд и национален ресурс, чийто общ размер към настоящия момент възлиза на 2 млн. 244 хил. 744 декара. Това каза министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов в отговор на питане от г-н Димчо Михалевски и г-н Пенко Атанасов – народни  представители от ПГКБ и на въпрос от Иван Н. Иванов – народен представител от ПГ на СК. Управлението и разпореждането със земеделските земи от Държавния поземлен фонд - частна държавна собственост, се осъществява в рамките на установените със Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и Правилника за прилагането му дейности, които включват:

отдаване на тези земи под наем или аренда;

- предоставяне за безвъзмездно ползване на институти, училища, затвори, държавни горски и ловни стопанства, Министерството на транспорта, Министерството на вътрешните работи, Министерството на отбраната и др., необходими са осъществяване на основната им дейност;

-  обезщетяване на бежанци от Беломорска Тракия, чиито земи са послужили за погасяване на държавен дълг, съгласно Спогодбата Моллов – Кафандарис;

- обезщетяване със земи от Държавния поземлен фонд на собственици, чиито земеделски земи са застроени или върху тях са проведени мероприятия, които не позволяват възстановяване на собствеността, както и на собственици, чиито земи подлежат на отчуждаване за изграждане на обекти от националната инфраструктура;

-  учредяване на ограничени вещни права.

Основното предназначение на земите от Държавния поземлен фонд е ползването им за земеделски нужди, като свободните от разпореждане имоти се предоставят ежегодно за възмездно ползване под наем или аренда чрез търг или конкурс.

В резултат на проведени търгове в страната, отдадените с договори за наем или аренда земеделски земи от ДПФ на физически и юридически лица, към настоящия момент възлизат на 911 хил. 914 дка,  от които - 804 хил. 961 дка за едногодишни полски култури, 30хил. 420 дка -  за отглеждане на трайни насаждения и 76хил. 533 дка - за ползване на ливади, пасища и мери.

За стопанската 2012/2013 г. в момента се провеждат тръжни процедури в областните дирекции „Земеделие”, като са обявени за отдаване под наем или аренда земи в размер на около 640 хил. дка.

Два пъти годишно /през май и ноември/, общинските служби по земеделие извършват проверки за състоянието и ползването на имотите от ДПФ, като на онези ползватели, които ползват такива имоти без правно основание, се издават заповеди за неправомерно ползване, въз основа на които същите заплащат сума, представляваща трикратния размер на средното годишно рентно плащане за землищата на общината. За целта бе изготвена и утвърдена методика за извършване на проверки по реда на чл. 47, ал. 8 от Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи за състоянието и ползването на имотите от ДПФ, която включва и стриктни проверки на предоставените за безвъзмездно ползване земи от ДПФ, като при установени нарушения на ползването или отпаднала необходимост, заповедите, с които земите са предоставени, се изменят или отменят.

Министерството на земеделието и храните, по искане на общините, в които размерът на общинските пасища е недостатъчен за задоволяване на нуждата от тях, предоставя пасища от ДПФ за възмездно отдаване под наем или аренда, чрез публично оповестен търг, на земеделски стопани, отглеждащи пасищни животни. Приходите се разделят между МЗХ и съответните общини, като през м. февруари 2011 г. е издадена заповед на министъра на земеделието и храните за определяне реда и условията за ползване на мери и пасища от ДПФ, предоставени за управление на общини.

Следва да се има предвид обаче, че независимо от усилията на Министерството да включи в гражданския оборот колкото се може по-голям размер земи от ДПФ, свободните държавни земи към момента възлизат на 1 млн. 127 хил. 316 дка, като в последните години е налице тенденция към намаляването им. Причината за големия размер неизползвани земеделски земи от ДПФ е, че сред тези земи съществуват доста маломерни имоти, а също и имоти, които не са компактно разположени, отдалечени са от пътища с трайна настилка и населените места или представляват пасища и мери, поради което на търговете за отдаване под наем или аренда към тях не се проявява стопански интерес и дълги години не се обработват.

Предвид наличието на  голям размер свободни земеделски земи от ДПФ, чието управление се явява неефективно, както и в изпълнение на нормативната уредба, от която произтичат задължения на държавата да организира и провежда търгове за продажба на земеделски земи от Държавния поземлен фонд по реда на Наредба 16 от 2000 г. за организиране и провеждане на търгове за продажба на земеделски земи от ДПФ на притежатели на поименни компенсационни бонове, министърът на земеделието и храните, като упражняващ правата на собственик на тези земи, периодично обявява търгове за продажба на такива земи. По този начин се предоставя възможност на лицата, чиито земеделски земи не могат да бъдат реално възстановени поради проведени мероприятия върху тях и са обезщетени с поименни компенсационни бонове, да участват в тези търговете и да закупят земи от ДПФ на територията на цялата страна, съобразно техния стопански интерес, като начин на обезщетение за невъзстановените им земи по реда на закона.

Законодателят е предвидил, както при определяне на паричния размер на обезщетенията с поименни компенсационни бонове, така и при определяне стойността на земеделските земи от ДПФ за продажба чрез търг, да се прилага една и съща методика при оценяването им, определена по Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета от Министерски съвет. С прилагане на единен подход при оценяването на невъзстановените земеделски земи и на земите от ДПФ, не се нарушават интересите на правоимащите лица, тъй като те придобиват собственост върху земи, чиято парична равностойност съответства на стойността на определеното им обезщетение.

Търговете за продажба на земи от ДПФ се организират и провеждат последователно на общинско, областно и национално ниво. Информация за свободните имоти от ДПФ, които могат да бъдат предложени за продажба с поименнни компенсационни бонове, се предоставя от общинските служби по земеделие, въз основа на която областните дирекции „Земеделие” изготвят и представят за одобряване в министерството протоколни решения. Откриването на процедурата за провеждане на търг се извършва със заповед на министъра на земеделието и храните или упълномощено от него лице, която се публикува в централен ежедневник, а съответната областна дирекция „Земеделие” я публикува в местен вестник. Протоколните решения, които представляват списъци с одобрени за продажба имоти, се обявяват на публични места /общината и областта/ и на интернет страницата на областната дирекция.

От 2000 г., когато започва действието на Наредба №16, която урежда реда и условията за провеждане на търгове за продажба на държавни земеделски земи с поименни компенсационни бонове, до настоящия момент, са проведени всички общински, областни и национални търгове, с изключение на област Силистра, където национален търг не е провеждан и областите Габрово и София-град, където ДПФ е недостатъчен и не са били определяни имоти за търгове с ПКБ. Законодателят е предвидил разпоредба, съгласно която, след последователното провеждане на общински, областен и национален търг, продажбата на земеделски земи от ДПФ срещу поименни компенсационни бонове, да се извършва само на национален търг, на който могат да участват притежатели на ПКБ от цялата страна. В областите Бургас, Кърджали, Монтана, Перник, Разград, Смолян, София - област и Стара Загора са проведени последващи национални търгове.

До края на 2009 година, на пазара на земя се наблюдаваше траен застой и липса на интерес към търговете за продажба на земеделски земи от ДПФ, като в периода 2001 - 2009 г., от общо обявените 732 хил. дка, са продадени само 162 хил. дка.  Намаленият брой купувачи се насочи към имоти с високи земеделски качества, каквито се предлагат от частни продавачи. Активизирането на пазара на земеделски земи след 2010 г., дава възможност за реализация на имоти с недобри качества, тъй като земеделските стопани осъзнават нуждата от уедрено и стабилно ползване на земеделските земи, защото голяма част от проектите по Програмата за развитие на селските райони или ангажиментите по плащанията за агроекология, са за петгодишен период. Това стимулира земеделците да търсят различни способи за стабилизиране на земеползването, включително - и привеждане на ерозирали или трайно изоставени имоти в състояние, годно за земеделско ползване.

След направена официална справка в Централения депозитар е установено, че към 12 юни 2012 г.  са издадени  937 млн. 491 хил.  поименни компенсационни бона, от които 626 млн. 874 хил. са заличени, а активни на пазара са 310 млн. 617 хил. Заличените бонове са използвани за участие в приватизацията или за закупуване на земеделски земи от ДПФ (около 15% от заличените ПКБ).

С обявяването на настоящата тръжна процедура за провеждане на национални търгове в 26 области на страната за продажба с ПКБ на 154хил. дка земи от ДПФ, се цели изпълнение на ангажимента на държавата към притежателите на ПКБ, като по този начин значително ще се намали броя на активните на пазара поименни компенсационни бонове, които притежателите им могат да реализират или чрез участие в тези търгове, или чрез продажбата им на пазара на компенсаторните инструменти чрез инвестиционен посредник, за да получат реално обезщетение за невъзстановените им земи.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.