1. Начало
  2. Новини
  3. Растениевъдство
  4. Розовият домат и смилянският фасул - емблеми на българското зеленчукопроизводство, пренесени в съвременния свят на модерната търговия

Розовият домат и смилянският фасул - емблеми на българското зеленчукопроизводство, пренесени в съвременния свят на модерната търговия

Малките производители – майстори на автентични фермерски продукти

Малките и средните земеделски производители ще бъдат във фокуса на новата ОСП. 10% от бюджета за директни плащания ще бъде насочен именно към тях. Всъщност, малките и средните са гръбнакът на земеделието – те се трудят в селските райони и допринасят за тяхното развитие и съставляват около 80% от всички земеделски производители. Те са производителите на така търсените и ценените в Западна Европа автентични фермерски продукти, пазейки традициите при отглеждането на стари български сортове при плодовете и зеленчуците.

1
2

Проблемите им обаче са доста – липса на финансов ресурс за инвестиции и недостиг на работна ръка, разпокъсана земя, нисък процент на сдружаване, трудни пазари.

С тези проблеми се сблъскват Банко Кичуков и Красимир Учителски. И двамата съхраняват традициите при отглеждането на типично български традиционни култури, към които през последните години интересът се възражда – Смилянски фасул и домат Розова Магия. Две истински емблеми на българското зеленчукопроизводство, пренесени в модерния свят на модерната търговия. И двамата твърдят, че в момента нямат проблем с реализацията на продукцията – напротив, дори не могат да задоволят търсенето. А тези тенденции са провокирани от едно успешно  партньорство – с търговската верига Метро, която е намерила път до над 100 малки земеделски производители, а техните продукти, отгледани с много внимание, любов и грижа, достигат до 11-те магазина на компанията в цялата страна. По този начин малките производители са подкрепени при пазарната реализация на своята продукция и получават справедлива цена за труда си. Същевременно до потребителите достигат качествени, истински и вкусни плодове и зеленчуци, каквито ги помним от миналото. И то при спазване на всички добри практики при производството им. А това, разбира се, се следи от Метро.

Важна мисия за Метро е запазването и предаването на традициите, свързани с отглеждането на емблематични за България продукти, както и на българската кулинарна наследственост.

3

Розовият домат е сред най-търсените зеленчуци от българина. Основна част е от безброй свежи салати и традиционни кулинарни рецепти. Красимир Учителски отглежда основно сортовете Розова магия и Ръгби. Розова магия е  сорт с много едри плодове, средно твърди, плътни, непукливи, с приятен розов цвят и отлични вкусови качества. Ръгби пък е нов сорт хибриден розов домат с изключително вкусни и едри плодове, с характерна издължена сърцевидна форма.

Оранжерийните розови домати Красимир Учителски отглежда на площ около 10 дка в района на Петрич. Насочил се е към розовите домати, защото счита, че те „са най-вкусни и най-търсени на пазара. Те са с малко повече захарност. По-ниска киселинност. Имат плътна консистенция. Освен това цената им е най-висока.“

4
 

Мост между минало и настояще

Производителят твърди, че ги отглежда точно както са се произвеждали в миналото. „Освен това българските сортове са изпитани в годините при нас и знаем, че виреят най-добре при нашите условия. Отглеждам разсад около един месец. След като достигне до 20 см височина, го разсаждам в оранжерията. Имаме едно основно наторяване с оборски тор. После подпомагаме самия растеж и с други торове, по-модерни. Избягваме тежките нитрати. Подхранваме с калий, за да са по-лъскави доматите, да имат търговски вид. Фосфорът служи да се заздрави кореновата система.“ Ползва умерено растителна защита само при необходимост. Изкарва продукция от края на май до ноември. Това са почти шест месеца.

„Обмислям да сложа отопление, за да може поне осем месеца да имаме домати.“ Много важна част от технологията е поливането. Засега не е модернизирал процесите в оранжериите, но се надява да направи това с инвестиции по подмярка 4.1.

5
 

Реализацията – справедлива, без остатък

Красимир съхранява продукцията в регистриран от БАБХ склад.

„За Метро пакетираме специално.“ Преди да започне партньорство с Метро, техни представители са посетили фермата. „Направиха контрол от тяхна страна. Одобриха. Сключихме договор и до днес още работим. Щом работим 3 години, условията са удовлетворяващи за мен и за тях.“

Той успява да отговори на високите изисквания на търговската верига – доматите трябва да имат добра консистенция, да са свежи. Правят се лабораторни анализи. Изискванията са големи.

„Има колеги от нашия район, които също доставят на Метро. Препоръчвам и на други производители да се насочат към Метро, за да можем да изолираме прекупвачите.“

 

6

Смилянският фасул – част от националната ни кулинарна палитра

Същите отзиви от работата си с Метро споделя и Банко Кичуков, производител на друга емблематична и традиционна култура за страната ни – Смилянския фасул.

„През годините смилянският фасул придоби популярност и всяка година неговото търсене се увеличава. Ние не можем да смогнем на търсенето. Има и добра цена.“

В Смилян културата може би от 20-30 години усилено се отглежда, казва Банко Кичуков. По думите му площите, засети със смилянски фасул, се увеличават в района на с. Бяла река, община Рудозем, селата Смилян, Кошница, Могилица, Арда, Горна Арда и техните махали в община Смолян. Най-масовото хората сеят от половин до един декар. Мисля, че около 400-500 дка е възможно да има.“

Банко Кичуков започнал да отглежда културата на половин декар през 2005 година, а сега има 3 декара. Намеренията са площите да достигнат поне до 10 дка.

7

Според дългогодишния производител засилващият се интерес към смилянския фасул се дължи основно на неговите вкусови качества.

„С него могат да се приготвят много вкусни ястия. Освен това се отглежда по екологичен начин, при който почти не се използват препарати за растителна защита, тъй като културата почти няма заболявания. Качествен, здравословен продукт.“

Има едър фасул, който е бял и тъмен, има и дребен сорт.

„Това са сортове, които хората са си предавали през годините. Народна селекция. Технологията в наши дни почти не е променена“, твърди производителят.

8

Технологията на отглеждане е автентична

Засаждането на смилянския фасул е до Гергьовден. Той е много чувствителен на слани. Ръчно се сее на 70 см от ред до ред и на 50 см от едно растение до друго растение. Дълбочината е 2-3 см, слагат се по 4-5 зърна. При фасула се използва минимално количество минерални торове. Залага се най-вече на угнил оборски тор. След като поникне, се извършват едно-две окопавания. След това се набиват коловете. Основна грижа през вегетацията е поливането. Той трябва да се полива често, защото има плитка коренова система и е много важно да се правят кратки поливки и по-чести.

Масово производителите сеят два реда картофи, два реда фасул.

Банко Кичуков обяснява, че по този начин фасулът се проветрява и същевременно засенчва картофите.

Прибирането става ръчно, около 15-20 септември. Още в началото на септември се прекъсва връзката на стъблото с корените и това води до по-бързо зреене на фасула.

Производството не може да задоволи търсенето

„С Метро се намерихме на едно откриване на Агра 2018. Разбрах, че търговският директор за плодове и зеленчуци е там. Влязох в контакт с тях и те проявиха интерес. Идваха няколко пъти на посещение в Смилян. Аз също съм бил при тях в София. Участвал съм на Фестивала на розовия домат. През 2018-2019 година се реализираха много добри количества, но миналата 2020 година беше сушава и тази година също има опасност да е по-малко фасулът.“

 

9

Разфасовките са в чували по 10 кг, като изискването на търговската верига е фасулът да има добър търговски вид. Да са качествени зърната. Банко Кичуков посочва, че партньорството е удовлетворително и за двете страни.

„Трябва да се има предвид, че за да работи човек с верига, трябва да има количества. Ако успеем да се организираме, да се обединим, като производители, е добър вариант. При добър добив на смилянски фасул, ние ще имаме сигурен пазар. Когато си продадеш продукцията, това увеличава мотивацията за работа. Метро много помогна да се отвори пазарът. Програмата Отгледано с грижа в България е работеща и моята оценка е позитивна.“

Предстои регистрация на смилянския фасул с марката Планински продукт, а след това и като географско означение и защитено наименование за произход.

И дано наистина малките производители да получат заслужена подкрепа в новата ОСП, за да продължат да съхраняват българските традиции при отглеждане на стари сортове плодове и зеленчуци и да имат възможност да инвестират в нови технологии, за да увеличат площите – защото търсенето е голямо, а Метро твърдо подкрепя малките земеделци, като изкупува продукцията им. Така че проблеми с пазара няма. И още нещо – най-накрая да се престрашат и да започнат да се сдружават. Защото по този начин ще бъдат по-конкурентоспособни.  В това са убедени Красимир Учителски и Банко Кичуков, пазители на старите традиции при отглеждането на автентични български сортове зеленчуци.

 

10

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.