Вече ще обработваме европроектите в по-кратки срокове

Калина Илиева, изпълнителен директор на фонд "Земеделие"

- Г-жо Илиева, от предишното ръководство на агенцията наследихте над 11 хил. проекта по Програмата за развитие на селските райони. Колко от тях вече са обработени?

- Над 9200 са обработените проекти, остават ни по-малко от 1800. От обработените над 7000 вече са договорени, като общата субсидия за тях е около 1.3 млрд. лв. За сравнение, когато стартирахме през септември миналата година, имаше договорени субсидии общо за 400 млн. лв., въпреки че от старта на програмата беше изминала година и половина. Реално са изплатени 5600 проекта на стойност 900 млн. лв., а през септември реалните плащания бяха за 200 млн. лв.

Така че виждате какво е състоянието на програмата към момента. Този много голям ръст в изплащането и договарянето на средства по програмата беше отчетено и на Мониторинговия комитет с колегите от Европейската комисия. Оттук нататък по консолидирания с Брюксел график предстои до края на септември да приключим тези 1800 проекта, които остават. Същевременно с това ще стартира обработката и на новите, които започват да се подават буквално след няколко седмици.

- Графикът за новия прием по програмата е факт, но консултантите настояваха някои от сроковете за отделни мерки да се променят. Предвиждате ли такива корекции?

- Ние проведохме среща с асоциацията на консултантите по въпроса, отделно имаше и среща в Министерския съвет, към комисията по европейски въпроси. Казахме им, че изготвеният от нас график е съгласуван с Европейската комисия. Те искаха да има едни застъпващи се прозорци за отделни мерки - тоест затваряне и отваряне на мерките без пауза за обработката им или както е било досега. Очевидно обаче този модел е показал, че не работи, с него се получава натрупване на проекти. Сега сме предвидили регулярни срокове, в които хората могат реално да подготвят проектите и съответно след това нашите експерти да ги обработят.

Разбира се, ако се види, че през съответния период за прием няма интерес по дадена мярка, есента може да се стартира нов. Така че този график подлежи на корекции. Но за да го променяме, трябва да имаме реалната статистика за това как се случват нещата, тъй като е предвидено останалите проекти от тези 11 хил. да се довършат до септември, а същевременно от средата на юни до септември, когато ще се подават и едновременно и ще се обработват проекти. Тогава ние ще можем да направим един реален анализ, да изчислим бюджетите по мерките, с които разполагаме, спрямо натрупаното количество проекти. По този начин ще се контролират и обработката, и сроковете, и бюджетите. Така ще избегнем това, което се случи в миналото - едни затрупани 11 хил. проекта, за половината от които ресурсът по програмата беше изчерпан.

- В движение променяхте доста от наредбите по отделните мерки от програмата. Приключихте ли окончателно с корекциите в текстовете или ще се правят и нови?

- Промени и доусъвършенстване на наредбите винаги могат да се правят, именно заради това има постоянни работни групи по всяка една от осите, в които са и представители на браншовите асоциации. На базата на реалната финансова ситуация и реалните потребности на сектора винаги могат да се подобряват различни неща. Но пропуските в първоначалните наредби, заради които беше блокирана цялата програма, вече са отстранени. Това всъщност ни дава основанието сега с такива темпове да обработваме проектите.

- Един от основните проблеми в Разплащателната агенция, отбелязан и от Брюксел, е липсата на административен капацитет. Успяхте ли да назначите достатъчно служители в агенцията?

- Така е. Направихме реорганизация на няколко етапа. Първата стъпка беше да облекчим процедурите на регионално и централно ниво. Знаете, че документите се подават и се проверяват за окомплектованост и легитимност на регионално ниво. След това се изпращат в централата.

Там се проверяват още веднъж за окомлектованост, след което се прави и проверка за съответствие и допустимост. При новия прием на проекти ще премахнем тази двойна проверка за окомлектованост, която установява дали чисто технически към проекта има всички изискуеми документи. Това ще се прави само от регионалните звена, тъй като проверката за допустимост на централно ниво така или иначе я покрива. Препоръка в подобна посока имахме и от Брюксел. Оттам казаха, че е напълно безсмислено 4-5 експерти да проверяват едно и също нещо и да попълват един контролен лист. Затова въведохме тази промяна за новия прием, тя значително ще съкрати сроковете и ще спести човешки ресурс.

От друга страната, знаете, че вече е факт постановлението на Министерския съвет за увеличаване на персонала, който е извън щата, и се изплаща с пари на ЕС. По него досега сме назначили малко над 40 души. Смятаме, че с тях се запълват звената, в които имаше необходимост. От ноември досега имаше достатъчно време те да бъдат обучени и да се включат в обработката на документи при новия прием, който предстои сега.

- Вече приключва тазгодишната кампания за кандидатстване за директни плащания? Какъв интерес отчитате?

- Кампанията приключва на 9 юни (днес, бел.ред.) Почти 120 000 бенефициенти са подали заявления за подпомагане за 3.5 млн. дка. По шестте нови схеми за животни са подадени 21 000 заявления, а тези от тютюнопроизводителите са над 31 000.

Миналата година всички заявления бяха общо 95 000, което показва колко по-голям интерес има сега въпреки спекулациите, че кампанията ще се провали заради очертаването на земите в системата ИСАК и т.н. Това, което е важно сега, е, че ние трябва да положим много усилия да обработим документите в срок - той не е променен, а и ние сме със същия брой служители, които обаче трябва да обработят много повече заявления. Вече е създадена организация и започват теренните проверки.

- Кога ще започнат проверките?

- Проверките започват веднага след приключването на кампанията. Тогава Интегрираната система за администриране и контрол ИСАК се затваря - тоест не е допустимо да се вкарват данни в нея - и 10 дни се правят кръстосани проверки.

Това е изцяло автоматизиран процес, при който в ИСАК се зареждат данните за допустимите за подпомагане площи, които се определят от Министерството на земеделието и храните. Тези данни се сравняват автоматично с данните, заявени от кандидатите. Тоест системата сама завърта данните и автоматично показва заявленията, в които има установени застъпвания или наддеклариране на площи. След приключване на тези проверки се установява и общият размер на двойно застъпените площи. При установяване на застъпването всеки един от кандидатите писмено се информира, че в 10-дневен срок трябва да донесе в Разплащателната агенция документите за правно основание за ползване на земите. Оттам се установява и кой има право да получи субсидия за съответната площ.

- Дали ще успеете през декември да започнете плащания? Знаете, че някои фермери изразиха опасенията си, че това няма да се случи заради промените в схемите и системата ИСАК...

- Според плана за действие Министерството на земеделието и храните трябва да ни предаде до 1 ноември актуализираната нова ортофотокарта, вече с 60% обновени снимки. Ако тя ни бъде дадена в срок, ние ще можем да започнем плащанията през декември. Разбира се, колегите от министерството са създали необходимата организация това да се случи, мобилизирали са се, извършват качествен контрол на електронния слой данни от ортофотокартата, тъй като на негова база ние ще претендираме да се отхвърлят двете санкции от предходните кампании (Европейската комисия глоби България за кампаниите през 2007 и 2008 г. заради двойно изплащане на субсидии и липса на актуализирана ортофотокарта -  бел. ред.). Така че те са абсолютно мобилизирани да работят качествено върху тези данни.

- Какъв е шансът да отпаднат санкциите? Те са за минал период, в който действително картата не е била актуализирана и са отчетени грешки...

- Те са за минал период, така е, но знаете, че Брюксел винаги отчита при санкциите напредъка за всяка държава членка. Именно затова беше толкова важно да измием петното от САПАРД, защото нещата винаги са свързани.


Затова е много важно да покажем, че спазваме този план за действие, че отчитаме напредък. Да, тези грешки са се случили през 2007 и 2008 г., но ако държавата покаже, че наистина е предприела необходимите действия, санкциите може и да бъдат отменени. Най-силният ни аргумент е, че ние вече сме събрали неправомерно изплатените пари, като по този начин считаме, че бюджетът не е ощетен.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина, за да получавате всеки петък най-важната седмична информация.

За още новини – харесайте страницата ни във FACEBOOK.