Мариана Милтенова: Промоционалните програми на ЕС са шанс за българските производители, но трябва търпение и последователност

Черешите са най-експортно ориентираният ни продукт

 

 - Г-жо Милтенова, разкажете ни за промоционалните програми, чрез които Националният съюз на градинарите е популяризирал нашата родна продукция.

Последната промоционална програма, която изпълнихме, започна през 2016-та и завърши на 9-ти февруари 2019 г. Казваше се Насърчаване на информационни промоционални деайности за пресни череши в трети страни. Продължителността беше 36 месеца и беше насочена към Саудитска Арабия, Обединените Арабски емирства и Беларус. Преди това имахме и друг проект, финализиран предната година, за страни от ЕС - Швеция, Финландия и Германия. Имаме и изпълнен проект за Норвегия и Русия.

 - Какви бяха резултатите от промоцията на пресни череши в Норвегия и Русия?

За съжаление, в резултат на ембаргото се наложи да спрем работата с Русия, тъй като нямахме възможност, а и нямаше смисъл да правим дейности след 2014 г. и да експортираме, но там още след края на първата година имахме договор за 10 млн. евро с най-голямата супермаркетна верига в Русия за абсолютно всякакви продукти. Промотирахме пресни череши, интересът към този продукт е най-голям във всички държави. Бих казала, че това е най-експортно ориентираният продукт от България, който има търсене както в ЕС, така и в други държави. Остана Норвегия.

 - Какви дейности извършихте?

Те са заложени по проекта и повечето от тях са различни промоционални дейности. Правят се продуктови презентации, събират се търговци, вносители, дистрибутори в съответните държави, журналисти, диетолози, които имат влияние върху общественото мнениние. В супермаркетните вериги се доставят съответните продукти, правят се дегустаци, промоции на място, правят се публикации в списания, изготвят се рекламни клипове, тв предавания, интервюта с готвачи, поставят се банери на съответните места, на моторни превозни средства, на автобусни спирки и т.н. Също така - посещения на търговци, които идват на място в нашите градини, в нашите заготвителни пунктове за охлаждане, пакетиране, сортиране, контрол, което също е важно за доверието, което можем да спечелим пред партньорите.

 - Какви резултати постигнахте?

С Норвегия започнахме преговорите и продължаваме да работим и в момента. Истината е, че със Скандинавските държави трябва да се работи няколко години последователно, за да може хората да ти повярват и да започнат да работят с теб. Имаме договорености със супермаркетни вериги. Направили сме някои експорти, но там нещата трябва да вървят трайно и постоянно, защото ние сме изпуснали пазарите в Скандинавдските държави. Преди 90-та година сме правили доста доставки и сега, след 30 години прекъсване, е доста трудно да се върнем на пазара там. Но отзивите за нашите продути са много добри, всички казват, че качеството на нашите череши е много добро. Много упорита работа трябва по въпроса за пазарите.

 - С втория проект какво постигнахте?

С втория проект надграждаме сега. Продължаваме да работим. Даже със Саудитска Арабия и Дубай имаме договорености. Интересът към черешите ни е много голям, но имаме съществен проблем за доставките на пресните череши поради липсата на карго. Нямаме карго- транспортен самолет от България. Черешите са доста чувствителен продукт и доставките, които правим, са на малки партиди с пътнически самолети. Което е много трудоемко и в същото време изнасяме малки количества. И това ни създава затруднения. Затова поставихме въпроса, че трябва да се търси решение за намиране на карго, за да не ползваме пътнически самолет. Иначе имаме партньори и аз мисля, че ако получим и подкрепа от държавата за създаване на карго за този район, потенциалът за Саудитска Арабия, за Кувейт, за ОАЕ за доставка на череши и въобще на пресни плодове е много голям. Бихме могли да открием един голям пазар и нашите производители да са спокойни за реализацията на продукцията си.

 - Каква е ползата от промоционалните програми на ЕС, защо трябва да ги има?

Според мен, това е, което ни липсва на нас - маркетингът, презентациите и помоциите на нашите български плодове и зеленчуци. Не ни знаят и не ни познават. Нямаме тази агресивна маркетингова програма, тези лостове, които използват другите държави. Когато можеш да представиш продукта си, когато клиентите могат да го опитат, да го оценят и разберат, тогава си дават сметка, че твоят продукт си заслужава тяхното внимание. Ако те нямат достъп до това и няма начин как да го получат, може и да имаме най-прекрасните продукти, но след като хората не ги знаят, няма как да ги продадем. Според мен има много голям смисъл от промоционалните програми и не говоря само за нашия сектор, а за всички продукти. В това направление другите държави са много напред. Една Гърция, която никога не е била известна толкова с вината си, сега е навсякъде с продуктите си, в Русия... А България, която прави най-качествените вина, остава на опашката и не може да се пребори. Подобна е ситуацията и с плодовете ни.

 - А бихте ли кандидатствали отново и за кои държави?

Според мен е добре да се кандидатства и да се търсят варианти за откриване на тези големи потенциални пазари - Азия, Китай - там има изключително голям интерес към черешите. В Азия, например, Виетнам, Камбоджа, Тайланд, няма производство на череши. Те внасят череши от Чили, от Калифорния и техните плодове са много по-лоши от нашите. Ако ние имаме едно добре организрано карго, можем да навлезем за тези държави. И с вина, и с череши, и с агнета, и с месо, и със сирена, и много други продукти. Според мен промоционалните програми са шанс за българските производители, но трябва наистина търпение и последователност, защото навсякъде ме предупредиха, че трябва да минат години, за да ти повярват, да видят, че ти си устойчив…

 

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.