Мариана Милтенова: Промоционалните програми на ЕС са шанс за българските производители, но трябва търпение и последователност

Черешите са най-експортно ориентираният ни продукт

 

 - Г-жо Милтенова, разкажете ни за промоционалните програми, чрез които Националният съюз на градинарите е популяризирал нашата родна продукция.

Последната промоционална програма, която изпълнихме, започна през 2016-та и завърши на 9-ти февруари 2019 г. Казваше се Насърчаване на информационни промоционални деайности за пресни череши в трети страни. Продължителността беше 36 месеца и беше насочена към Саудитска Арабия, Обединените Арабски емирства и Беларус. Преди това имахме и друг проект, финализиран предната година, за страни от ЕС - Швеция, Финландия и Германия. Имаме и изпълнен проект за Норвегия и Русия.

 - Какви бяха резултатите от промоцията на пресни череши в Норвегия и Русия?

За съжаление, в резултат на ембаргото се наложи да спрем работата с Русия, тъй като нямахме възможност, а и нямаше смисъл да правим дейности след 2014 г. и да експортираме, но там още след края на първата година имахме договор за 10 млн. евро с най-голямата супермаркетна верига в Русия за абсолютно всякакви продукти. Промотирахме пресни череши, интересът към този продукт е най-голям във всички държави. Бих казала, че това е най-експортно ориентираният продукт от България, който има търсене както в ЕС, така и в други държави. Остана Норвегия.

 - Какви дейности извършихте?

Те са заложени по проекта и повечето от тях са различни промоционални дейности. Правят се продуктови презентации, събират се търговци, вносители, дистрибутори в съответните държави, журналисти, диетолози, които имат влияние върху общественото мнениние. В супермаркетните вериги се доставят съответните продукти, правят се дегустаци, промоции на място, правят се публикации в списания, изготвят се рекламни клипове, тв предавания, интервюта с готвачи, поставят се банери на съответните места, на моторни превозни средства, на автобусни спирки и т.н. Също така - посещения на търговци, които идват на място в нашите градини, в нашите заготвителни пунктове за охлаждане, пакетиране, сортиране, контрол, което също е важно за доверието, което можем да спечелим пред партньорите.

 - Какви резултати постигнахте?

С Норвегия започнахме преговорите и продължаваме да работим и в момента. Истината е, че със Скандинавските държави трябва да се работи няколко години последователно, за да може хората да ти повярват и да започнат да работят с теб. Имаме договорености със супермаркетни вериги. Направили сме някои експорти, но там нещата трябва да вървят трайно и постоянно, защото ние сме изпуснали пазарите в Скандинавдските държави. Преди 90-та година сме правили доста доставки и сега, след 30 години прекъсване, е доста трудно да се върнем на пазара там. Но отзивите за нашите продути са много добри, всички казват, че качеството на нашите череши е много добро. Много упорита работа трябва по въпроса за пазарите.

 - С втория проект какво постигнахте?

С втория проект надграждаме сега. Продължаваме да работим. Даже със Саудитска Арабия и Дубай имаме договорености. Интересът към черешите ни е много голям, но имаме съществен проблем за доставките на пресните череши поради липсата на карго. Нямаме карго- транспортен самолет от България. Черешите са доста чувствителен продукт и доставките, които правим, са на малки партиди с пътнически самолети. Което е много трудоемко и в същото време изнасяме малки количества. И това ни създава затруднения. Затова поставихме въпроса, че трябва да се търси решение за намиране на карго, за да не ползваме пътнически самолет. Иначе имаме партньори и аз мисля, че ако получим и подкрепа от държавата за създаване на карго за този район, потенциалът за Саудитска Арабия, за Кувейт, за ОАЕ за доставка на череши и въобще на пресни плодове е много голям. Бихме могли да открием един голям пазар и нашите производители да са спокойни за реализацията на продукцията си.

 - Каква е ползата от промоционалните програми на ЕС, защо трябва да ги има?

Според мен, това е, което ни липсва на нас - маркетингът, презентациите и помоциите на нашите български плодове и зеленчуци. Не ни знаят и не ни познават. Нямаме тази агресивна маркетингова програма, тези лостове, които използват другите държави. Когато можеш да представиш продукта си, когато клиентите могат да го опитат, да го оценят и разберат, тогава си дават сметка, че твоят продукт си заслужава тяхното внимание. Ако те нямат достъп до това и няма начин как да го получат, може и да имаме най-прекрасните продукти, но след като хората не ги знаят, няма как да ги продадем. Според мен има много голям смисъл от промоционалните програми и не говоря само за нашия сектор, а за всички продукти. В това направление другите държави са много напред. Една Гърция, която никога не е била известна толкова с вината си, сега е навсякъде с продуктите си, в Русия... А България, която прави най-качествените вина, остава на опашката и не може да се пребори. Подобна е ситуацията и с плодовете ни.

 - А бихте ли кандидатствали отново и за кои държави?

Според мен е добре да се кандидатства и да се търсят варианти за откриване на тези големи потенциални пазари - Азия, Китай - там има изключително голям интерес към черешите. В Азия, например, Виетнам, Камбоджа, Тайланд, няма производство на череши. Те внасят череши от Чили, от Калифорния и техните плодове са много по-лоши от нашите. Ако ние имаме едно добре организрано карго, можем да навлезем за тези държави. И с вина, и с череши, и с агнета, и с месо, и със сирена, и много други продукти. Според мен промоционалните програми са шанс за българските производители, но трябва наистина търпение и последователност, защото навсякъде ме предупредиха, че трябва да минат години, за да ти повярват, да видят, че ти си устойчив…

 

 

Коментари (0)
Няма коментари.

Добави коментар